بررسی چالش های سلامت اداری با تأکید بر مضمون کاوی بیانات مقام معظم رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

2 . استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان ،دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

4 . استادیار گروه جامعهشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

چکیده

چکیده گسترده
مقدمه و اهداف: باوجود گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران و تدوین اسناد بالادستی، توصیه‌ها و سیاست‌های ابلاغی متعدد در حوزه سلامت اداری، شواهد نشان‌دهنده استمرار و حتی برخی تعمیق چالش‌های ساختاری، فرهنگی و رفتاری در نظام اداری کشور است؛ به‌طوری‌که فاصله میان آرمان‌های ترسیم‌شده در بیانات مقام معظم رهبری و وضع موجود، همچنان محسوس است. این شکاف نه‌تنها از طریق مشاهدات کیفی و گزارش‌های کلی قابل درک است، بلکه در ارزیابی‌های کمّی و بین‌المللی نیز با وضوح بیشتری خود را نشان می‌دهد. برای‌مثال، شاخص ادراک فساد (CPI)، که توسط سازمان شفافیت بین‌الملل منتشر می‌شود، وضعیت ملموس و نگران‌کننده‌ای از این چالش را ارائه می‌دهد. باوجود تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر ضرورت مقابله با فساد و توسعه سلامت اداری، موانع قابل‌توجهی همچنان بر سر راه تحقق این هدف اساسی باقی است؛ ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر شناسایی و طبقه‌بندی اصلی‌ترین مضامین سلامت اداری در بیانات مقام معظم رهبری طی دو دهه اخیر، تحلیل و تبیین چالش‌ها و موانع تحقق سلامت اداری در سه سطح ساختاری، فرهنگی و رفتاری بر مبنای مضامین بیانات رهبری، مقایسه ابعاد رویکرد سلامت اداری در بیانات مقام معظم رهبری با دیدگاه‌های بین‌المللی و شناسایی تفاوت‌ها و اشتراکات کلیدی، استخراج راهکارهای عملی و سیاستی متناسب با نظام اداری ایران براساس تحلیل مضمون بیانات مقام معظم رهبری است. در نهایت این تحقیق با تبیین مدل مفهومی مبتنی بر رویکرد بومی و دینی، بستری برای ارائه راهکارهای عملی و راهبردی به سیاست‌گذاران و مدیران نظام اداری کشور فراهم می‌کند.
روش: این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و شیوه اجرا، کیفی است و به‌منظور شناسایی و تحلیل عمیق چالش‌های سلامت اداری با تأکید بر مضمون‌کاوی بیانات مقام معظم رهبری، روش تحلیل مضمون استقرایی به کار رفته است. راهکار اجرایی تحقیق، الگوریتم شش‌مرحله‌ای تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) است که جزئیات هر مرحله به شرح زیر بیان می‌شود: ابتدا کلیه بیانات، سیاست‌های ابلاغی و اسناد رسمی مرتبط از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۳ گردآوری شد. در مرحله بعد متن داده‌ها به‌صورت خط به خط مطالعه شد و هر مفهومی که مرتبط با سلامت اداری، چالش‌ها و راهکارها بود، علامت‌گذاری و کدگذاری اولیه شد. این کدگذاری بدون پیش‌فرض قبلی (کاملاً استقرایی) انجام شد. در مرحله بعد مضامین شکل گرفته، به دو صورت داخلی (درون داده‌ها) و بیرونی (در مقایسه کلی با کل داده‌ها) بررسی شدند تا ارتباط درونی، انسجام و تمایز آنها احراز شود. در صورت لزوم، ادغام یا تفکیک مضامین انجام و مضامین نامناسب حذف یا اصلاح شدند. در این مرحله توضیح و توصیف دقیق محورهای شناسایی شده انجام، و دلیل اهمیت هر مضمون در زمینه سلامت اداری در نظام جمهوری اسلامی ایران تبیین شد و در آخرین مرحله، یافته‌ها به‌صورت شبکه مضامین (شامل مضامین پایه، مضامین سازمان‌دهنده، و مضمون فراگیر) و در قالب جدول و نمودار ارائه شد. اقتباس‌ها و شواهد متنی از بیانات مقام معظم رهبری جهت پشتیبانی مضامین آورده شد و مدل پیشنهادی برای ارتقای سلامت اداری ارائه شد.
