تحلیل نقش منابع انسانی دانشگر در نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی مبتنی بر ارزش‌ها‌ و الگوهای سازندۀ اسلامی−ایرانی (مطالعه موردی: سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی)

نوع مقاله : علمی-تخصصی

نویسنده

گروه آموزشی مدیریت دولتی، دانشکده ی علوم انسانی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران .

چکیده

در بندهای چهار و دوازده سیاست‌های کلی نظام اداری و محیط زیست، به ترتیب بر دانشگرایی و نهادینه‎سازی فرهنگ و اخلاق زیست‎محیطی مبتنی بر ارزش‎ها و الگوهای سازندۀ اسلامی−ایرانی، تأکید شده است. تحقیق حاضر با هدف تحلیل نقش منابع انسانی دانشگر در نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی مبتنی بر ارزش‌ها و الگوهای سازندۀ اسلامی−ایرانی در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، انجام شد. روش بررسی از نظر هدف کاربردی، روش توصیفی و گرد‎آوری داده‌ها به صورت میدانی با بهره‌گیری از ابزار پرسش‌نامه‌های محقق‌ساخته، انجام شد. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی به تعداد 1453 نفر بود که 304 نفر با استفاده از روش نمونه‎گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده، انتخاب و به پرسش‌نامه‎های روا و پایا پاسخ دادند. آمار توصیفی و استنباطی، نرم‎افزار تحلیل آماری spss، آزمون آماری همبستگی استفاده شد. یافته‎ها نشان داد که بین منابع انسانی دانشگر و مؤلفه‎های آن (انگیزه بالا، درگیر شدن در امور سازمان، و توانایی) و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی مبتنی بر ارزش‌ها و الگوهای سازندۀ اسلامی−ایرانی در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، ارتباط مستقیم و مثبت وجود دارد. نتایج نشان داد که منابع انسانی دانشگر در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی وجود داشته و می‎توانند در نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی مبتنی بر ارزش‌ها و الگوهای سازندۀ اسلامی−ایران نقش داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the role of knowledge human resources in establishing environmental behavior and culture based on constructive Islamic - Iranian values and models (case study: agricultural jihad organization of west azerbaijan province)

نویسنده [English]

  • Masoud Ghahremani
Department of Public Administration, Faculty of Humanities ,Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran.
چکیده [English]

In paragraphs 4 and 12 of the general policies of the administrative system and the environment, respectively, emphasis is placed on the Knowledge – oriented and establishing environmental behavior and culture based on constructive Islamic - Iranian values and models. the purpose of this study analyzing the role of knowledge human resources in establishing environmental behavior and culture based on constructive Islamic - Iranian values and patterns in the agricultural jihad organization of west azerbaijan province. in terms of practical purpose, descriptive method and field data collection was done using a researcher-made questionnaires. the statistical population consisted of all employees of jihad-e-agriculture in west azerbaijan province (1453), 304 individuals were selected by stratified random sampling method and answered to valid and reliable questionnaires. descriptive and inferential statistics, spss statistical software, correlation test were used. findings It showed that there is a direct and positive relationship between knowledge human resources and its components (high motivation, involvement in organization affairs, and empowerment) and establishing environmental behavior and culture based on constructive Islamic - Iranian values and models in the agricultural jihad organization of west azerbaijan province. the results showed that knowledge human resources exist in the agricultural jihad organization of west azarbaijan province and can play a role in establishing environmental behavior and culture based on constructive Islamic - Iranian values and models.

کلیدواژه‌ها [English]

  • constructive Islamic - Iranian values and models
  • environmental behavior and culture
  • knowledge human resources
  1. آزادخانی، پاکزاد؛ معصومه سادات‌نژاد و جعفر شرفخانی (1397)، «بررسی آموزش زیست‌محیطی و رفتارهای حفاظت از محیط زیست دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهر ایلام»، فصلنامه انسان و محیط زیست، ش16(1)، ص139−
  2. آغاز، عسل و آرین قلی‌پور (1393)، مدیریت منابع انسانی پیشرفته (2)، سیستم حقوق و مزایا، ناشر: سازمان مدیریت صنعتی، چاپ دوم.
  3. ابیلی، خدایار؛ علی‌اصغر حیات و علیرضا یوزباشی (۱۳۹۳)، «بررسی عوامل مؤثر بر بهره‌وری منابع انسانی دانشگر شرکت ملی نفت ایران»، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت،ش ۵ (۱۹)، ص۱۳۱−۱۶۰.
  4. ابیلی، خدایار و حسن موفقی (1386)، دریچه‎ای بر مفاهیم نوین مدیریتی با تأکید بر منابع انسانی، چاپ دوم، تهران: انتشارات سارگل.
  5. اسماعیلی، ایوب (1395)، «چالش‌های سازمان‌های ایرانی در مواجهه با نیروهای دانشگر: راهکارهایی در حوزه مدیریت منابع انسانی»، راهکار مدیریت، نشریه میثاق مدیران، ش1 (1)، ص70−
  6. اصغری لفمجانی، محسن (۱۳۷۸)، تحلیلی بر مباحث مکتب زیست‌محیطی اسلام در مجموعه مقالات اولین همایش اسلام و محیط زیست، تهران: انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست.
  7. اصفهانیان، میرمصطفی (۱۳۸۶)، «طبیعت از منظر قرآن حیان شرقی»، ش۲، ص2−
  8. جوادی آملی (دام ظلّه)، آیت الله العظمی عبدالله (۱۳۸۹)، «سیاست حکمت متعالیه»، هفته‌نامه پگاه حوزه، ش۲۱۱.
  9. خرقانی، سعید و مینو سلسله (1388)، «مدیریت دانش و چالش نگهداری دانشگران سازمانی»، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، مرکز پژوهش رازی.
  10. رنگریز، حسن و مرتضی ملک‌محمدی (1395)، «بومی سازیمدل مفهومی و رفتاری مدیریت استراتژیک منابع انسانی»، علوم رفتاری، ش3(9)، ص71−
  11. سیاست‎های کلی محیط زیست (26/08/1394)، ابلاغ از جانب مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی)، بازیابی از:

http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=31422

https://www.leader.ir/fa/content/13865/www.leader.ir

  1. شاه ولی، منصور (1396)، «الگوی پایه محیط زیستِ اسلامی ایرانیِ پیشرفت»، الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی،ش 5(10)، ص134−
  2. صادقی، هادی؛ محمدتقی سبحانی نیا (۱۳۹۰)، «جایگاه شناخت خود در رفتار اخلاق انسان»، فصلنامه علمیپژوهشی، پژوهشنامه اخلاق، 4(12)، ص76−
  3. طاهری، شهنام (1383)، بهره‌وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان، تهران: نشر هستان.
  4. علوی‌مقدم، سیدمحمدرضا و اعظم قاسمی (1389)، «اخلاق و فلسفه محیط زیست وضرورت توجه به نقش آن در جهان امروز»، انسان و محیط زیست، ش8(4)، ص51−
  5. فرازی از بیانات ارزشمند حضرت آقا امام خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی) در دیدار جمعی از مسئولان دستگاه‌های مختلف کشور با موضوع اقتصاد مقاومتی، 1392/12/20

https://www.leader.ir/fa/archive

https://farsi.khamenei.ir/

  1. فراهانی فرد، سعید (۱۳۸۵)، «محیط زیست: مشکلات و راه های برون رفت از منظر اسلام»، اقتصاد اسلامی، 36 (1)، ص14−
  2. قدس گلشن، مریم و سیدعلی جوزی (1396)، «بررسی میزان اثربخشی آموزش‌های محیط زیستی به کارکنان بخش فناوری اطلاعات مؤسسه اعتباری ثامن به‌منظور طراحی دیتا سنتر سبز با هدف توسعه کاربرد انرژی‌های نو و فناوری‌های سازگار با محیط زیست»، علوم و تکنولوژی محیط زیست، ش19(3)، ص173−
  3. کریمی، مرضیه و سیمین درویش‌نوری (1398)، «مقاله مروری: بررسی رابطه سرمایه‌های اجتماعی، تعهد سازمانی و رفتار فرانقشی در محیط زیست»، مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار، ش2(4)، ص1−
  4. محمدی‌نیا، طیبه؛ منصوره دسترنج و سمیه نگهداری (1391)، «نهادینه‌سازی فرهنگ زیست‌محیطی بر مبنای فرهنگ اسلامی آموزش»، محیط زیست و توسعه پایدار،ش 1(1)، ص1−
  5. ملکی، سعید و صفیه دامن‌باغ (1396)، «واکاوی مفاهیم اخلاق و فرهنگ محیط زیستی از دیدگاه شهروندان مورد پژوهی: شهر اسلام آباد غرب»، نشریه جغرافیا و مطالعات محیطی، ش6(23)، ص41−58
  6. هاشمی، سعید (۱۳۷۷)، «انسان و طبیعت در قرآن»، پژوهش‌های قرآنی، ش15 و 16.
  7. نصر، محمد (۱۳۷۸)، «دین و بحران زیست محیط»، نقد و نظر، ش۱۷ و ۱۸.
  8. Ehrich, P.R(2002), Human nature, nature conservation, and environmental ethics, BioScience; Vol.52, No.1, PP 31-43.
  9. Foster, J. B. and Clark, B. (2008), The Sociology of ecology: Ecological organismes versus ecosystem ecology in thesocial construction of ecological science, 1926-1935.
  10. Gibert, B. (2014), A bioenergetic framework for the temperature dependence of trophic interactions, Ecology Letters Vol 17, Issue 8.
  11. Heron, J. and Reason, P. (1997), "A Participatory Inquiry Paradigm", Qualitathe Inquiry, 3(3), 400-409.
  12. McDonald, H P. (2004), John Dewey and Emironmental Philosophy, State University of New York Press.
  13. Moseley, A. 2002, The Philosophy of War, Algora Publishing New York.
  14. Nordlund, A. M. & Garvill, J. (2012). "Value structures behind pro-environmental behavior". Journal of Environment and Behavior.Vol 34 (6), 740-756.
  15. Pal, A. (2011), Islam Means Peace Understanding the Muslim Principle of Nonviolence Today, Prager Publications, usa.
  16. Palmer, J. A. (1998), Environmental Education in the 21st Century Theory, Practice Progress and Promise, Rutledge: London and New York.
  17. Yong Sauk Hau,Byoungsoo Kim, ,Heeseok Lee,Young-Gul Kim (2013) The effects of individual motivations and social capital on employees’ tacit and explicit knowledge sharing intentions, Management Volume 33, Issue 2, April 2013, Pages 356–366.