الزامات نهادینه‌سازی فرهنگ پاسداری در اعضای سپاه با ابتنای بر تحلیل مضمون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای مدیریت راهبردی فرهنگی، دانش آموخته، دانشکده مدیریت، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

2 دانشیار دانشگاه امام حسین و رئیس مرکز راهبردی سپاه پاسداران، تهران، ایران

3 استاد تمام، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه امام حسین، تهران، ایران

چکیده

فرهنگ پاسداری منشأ ساخت هویت نهادی سپاه است. سپاه با شناخت و فراهم نمودن الزامات نهادینهسازی فرهنگ پاسداری می‌تواند راهبردهای صحیحی را اتخاذ نماید و اقدامات هدفمند و مؤثری را اجرا کند که این پژوهش درصدد کشف آنها است. پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی و از روش تحلیل مضمون با کمک نرم افزار MAXQDA برای پاسخ به سؤالات تحقیق استفاده نموده بدین نحو که کدهای شناسایی‌شده با تک کلمات، توصیف و پس از تفسیر آنها، خوشه‌بندی و در نهایت تحت یک مضمون فراگیر قرار گرفتند. بر این اساس 39 کد توصیفی و 27 کد تفسیری، در قالب 11 مضمون فراگیر احصاء شد. جامعه آماری، ترکیبی از اساتید دانشگاه و فرماندهان، مدیران و کارشناسان صحنه اجرایی و علمی هستند که به روش هدفمند انتخاب شده‌اند. 11مصاحبه، شرط اشباع را فراهم نمود. نتایج این تحقیق بیانگر آن است که: مقاوم‌سازی فکر پاسداران، تقویت نقش نظارتی حوزه نمایندگی، مشارکت مدیران و فرماندهان، مشارکت پاسداران، تهیه برنامه جامع راهبردی، برنامه‌ریزی برای خانواده پاسداران، برقراری عدالت سازمانی، توانمندسازی منابع انسانی مراکز آموزش، فراهم آوردن امکانات لازم، توافق عمومی در مورد مفهوم فرهنگ پاسداری، تشکیل تیم‌های رصد مسائل فرهنگی، جزو الزامات نهادینه‌سازی در سپاه به شمار می‌آید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Requirements for institutionalizing the Pasdari’s culture in IRGC members based on a thematic analysis

نویسندگان [English]

  • Mahdi Qomi 1
  • Ali akbar Ahmadian 2
  • Ali Farahi 3
1 PhD, (corresponding author), Faculty of Management, Supreme National Defense University, Tehran, Iran,
2 Associate professor, Imam Hossein University, Tehran, Iran,
3 Professor, Faculty of Management, Imam Hossein University, Tehran, Iran,
چکیده [English]

The culture of protection is the source of building the IRGC's institutional identity. By recognizing and providing the requirements for institutionalizing the culture of protection, the IRGC can adopt the right strategies and implement targeted and effective measures that this research seeks to discover. The present study is qualitative research and uses the method of content analysis with the help of MAXQDA software to answer the research questions so that the codes identified with single words were described and after their interpretation, were clustered and finally were placed under a comprehensive theme. Accordingly, 39 descriptive codes and 27 interpretive codes were enumerated in the form of 11 comprehensive themes. The statistical population is a combination of university professors and commanders, managers and experts of the executive and scientific fields who have been selected in a targeted manner. Eleven interviews provided the saturation condition. The results of this study showed that strengthening the thinking of the Revolutionary Guards, strengthening the supervisory role of the field of representation, participation of managers and commanders, participation of the Revolutionary Guards, preparation of a comprehensive strategic plan, planning for the Revolutionary Guards, establishing organizational justice, empowering human resources training centers, bringing the necessary facilities, a general agreement on the concept of protection culture, and the formation of teams to observe cultural issues are among the requirements of institutionalization in the IRGC.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Requirements
  • Internalization
  • Pasdari’s culture
  • IRGC
  • Thematic analysis
  1. * قرآن کریم، ترجمه فولادوند.