نتایج: فرایند جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش بر مبنای رویکرد متنی-زمینه‌ای و از طریق گردآوری و تحلیل نظام‌مند بیانات مکتوب و شفاهی مقام معظم رهبری، شامل سخنرانی‌ها، پیام‌ها، و ابلاغیه‌های رسمی ایشان در بازه زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۳ صورت گرفت. این بیانات به‌دلیل ماهیت راهبردی، جامع‌نگر و چهارچوب‌مند خود، منبعی غنی برای استخراج مضامین کلیدی مرتبط با سلامت اداری و چالش‌های آن در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند. برای تحلیل داده‌ها، رویکرد تحلیل مضمون شش‌مرحله‌ای براون و کلارک (۲۰۰۶) به کار گرفته شد. مضامین سازمان‌دهنده استخراج‌شده از بیانات مقام معظم رهبری – حکمرانی شفاف و مردم‌پایه، نظام کنترل و پاسخگویی مؤثر، تقویت سرمایه فرهنگی و اخلاقی، و عدالت و کارآمدی ساختاری – همگی با ابعاد سه‌گانه سلامت اداری (ساختاری، فرهنگی، و رفتاری)، که در بخش مبانی نظری به آن اشاره شد، همخوانی و ارتباط معناداری دارند. برای‌مثال، حکمرانی شفاف و مردم‌پایه و عدالت و کارآمدی ساختاری مستقیماً به بعد ساختاری سلامت اداری (نظیر شفافیت فرایندها، شایسته‌سالاری و اصلاح ساختارها) و نیز ابعاد رفتاری (مشارکت مردم و رفتار عادلانه مدیران) اشاره دارند. نظام کنترل و پاسخگویی مؤثر نیز هم شامل جنبه‌های ساختاری (سازوکارهای نظارتی) و هم جنبه‌های رفتاری (مسئولیت‌پذیری فردی و سازمانی) می‌شود. در نهایت، مضمون تقویت سرمایه فرهنگی و اخلاقی نیز با تأکید بر ارزش‌هایی چون وجدان کاری، امانت‌داری و اخلاق حرفه‌ای، به عمق بعد فرهنگی و اخلاقی سلامت اداری می‌پردازد. این همپوشانی نشان می‌دهد که دیدگاه بومی و دینی استخراج‌شده، نه‌تنها تئوری‌های رایج را نقض نمی‌کند، بلکه به آنها ابعادی عمیق‌تر و جامع‌تر، به‌ویژه در بستر فرهنگی-اسلامی ایران، می‌افزاید و تأکید می‌کند که سلامت اداری فراتر از صرف مبارزه با فساد است و یک نظام چندوجهی و ایجابی محسوب می‌شود.
بحث و نتیجهگیری: یافته‌های این پژوهش به‌وضوح نشان می‌دهد که سلامت اداری در نظام جمهوری اسلامی ایران فراتر از یک مفهوم صرفاً سلبی (فقدان فساد)، یک پدیدۀ ایجابی و راهبردی است که در قالب چهار محور پویا و درهم‌تنیده بازتعریف می‌شود: حکمرانی شفاف و مردم‌پایه، نظام کنترل و پاسخگویی مؤثر، سرمایه فرهنگی اخلاقی، و عدالت و کارآمدی ساختاری. تحلیل مضمون بیانات مقام معظم رهبری روشن کرد که ریشه و بقای سلامت اداری بیش از هر چیز در تعامل مستمر و متقابل اصلاح نگرش‌ها، تحول فرهنگ سازمانی، شفافیت ساختاری و پاسخگویی دائمی مدیران و کارکنان نهادینه است. هرگونه تحول صرفاً ساختاری بدون توجه به ابعاد اخلاقی و سرمایه معنوی نظام اداری، ناکافی و کم‌اثر خواهد بود. مدل مفهومی لایه‌ای و پویای ارائه‌شده در این تحقیق بر تقویت بُن‌مایه‌های انسانی، اتکا به دانش و بینش اسلامی-ایرانی، توسعه سامانه‌های شفافیت و پاسخگویی، و همچنین، ایجاد عدالت واقعی در سیاست‌گذاری‌های منابع انسانی و ساختارهای سازمانی تأکید دارد. مضمون‌کاوی عمیق بیانات رهبری نشان می‌دهد که راهکارهای تحول اداری نه فقط در اسناد و آیین‌نامه‌ها، بلکه باید در سلوک حرفه‌ای روزمره و التزام قلبی-سازمانی مدیران و کارکنان بازتاب یابد. چنین الگویی فراتر از نسخه‌های صرفاً اجرایی یا سیاست‌محور، رویکردی تلفیقی، بومی و سیستمی را پیشنهاد می‌کند که قابلیت پیگیری و ارزیابی عملی در سطح کلان نظام اداری را فراهم می‌آورد و به شکل مؤثری به سؤال اصلی پژوهش پاسخ می‌دهد.
تقدیر و تشکر: از همه استادان و صاحب‌نظرانی که نگارندگان را در انجام این پژوهش یاری نمودند، صمیمانه سپاسگزاریم.
تعارض منافع: نویسندگان اعلام می‌کنند که هیچ‌گونه تعارض منافعی در انجام این پژوهش وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Challenges of Administrative Integrity: A Thematic Analysis of the Supreme Leader’s Statements within the Governance System of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • Mohammad mahdi Barzandeh 1
  • Abbas Babainejad 2
  • Masoud Pourkiani 3
  • Alireza Sanat khah 4
1 Department of Public Administration, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
2 . Department of Public Administration, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
3 . Department of Public Administration, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
4 . Department of Sociology, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
چکیده [English]

