چارچوب مفهومی زیبایی ‌شناسی مبتنی بر قرآن کریم و دلالت‌های مدیریتی آن در حوزۀ ارتباطات سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، هیات علمی

2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

10.30471/rsm.2024.9959.1329

چکیده

موضوع: زیبایی‌شناسی مبتنی بر قرآن کریم و دلالت‌های مدیریتی آن در حوزۀ ارتباطات سازمانی موضوع بحث است. مطالعۀ زیبایی‌شناسی امکان درک بهتر پدیده‌ها و تغییر دیدگاه‌های افراد را فراهم می‌کند. حاضر زیبایی را از منظر قرآن کریم و دلالتهای مدیریتی آن در حوزۀ ارتباطات سازمانی را تبیین می‌کند.

روش تحقیق: در پژوهش حاضر با روش تحلیل مضمون و بهره‌گیری از منابع قابل‌اعتماد، آیات منتخب، و جستجوی واژۀ زیبایی‌شناسی و مشتقات آن، الگوی کلارک در نظر گرفته شده است.

طرح بحث: با شناسایی آیات مرتبط با زیبایی، و تحلیل و بررسی حول آن‌ها، دلالت‌های مدیریتی آن در حوزۀ ارتباطات سازمانی ارائه گردید.

نتیجه‌گیری: تحلیل و تدبر در آیات قرآن می‌تواند به ماهیت سازمانی، ارتباطات درونی و بیرونی، اخلاق کاری، و ارزش‌های سازمانی، نگاه دینی عمیق‌تر ارائه دهد. قرآن به اخلاقیات مهمی اشاره دارد که می‌توانند مبنای ارتباطات سازمانی اخلاقی را فراهم کنند. این شامل رعایت حقوق کارکنان، انصاف در مدیریت، و ایجاد فضای کاری سالم است. زیبایی‌شناسی مبتنی بر قرآن به محققان و مدیران کمک می‌کند تا مفاهیم سازمانی را از زوایای مختلف تحلیل کنند. این رویکرد به توسعۀ فهم ما از نقش اصول‌دینی در محیط سازمانی و ایجاد یک فضای سازمانی متناسب با ارزش‌های دینی کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The conceptual framework of aesthetics based on the Holy Quran and its managerial implications in the field of organizational communication

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Gaini 1
  • Zahra Ghafouri 2
  • Nargaes Sarvestan 3
1 Management Dep, RIHU, Faculty
2 Department of Public Administration, Faculty of Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran
3 Research Institute of Hawzah and University
چکیده [English]

Purpose: The history of aesthetic discourse dates back to the miracles of the Holy Quran. The study of aesthetics provides the possibility of a better understanding of the phenomena, which, as a result, leads to the change of people's views and attitudes. Therefore, the purpose of the current research is to explain beauty from the perspective of the Holy Quran and its management implications in the field of organizational communication. Method: In the current research, using the theme analysis method and referring to reliable sources, selected verses, and searching for the word aesthetics and its derivatives, Clark's model is considered.Findings: Finally, by identifying verses related to beauty, and analyzing and investigating them, its managerial implications in the field of organizational communication were presented. Conclusion:. Analyzing and pondering the Qur anic erses can provide a deeper look at the organizational nature, internal and external communications, work ethics, and organizational values from a religious angle. Quran refers to important ethics that can provide the basis of ethical organizational communication. This includes respecting the rights of employees, fairness in management, and creating a healthy work environment. Aesthetics based on the Qur'an can help researchers and managers to analyze organizational concepts from different angles. This approach helps to develop our understanding of the role of religious principles in the organizational environment and to create an organizational environment that fits religious values.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aesthetics, denotation, Clark'
  • s model, communication organization, Holy Quran