طراحی الگوی پیشایندهای اثربخش در رفتار یاری رسان کارکنان دانشگاه پیام نور (یک مطالعه پدیدارشناسی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه پیامنور، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور، تهران ،ایران.

3 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.

چکیده

 
چکیده گسترده
مقدمه و اهداف: رفتار یاری‌رسان در سازمان‌ها به‌عنوان اقدامات داوطلبانه‌ای تعریف می‌شود که توسط کارمندان برای کمک به همکارانشان در حل مسائل مربوط به کار یا انجام وظایف صورت می‌گیرد (قسیم و همکاران، 2022، ص1). رفتار یاری‌رسان با تقویت همکاری، حل چالش‌های مرتبط با کار و حفظ روابط مثبت در محل کار، عملکرد کلی سازمان را بهبود می‌بخشد (بائو و همکاران، 2023، ص1) که می‌تواند به انسجام و عملکرد تیمی کمک و آن را به ابزاری حیاتی برای موفقیت سازمانی تبدیل ‌کند. کارکنانی که به دیگران کمک می‌کنند، اغلب انگیزه و حس هدفمندی بیشتری را تجربه می‌کنند؛ به‌ویژه هنگامی که اقدامات آنها نیازهای استقلال، شایستگی و ارتباط را برآورده می‌کند. تعاملات مثبت یاری‌رسان می‌تواند به رضایت شغلی و رفاه عاطفی بالاتر منجر شود (هوانگ، 2024، ص25). انجام رفتار یاری‌رسان، عواطف مثبت -احساس رضایت و رفاه عاطفی- را افزایش می‌دهد که باعث ایجاد انگیزه بیشتر در کارکنان می‌شود و می‌تواند به افزایش رفتار نوآورانه منجر شود (شن و همکاران، 2022، ص9). رفتار یاری‌رسان، همکاری و هماهنگی بین کارکنان را تقویت می‌کند و به عملکرد بهتر وظایف و موفقیت کلی سازمان منجر می‌شود. رفتار یاری‌رسان نه‌تنها به نفع دریافت‌کنندگان است، بلکه تأثیر مثبت و معناداری روانی یاری‌رسان را نیز افزایش می‌دهد که به نوبه‌خود رفتار نوآورانه را تحریک می‌کند. کارکنانی که به دیگران کمک می‌کنند، تمایل دارند انعطاف‌پذیری شناختی و خلاقیت بیشتری را تجربه کنند و به نوآوری سازمانی کمک کنند (شن و همکاران، 2022، ص1). از نظر محققان دلیل انتخاب جامعه دانشگاهی این بود که مراکز دانشگاهی نقش محوری در پرورش دانشجویان دارند و رفتارهای یاری‌رسان در دانشگاه می‌تواند به ایجاد فرهنگ یاری‌رسان در جامعه کمک کند.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری اسمیت و شینبورن در سال1403 انجام‌ شده است. پدیدارشناسی روشی است که کانون توجه آن تجربیات افراد است و به‌منظور درک پدیده‌ها از طریق تجارب انسانی، توسعه ‌یافته اسـت (محمودپور و همکاران، 1402، ص16). در مطالعه حاضر جامعه پژوهش شامل استادان و متخصصان رشته مدیریت دانشگاه پیام‌نور استان تهران بود. انجام نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و با مراجعه به مراکز دانشگاه پیام‌نور استان تهران صورت پذیرفت و دربرگیرنده 18 تن از استادان و متخصصان خبره رشته مدیریت دانشگاه پیام‌نور بود و در برخی موارد هم از روش گلوله‌برفی انجام گرفت. بدین‌صورت که پس از پیاده‌سازی کامل مصاحبه‌ها، هر مصاحبه توسط پژوهشگر چندین بار مرور و فعالانه مورد قضاوت قرار گرفت. سپس مصاحبه‌ها به‌صورت خط‌به‌خط مطالعه و نکات اساسی شناسایی شد. معیارهایی که مشخص‌کننده هریک از نکات اساسی بود، تعیین شدند و یک برچسب یا عنوان به آن تعلق گرفت. در مرحله بعد، معیار‌ها براساس ارتباطشان با یکدیگر در خوشه‌های مختلف قرار گرفتند و برای هر خوشه یک نام در نظر گرفته شد. به ‌این ‌ترتیب معیار‌های فرعی شکل گرفت.