    1. آذربایجانی، مسعود (1387)، «عوامل مؤثر در تحول اخلاقی»، دو ماهنامهخُلُق، ش4 و 5، ص36−
    2. احمدیان، علی‌اکبر (1390)، هدایت و جنگ نرم و سخت در زیارت عاشورا، چ3، تهران: مجتمع فرهنگی عاشورا.
    3. انجمن مدیریت پروژه (1396)، مدیریت الزامات، ترجمه امیرحسن رحیمیان، تهران: پندار پارس.
    4. ایروانی، محمدجواد (1380)، درآمدی بر نظریه نهادی، تهران: نشر سیاست.
    5. برزگر، ابراهیم (1389)، «ساختار فهم اندیشه سیاسی اسلام»، فصلنامه دانش سیاسی، س6، ش13، 43−
    6. برگر، پیتر ال و توماس لاکمن (1375)، ساخت اجتماعی واقعیت، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: علمی و فرهنگی.
    7. تولایی، محمد و سیدمهرعلی محمدنژاد (1397)، مدیریت تحول و تعالی، تهران: دانشگاه جامع امام حسینj.
    8. جمعی از نویسندگان (1372)، روانشانسی رشد با نگرش به منابع اسلامی، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، تهران: نشر مهر.
    9. حرّ عاملی، محمدبن‌حسن (1104ق)، وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة، مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل‌البیتb.
    10. حسینی، سیدعباس (1396)، «ظرفیت‌ها و دلالت‌های نظریه فرهنگی پیتر برگر در عرصه سیاست‌گذاری فرهنگی»، سیاستنامه علم و فناوری، دوره7، ش2، ص45−
    11. خسروی، زهره و خسرو باقری (1378)، «راهنمای درونی‌کردن ارزش‌های اخلاقی از طریق برنامه درسی»، مطالعات درسی، س2، ش٨، ص۸١−۱۰۵.
    12. دانایی‌فرد، حسن؛ سیدمهدی الوانی و عادل آذر (1383)، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: نشر صفار.
    13. رحیمی، محمدرضا (1390)، «نهادینه‌سازی وجدان کاری با رویکرد اسلامی»، اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، س2، ش1، پاییز و زمستان 1391، ص5−
    14. رضایی، مهران؛ سیدمهدی امامی جمعه و محمد بیدهندی (1396)، «ارائه نظریه وزن‌کشی ساحات انسانی در تحلیل الگوی تصمیم‌گیری بر مبنای آرای فلاسفه متعالیه»، فصلنامه مدیریت اسلامی، س25، ش4، ص65−
    15. ستاد کل نیروهای مسلح (1390)، شماره 8/401ط، به تاریخ 1/2/1390.
    16. سجادی، سیدمهدی (1379)، «رویکردها و روش‌های تربیت اخلاقی و ارزشی»، پژوهشهای فلسفیکلامی، ش3، ص144−
    17. سعیدی، علی و همکاران (1392)، پاسدار مطلوب، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادقj، چ1، قم: زمزم هدایت.
    18. سلطانی، محمدرضا (1389)، طراحی تبیین الگوی مدیریت فرهنگ سازمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رساله دکتری، دانشگاه امام حسینj.
    19. سلطانی، محمدرضا (1396)، پیادهسازی فرهنگ مطلوب نهادی سپاه، پروژه تحقیقاتی پژوهشگاه امام صادقj.
    20. سمنون، مرتضی (1396)، «شاکله نظریۀ محوری اسلام درخصوص شخصیت»، آینۀ معرفت، دانشگاه شهید بهشتی، س17، ش51.
    21. شریفی، عنایت‌الله و سیدحسین جعفری‌نسب (1394)، «روش‌های قرآن در نهادینه‌سازی اخلاق در جامعه»، پژوهشنامه معارف قرآنی، س6، ش23، ص59−
    22. شیهان، مایکل (1388)، امنیت بین‌الملل، ترجمه سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
