واکاوی زیبایی‌شناسی از منظر قرآن کریم و تبلور آن در ارتباطات سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، مدیریت، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران

2 دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی با گرایش رفتار سازمانی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران

چکیده

موضوع: مطالعۀ زیبایی‌شناسی امکان درک بهتر پدیده‌ها و تغییر دیدگاه‌های افراد را فراهم می‎کند. مقاله حاضر زیبایی را از منظر قرآن کریم و تبلور آن در حوزۀ ارتباطات سازمانی تبیین می‎کند.
روش: در پژوهش حاضر با روش تحلیل مضمون و بهره‎گیری از منابع قابل‌اعتماد، آیات منتخب، و جستجوی واژۀ زیبایی‌شناسی و مشتقات آن، الگوی بروان و کلارک در نظر گرفته شده است.
یافته‌ها: با شناسایی آیات مرتبط با زیبایی، و تحلیل و بررسی حول آنها، دلالت‌های مدیریتی آن در حوزۀ ارتباطات سازمانی ارائه شد.
نتیجه: تحلیل و تدبر در آیات قرآن می‌تواند به ماهیت سازمانی، ارتباطات درونی و بیرونی، اخلاق کاری، و ارزش‌های سازمانی، نگاه دینی عمیق‌تر ارائه دهد. قرآن به اخلاقیات مهمی اشاره می‌کند که می‌تواند مبنای ارتباطات سازمانی اخلاقی را فراهم کند. این شامل رعایت حقوق کارکنان، انصاف در مدیریت، و ایجاد فضای کاری سالم است. زیبایی‌شناسی مبتنی بر قرآن به پژوهشگران و مدیران کمک می‎کند تا مفاهیم سازمانی را از زوایای مختلف تحلیل کند. این رویکرد به توسعۀ فهم ما از نقش اصول دینی در محیط سازمانی و ایجاد یک فضای سازمانی متناسب با ارزش‌های دینی کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing Aesthetics from the Perspective of the Holy Quran and its Crystallization in Organizational Communication

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Gaini 1
  • Zahra Ghafouri 2
  • Nargaes Sarvestan 3
1 Assistant Professor, Management, Research Institute and University, Qom, Iran
2 PhD student, Public Administration, Lorestan University, Khorramabad, Iran
3 Ph.D. student, public administration majoring in organizational behavior, research center and university, Qom, Iran
چکیده [English]

Topic: The study of aesthetics provides the possibility of better understanding of phenomena and changing people's views. This article explains beauty from the perspective of the Holy Quran and its crystallization in the field of organizational communication.
Method: In the current research, by analyzing the theme and using reliable sources, selected verses, and searching for the word aesthetics and its derivatives, the model of Barwan and Clark has been considered.
Findings: By identifying verses related to beauty, and analyzing and investigating them, its managerial implications were presented in the field of organizational communication.
Conclusion: analysis and deliberation in the verses of the Quran can provide a deeper religious look at organizational nature, internal and external communication, work ethics, and organizational values. The Qur'an mentions important ethics that can provide the basis for ethical organizational communication. This includes respecting the rights of employees, fairness in management, and creating a healthy work environment. Aesthetics based on Quran helps researchers and managers to analyze organizational concepts from different angles. This approach helps to develop our understanding of the role of religious principles in the organizational environment and to create an organizational environment that fits religious values.

کلیدواژه‌ها [English]