یافتهها: براساس درک و تجربه طرفداران از مفهوم الگوی پیشایندهای مؤثردر رفتار یاری‌رسان کارکنان 6 معیار اصلی به‌ دست ‌آمد و مطابق با داده‌های کیفی گردآوری‌شده براساس تحلیل داده‌ها، در مجموع 78 زیرمعیار، 16 معیار فرعی و 6 معیار اصلی، استخراج و طبقه‌بندی شدند. معیارهای فرعی پژوهش شامل عوامل مدیریتی، پویایی اجتماعی، سیاست‌های سازمانی، حمایت و رهبری سازمانی، حمایت همکاران، کیفیت محیط کار، مشارکت روان‌شناختی، موقعیت‌های استرس‌زا، عوامل معنوی، عوامل دینی، عوامل شخصی، آموزش و توسعه، مسئولیت شغلی، جهت‌گیری فرهنگی، سبک‌های ارتباطی، سبک‌های تصمیم‌گیری، رهبری و فرهنگ‌سازمانی بود.
بحث و نتیجه‌‌گیری: از تحلیل داده‌های مستخرج از مصاحبه‌ها با شرکت‌کنندگان در طراحی الگوی پیشایندهای مؤثر در رفتار یاری‌رسان کارکنان 6 معیار اصلی به‌ دست ‌آمده است. معیار اول، شامل دو معیارفرعی به شرح عوامل مدیریتی و پویایی اجتماعی بود. معیار دوم، شامل سیاست‌های سازمانی بود. عوامل سیاسی در دانشگاه‌ها مانند ادراک بی‌عدالتی، رقابت برای منابع کمیاب، نقش‌های مبهم و رهبری سیاسی تمایل دارند رفتارهای کمک‌کننده کارکنان را تضعیف کنند. آنها تمرکز را از موفقیت و همکاری جمعی به بقا و پیشرفت فردی تغییر می‌دهند و به کاهش روحیه، اعتماد و همکاری بین کارکنان منجر می‌شوند. معیار سوم، شامل حمایت و رهبری سازمانی، حمایت همکاران و کیفیت محیط، مشارکت روان‌شناختی و موقعیت‌های استرس‌زا بود. بنابراین، دانشگاه پیام‌نور به‌منظور توسعه و پرورش فرهنگ کمک‌رسانی باید این ابعاد را در نظر بگیرند؛ از جمله انتخاب ویژگی‌های شخصیتی مرتبط، سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه و تعریف واضح نقش‌های شغلی برای تشویق رفتارهای کمک‌رسان در نقش و خارج از نقش. معیارهای چهارم و پنجم شامل عوامل معنوی و فردی بود. عوامل شخصی مؤثر بر رفتار یاری‌رسان، ریشه در ویژگی‌های شخصیتی دارد، آموزش و توسعه با تجهیز کارکنان به مهارت‌ها، نگرش‌ها و تعهد سازمانی لازم، بر رفتار کمک‌رسانی تأثیر می‌گذارد. معیار ششم، که شامل عوامل فرهنگی بود می‌توان گفت: رفتار یاری‌رسان کارکنان یک پدیدة مجزا نیست؛ بلکه عمیقاً تحت‌تأثیر تعامل جهت‌گیری فرهنگی، شیوه‌های ارتباطی، رویکردهای تصمیم‌گیری، سبک‌های رهبری و فرهنگ‌سازمانی قرار دارد. رفتار یاری‌رسان کارکنان چندبعدی و با تعامل پیچیده‌ای از ویژگی‌های شخصی، تجربیات آموزشی و توسعه‌ای و مسئولیت‌های شغلی شکل می‌گیرد. جوامع دانشگاهی که نیازمند پرورش فرهنگ کمک‌رسانی هستند، باید ابعاد انتخاب ویژگی‌های شخصیتی مرتبط، سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه جامع و تعریف واضح نقش‌های شغلی برای تشویق رفتارهای کمک‌رسان در نقش و خارج از نقش را در نظر بگیرند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که عوامل معنوی همراه با سایر عوامل، محرک قدرتمندی برای رفتارهای یاری‌رسان در محیط کار هستند که اغلب نادیده گرفته می‌شوند. پیشنهاد می‌شود مدیریت دانشگاه پیام‌نور با تقویت اعتماد، مشارکت و قدردانی محیط‌هایی ایجاد کنند که در آنها رفتار یاری‌رسان رشد ‌کند و به همکاری، روحیه و عملکرد کلی بهتر منجر ‌شود..