    23. صف‌آرا، مریم؛ زهره طریقی‌احسن و اصغر اخوی(1397)، «نهادینه‌سازی ارزش‌های اخلاقی در کودکان»، مشکوه، ش139، ص92−
    24. غیاثی، غلامرضا (1392)، «عوامل و مراحل تکون رفتار اخلاقی در اسلام»، معرفت اخلاقی، س4، ش1، ص19−
    25. فایضی، علی و محسن آشتیانی (1375)، مبانی تربیت و اخلاق اسلامی، قم: روحانی.
    26. فقیهی، ابوالحسن و دیگران (1394)، «طراحی و اجرای سازوکارهای نهادینه‌سازی ارزش‌ها در شرکت‌های هلدینگ: مطالعه‌ای در گروه مپنا»، فصلنامه علوم مدیریت ایران، س10، ش37، ص1−
    27. قلی‌پور، آرین (1393)، جامعهشناسی سازمانها، تهران: انتشارات سمت.
    28. کاویانی، محمد (1376)، «آثار روانی−اجتماعی خداباوری»، فصلنامه روششناسی علوم انسانی، ش13، ص34−
    29. کریم‌زاده، صادق (1389)، «سازوکارهای روان‌شناختی فرایند درونی‌سازی ارزش‌های اخلاقی»، روانشناسی و دین، س3، ش2، ص5−
    30. کسلر، دیرک (1394)، نظریههای روز جامعهشناسی از ایزنشتات تا پسامدرنها، ترجمه کرامت الله راسخ، تهران: نشر آگه.
    31. کوئن، بروس (1375)، مبانی جامعهشناسی، ترجمه‎ و اقتباس: غلام‌عباس توسلی و رضا فاضل، چ6، تهران: انتشارات سمت.
    32. کیهان (1397)، «مفهوم نهادینه‌شدن و راهکارها (پرسش و پاسخ)»، کد خبر: ۱۴۳۵۰۰، تاریخ انتشار: ۰9مهر۱۳۹۷.
    33. گرامی، غلامحسین و میثم شریف‌اصفهانی (1386)، «مهندسی فرهنگی؛ بایسته‌ها و راهبردها»، مجله معارف، ش52، بازیابی‌شده در تاریخ 23 تیر 1398 برگرفته از: 5211/5647/55155.
    34. مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحارالانوار، بیروت: مؤسسه دارالکتاب اسلامیه.
    35. محمدنژاد، سیدمهرعلی (1397)، نهاد و نهادگرایی، تهران: دانشگاه امام حسینj.
    36. مختاریان‎پور، مجید (1391)، «طراحی مدل اجرای سیاست‎های فرهنگی مبتنی بر برنامه‎های توسعه کشور»، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
    37. میرزامحمدی، محمدحسن و رحیمه رسولی (1389)، «تربیت ولایی؛ اصلی‌ترین مبنای تربیت دینی»، اسلام و پژوهشهای تربیتی.
    38. ناظمی اردکانی، مهدی (1390)، مبانی و چگونگی ترسیم نقشه مهندسی فرهنگی کشور، چ1، تهران: آوای نور.
    39. نیک گهر، عبدالحسین (1369)، مبانى جامعه شناسی، تهران: نشر رایزن.
    40. وثوقی‌راد، وحید (1397)، طراحی و تبیین الگوی قرآنی نهادینهسازی فرهنگ سازمانی، رساله دکتری مؤسسه امام خمینیe.
    41. ولوی، پروانه و صدیقه یزدانی (1392)، بررسی درونیسازی ارزشهای اساسی در تربیت اسلامی، اولین همایش ملی اسلام و ارزش‌های متعالی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.

    https://hawzah.net/fa/Magazine/View/

    1. Bloom, S. (1956), Taxonomy of Educational Objectives, Handbook The Cognitive Domain. David McKay, New York.
    2. Braun, v and Clarke, v (2006), using thematic analysis in psychology , qualitative research in psychology journal, vol 2, 123-140.
    3. Peter l. berger and luckmann, thomas (1967), The social consrtaction of reality: a treatise in the sociology of knowledge. Garden city,