تبیین رابطه اثرگذاری معنویت در محیط کار و جو اخلاقی بر وفاداری سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.

10.30471/rsm.2025.11534.1521

چکیده

وفاداری معلمان به مدرسه نقش مهمی در ارتقای نظام آموزشی دارد. این پژوهش با هدف تبیین رابطه مؤثر معنویت درمحیط کار و جواخلاقی با وفاداری سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهر قم انجام شد. روش‌پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ناحیه۳ آموزش و پرورش قم در سال تحصیلی۱۴۰۲-۱۴۰۳ بود که260 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارها شامل پرسشنامه‌های وفاداری ولز و همکاران (2008)، معنویت در محیط کار میلیمان و همکاران (2003) و جواخلاقی کولن و همکاران (1993)بود. روایی ابزارها به‌صورت کیفی و پایایی با آلفای کرونباخ تأیید و داده‌ها با 27SPSS تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که بین معنویت در محیط کار و جواخلاقی با وفاداری سازمانی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. معنویت در محیط کار 2/23درصد و جو اخلاقی 1/27درصد از تغییرات وفاداری سازمانی را پیش‌بینی کردند. همچنین معنویت در محیط کار 2/36درصد از تغییرات جواخلاقی را تبیین نمود(p<0/01). نتایج تحلیل مسیر نشان داد معنویت در محیط کار به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر وفاداری سازمانی و جواخلاقی نیز به‌طور مستقیم بر وفاداری سازمانی اثرگذار بود. توصیه می‌شود مدیران مدارس با تقویت معنویت محیطی و ارتقای جواخلاقی، زمینه بهبود وفاداری معلمان و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش و پرورش را فراهم آورند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the relationship between the effects of workplace spirituality and ethical climate on the organizational loyalty

نویسندگان [English]

  • Susan Bahrami 1
  • Mohammad Naser Sharifzadeh 2
1 Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Literature and Humanities, University of Qom, Qom, Iran
2 MSc in Educational Administration, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Qom Branch, Qom, Iran.
چکیده [English]

Teachers’ loyalty to their schools plays a vital role in improving the educational system. This study aimed to explain the relationship between workplace spirituality and ethical climate with organizational loyalty among elementary school teachers in Qom. The research used a descriptive-correlational design. The statistical population included all teachers in District 3 of Qom’s Department of Education during the 2023–2024 academic year, from whom 260 were selected through stratified random sampling. The instruments included Wells et al.’s (2008) Organizational Loyalty Questionnaire, Milliman et al.’s (2003) Workplace Spirituality Questionnaire, and Cullen et al.’s (1993) Ethical Climate Questionnaire. The validity of the tools was confirmed qualitatively, and their reliability was verified using Cronbach’s alpha. Data were analyzed using SPSS 27. Findings indicated a significant positive relationship between workplace spirituality and ethical climate with organizational loyalty. Workplace spirituality and ethical climate predicted 23.2% and 12.7% of the variance in organizational loyalty, respectively, while workplace spirituality explained 23.6% of the variance in ethical climate (p < 0.01). Path analysis results showed that workplace spirituality directly and indirectly affected organizational loyalty, while ethical climate had a direct effect. Strengthening workplace spirituality and enhancing the ethical climate are recommended to improve teacher loyalty and educational quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Workplace Spirituality
  • Ethical Climate
  • Organizational Loyalty
  • Teachers
  • Elementary Schools