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Model of Effective Antecedents in Helping Behavior of Payame Noor University Employees (A Phenomenological Study

نویسندگان [English]

  • Mahdieh Sarhaddi 1
  • Moslem Soleymanpor 2
  • Reza Norouzi Ajirloo 3
1 . Faculty member, Department of psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 . Assistant professor, Department of Business Management, Payame Noor university, Tehran, Iran
3 . Assistant professor, Department of Business Management, Payame Noor university, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Extended Abstract
 
Introduction and Objectives: Helping behavior in organizations is defined as voluntary actions taken by employees to assist their colleagues in solving work-related problems or performing tasks (Qasim et al., 2022, p. 1). Helping behavior improves overall organizational performance by fostering collaboration, solving work-related challenges, and maintaining positive relationships in the workplace (Bao et al., 2023, p. 1), which can contribute to team cohesion and performance, making it a vital tool for organizational success. Employees who help others often experience greater motivation and a sense of purpose, especially when their actions meet the needs for autonomy, competence, and relatedness. Positive helping interactions can lead to higher job satisfaction and emotional well-being (Huang, 2024, p. 25). Engaging in helping behavior increases positive emotions—feelings of satisfaction and emotional well-being—which motivates employees and can lead to increased innovative behavior (Shen et al., 2022, p. 9). Helping behavior enhances cooperation and coordination among employees, leading to better task performance and overall organizational success. Helping behavior not only benefits recipients, but also increases the positive and meaningful psychological impact of helping, which in turn stimulates innovative behavior. Employees who help others tend to experience greater cognitive flexibility and creativity, contributing to organizational innovation (Shen et al., 2022, p. 1). According to the researchers, the reason for choosing a university community was that university centers play a central role in nurturing students and helping behaviors on campus can help create a helping culture in the community.
Method: The present study was conducted with a qualitative approach and using the interpretive phenomenological analysis method of Smith and Shinborn in 1403. Phenomenology is a method that focuses on the experiences of individuals and has been developed in order to understand phenomena through human experiences (Mahmoodpour et al., 1402, p. 16). In the present study, the research population included professors and experts in the field of management at Payam Noor University in Tehran Province. Sampling was carried out purposefully by referring to the centers of Payam Noor University in Tehran Province and included 18 professors and experts in the field of management at Payam Noor University, and in some cases, the snowball method was used. In this way, after the interviews were fully implemented, each interview was reviewed and actively judged by the researcher several times. Then, the interviews were studied line by line and the main points were identified. The criteria that determined each of the main points were determined and a label or title was assigned to it. In the next step, the criteria were placed in different clusters based on their relationship to each other, and a name was given to each cluster. In this way, sub-criteria were formed.
Results: Based on the understanding and experience of the proponents of the concept of antecedents model in employee helping behavior, 6 main criteria were obtained and in accordance with the qualitative data collected based on data analysis, a total of 78 sub-criteria, 16 sub-criteria and 6 main criteria were extracted and classified. The sub-criteria of the research included managerial factors, social dynamics, organizational policies, organizational support and leadership, support from colleagues, quality of the work environment, psychological participation, stressful situations, spiritual factors, religious factors, personal factors, training and development, job responsibility, cultural orientation, communication styles, decision-making styles, leadership and organizational culture.
Discussion and Conclusions: From the analysis of data extracted from interviews with participants in designing a model of effective antecedents in employee helping behavior, six main criteria were obtained. The first criterion included two sub-criteria, namely managerial factors and social dynamics. The second criterion included organizational policies. Political factors in universities such as perceived injustice, competition for scarce resources, ambiguous roles, and political leadership tend to undermine employee helping behaviors. They shift the focus from collective success and cooperation to individual survival and advancement, leading to a decrease in morale, trust, and cooperation among employees. The third criterion included organizational support and leadership, peer support and environmental quality, psychological involvement, and stressful situations. Therefore, in order to develop and foster a helping culture, Payam Noor University should consider these dimensions, including selecting relevant personality traits, investing in training and development, and clearly defining job roles to encourage in-role and out-of-role helping behaviors. The fourth and fifth criteria included spiritual and personal factors. Personal factors affecting helping behavior are rooted in personality traits. Training and development affect helping behavior by equipping employees with the necessary skills, attitudes, and organizational commitment. The sixth criterion included cultural factors. It can be said that employee helping behavior is not an isolated phenomenon, but is deeply influenced by the interaction of cultural orientation, communication styles, decision-making approaches, leadership styles, and organizational culture. Employee helping behavior is multidimensional and is shaped by a complex interaction of personal characteristics, educational and developmental experiences, and job responsibilities. Academic communities that need to foster a helping culture should consider the dimensions of selecting relevant personality traits, investing in comprehensive training and development, and clearly defining job roles to encourage in-role and out-of-role helping behaviors. The results of this study indicate that spiritual factors, along with other factors, are powerful motivators for helping behaviors in the workplace that are often overlooked. It is suggested that Payam Noor University management create environments in which helping behavior thrives by fostering trust, participation, and appreciation, leading to better collaboration, morale, and overall performance

کلیدواژه‌ها [English]

  • Helping Behavior
  • Effective Antecedents
  • Interpretive Phenomenology