  • aesthetics
  • Clark model
  • organizational communication
  • Holy Quran
  1. آقایی ابرندآبادی، سیده الهام و جمیله علم‎الهدی (۱۳۹۸)، «تحلیل مفهوم زیبایی در قرآن کریم به کمک شبکه معنایی»، آموزه‌های قرآنی، 7(29)، ص141−
  2. احمدپناه، سیدمصطفی؛ لیلا قاسمی؛ طاهره چال‎دره و کتایون فلاحی (۱۴۰۱)، «زیبایی‌شناسی مبتنی بر عناصر بیانی در قرآن کریم»، مطالعات زبانی بلاغی، 10(19)، ص331−
  3. اسفندیاری، سیمین (1392)، «تطبیق زیبایی شناسی در فلسفه افلاطون و دکارت»، فلسفه، 41(1)، ص67−
  4. ایازی، سیدمحمدعلی (۱۳۸۵)، «اصول و مبانی زیبایی‌شناسی قرآن»، پژوهشنامه قرآن و حدیث، 1(1)، ص65−
  5. جعفری، محمدتقی (۱۳۸۱)، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
  6. جوادی آملی، عبدالله (۱۳۷۵)، «هنر و زیبایی از منظر دین»، هنر دینی، 8(21)، ص43−
  7. دامغانیان، حسین و محمد یزدانی زیارت (۱۳۹۶). «طراحی الگوی دستیابی به ارتباطات سازمانی اثربخش براساس شایستگی‌های ارتباطی درون فردی و بین‌فردی»، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 7(4)، ص49-73.
  8. راد، علی و مهرناز باشی‎زاده مقدم (۱۳۹۶)، «زینت‎گرایی و جوانی از منظر آیات قرآنی»، حدیث و اندیشه، 23(48)، ص47-61.
  9. رجبی، محمد (۱۳۷۸)، هنر و حقیقت، مجموعه مقالات چیستی هنر، تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی رهبری در دانشگاه.
  10. ستاری ساربانفلی، حسن (۱۳۹۲)، «تجلی معانی و مفاهیم زیبایی‌شناسی در شهرسازی اسلامی»، رسالۀ مقطع دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران.
  11. سیدی، سیدحسین (۱۳۹۰)، زیبایی‌شناسی آیات قرآن، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
  12. شریفی، علی و مهدی رضازاده جودی (۱۳۹۴)، «منظومه مفهومی زیباییشناسی در پرتو آیات قرآن کریم»، سراج منیر، 6(21)، ص77-104.
  13. شهبازی، اصغر (۱۳۹۸)، «زیباشناسی حروف جاره در آیات قرآن کریم از نگاه زمخشری»، پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین)، 10(37)، ص49−
  14. ظفری، پژمان؛ شهریار همتی و شمسی محبتی (۱۳۹۷)، «واکاوی معنای معنا و بررسی زیباشناسی آن در قرآن کریم (مطالعۀ موردی تقدیم و تاخیر در آیات مشابه)»، مطالعات ادبی متون اسلامی، 3(3)، ص69−
  15. کاوند، علیرضا (1400)، «تأثیر عنصر زیبایی‌شناسی قرآنی بر تقویت ارزش‌های انسانی و تمدنی (با تأکید بر مسأله شهرنشینی) قرآن، فرهنگ و تمدن»، فصلنامه قرآن، فرهنگ و تمدن، 2(2)، ص76-97.
  16. کردلو، محسن؛ رمضان برخورداری؛ یحیی قائدی و سعید ضرغامی (۱۳۹۸)، «تبیین زیبایی‌شناسی از دیدگاه جان دیویی و استلزام‌های تربیتی آن»، فلسفه تربیت، 1(4)، ص35−
  17. متقی‎زاده، عیسی و کورش فریدونپور (۱۴۰۲)، «بررسی حروف جواب «نعم» و «بلی» در قرآن کریم با رویکرد زیباشناسی»، فصلنامۀ علمی آرایه‌های ادبی، 1(2)، ص5−
  18. مطهری، مرتضی (۱۳۸۵)، فلسفه اخلاق، تهران: صدرا.
  19. مطهری، مرتضی (۱۳۹۰)، آشنایی با قرآن، تهران: صدرا.
  20. مطیع، مهدی (۱۳۸۵)،«مبانی زیبایی‌شناسی در قرآن: قرآن بهمثابه نظریه‎پردازی زیبایی»، نشریه هنر، 1(70)، ص210−
  21. نجف‎نیا، شادی (۱۴۰۲)، «بررسی ارتباط خلاقیت مدیریتی با اثربخشی سازمانی و ارتباطات سازمانی مدیران مدارس شهرستان ماکو»، نهمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزۀ علوم تربیتی، روان‌شناسی و مشاورۀ ایران، تهران.
  22. هاسپرز، جان، و اسکراتن، راجر (۱۳۸۰)، فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  23. Au, C. H., Ho, K. K., & Chiu, D. K. (2021), The role of online misinformation and fake news in ideological polarization: barriers, catalysts, and implications. Information Systems Frontiers, 24(2), 1− Doi:10.1007/s10796−021−10133−9.
  24. Afram, J., Manresa, A., & Mas Machuca, M. (2022), The impact of employee empowerment on organisational performance: The mediating role of employee engagement and organisational citizenship behaviour. Intangible Capital, 18(1), 102. Doi:10.3926/ic.1781.
  25. BAMBAEEROO, F., & SHOKRPOUR, N. (2017), The impact of the teachers’ non−verbal communication on success in teaching. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism5(2), 51−
  26. Dover, T. L., Kaiser, C. R., & Major, B. (2020), Mixed signals: The unintended effects of diversity initiatives. Social Issues and Policy Review, 14(1), 152− Doi:10.1111/sipr.12059.
  27. Scharmer, O., Pomeroy, E. & Kaufer, K. (2021), Awareness−Based Action Research: Making Systems Sense and See Themselves. In D. Burns, J. Howard, J. and S.M. Ospina (Eds.) The SAGE Handbook of Participatory Research and Enquiry. SAGE Publications Ltd.
  28. Stephens, J. P., & Boland, B. J. (2015), The aesthetic knowledge problem of problem−solving with design thinking. Journal of Management Inquiry, 24(3), 219− Doi:10.1177/1056492614564677.
  29. Sapta, I. K. S., Rustiarini, N. W., Kusuma, I. G. A. E. T., & Astakoni, I. M. P. (2021), Spiritual leadership and organizational commitment: The mediation role of workplace spirituality. Cogent Business & Management, 8(1), 59. Doi: 10.1080/23311975.2021.1966865.
  30. Schul, Y., & Peri, N. (2015), Influences of distrust (and trust) on decision making. Social Cognition, 33(5), 414− Doi:10.1521/soco.2015.33.5.414.
  31. Freeland, R. E., & Hoey, J. (2018), The structure of deference: Modeling occupational status using affect control theory. American Sociological Review, 83(2), 243. Doi:10.1177/0003122418761857.
  32. Imran, M., CHEN, Y., WEI, X. M., & Akhtar, S. (2019), A critical study of coordinated management of meaning theory: A theory in practitioners’ hands. International Journal of English Linguistics, 9(5), 301− Doi:10.5539/ijel.v9n5p301.
  33. Mikkelson, A. C., York, J. A., & Arritola, J. (2015), Communication competence, leadership behaviors, and employee outcomes in supervisor−employee relationships. Business and Professional Communication Quarterly, 78(3), 336. Doi:10.1177/2329490615588542.
  34. Thyssen, O. (2010), Aesthetic communication. London: Palgrave Macmillan.
  35. Vasile, H. A. Ț. E. G. A. N. (2020), Aesthetic Interferences in organizational communicaton. Annals of the University of Oradea, Economic Science Series, 1(2), 284−