Extended Abstract
 
Introduction and Objectives: More than four decades after the Islamic Revolution of Iran, and despite the formulation of numerous upstream documents, general policies, strategic statements, and repeated recommendations in the field of administrative integrity, evidence suggests that structural, cultural, and behavioral problems continue to challenge Iran’s administrative system. In some respects, these problems have not only persisted but have intensified, generating concerns about the widening gap between the ideals articulated in the Supreme Leader’s statements and the administrative realities observed today.
This discrepancy is reflected not just in qualitative assessments or internal reports; it is also clearly substantiated by international quantitative indicators. The Corruption Perceptions Index (CPI), published annually by Transparency International, continues to present a concerning portrayal of administrative performance in Iran. This raises essential questions about why, despite sustained and emphatic calls from the Supreme Leader to strengthen administrative integrity, meaningful progress has not fully materialized.
With this context in mind, the present research addresses four major objectives:

Identifying and categorizing the main themes related to administrative integrity in the Supreme Leader’s statements over the past two decades.
Analyzing structural, cultural, and behavioral challenges to administrative integrity based on an in-depth thematic analysis of those statements.
Comparing the dimensions of administrative integrity emphasized in the Supreme Leader’s discourse with global perspectives, highlighting key areas of convergence and divergence.
Extracting policy-oriented and practical strategies suitable for Iran’s administrative system, grounded in indigenous principles and the thematic findings of the study.

The ultimate aim is to present a conceptual model rooted in the values, knowledge foundations, and governance philosophy of the Islamic Republic of Iran—offering a strategic and actionable framework for policymakers and managers seeking to reinforce administrative integrity across the national system.
Method: This applied research utilizes a qualitative methodology with an inductive thematic analysis approach. Following the six-phase algorithm of Braun and Clarke (2006), the study systematically engaged with all relevant written and oral statements of the Supreme Leader—including speeches, decrees, strategic messages, and general policies—from 2001 to 2024.
The first stage involved comprehensive data collection: documents were gathered from official and authenticated sources, and textual segments relevant to administrative integrity, corruption prevention, managerial ethics, structural reforms, public accountability, and cultural transformation were extracted. The texts were read line by line; all meaningful units were coded inductively, meaning that no predetermined categories or hypotheses shaped the coding process.
In the second phase, initial codes were compared internally and across the dataset to ensure conceptual coherence. Through multiple iterations, themes were refined, merged, or separated depending on their explanatory power and distinctiveness. Each organizing and overarching theme was then described in detail, and its significance for strengthening administrative integrity in the Islamic Republic of Iran was explicated.
Finally, the findings were presented as a thematic network, consisting of basic themes, organizing themes, and one overarching theme. The analysis was supported by evidence-based tables and figures, and direct excerpts from the Supreme Leader’s statements were incorporated to enhance the credibility and authenticity of the interpretations. The research ultimately produced a proposed conceptual model illustrating pathways for promoting administrative integrity in Iran.
Results: The text-context analysis of the Supreme Leader’s statements from 2001 to 2024 yielded a rich dataset reflecting strategic, value-based, and holistic views of administrative integrity. The thematic analysis revealed four major organizing themes:

Transparent and people-centered governance
An effective control and accountability system
Strengthening cultural and moral capital
Structural justice and efficiency

These themes correspond closely with the three well-known dimensions of administrative integrity—structural, cultural, and behavioral. For instance:

Transparent and people-centered governance and structural justice and efficiency relate directly to the structural dimension, emphasizing meritocracy, process transparency, organizational restructuring, citizen participation, and fairness in administrative behavior.
The control and accountability system spans both structural (formal oversight mechanisms) and behavioral (individual responsibility and ethical conduct) dimensions.
Strengthening cultural and moral capital reflects the cultural dimension, highlighting work ethics, trustworthiness, public service motivation, and the moral-spiritual foundations of administrative behavior.

A notable finding is that the Supreme Leader’s discourse does not treat administrative integrity as merely the absence of corruption. Instead, it frames integrity as a positive, proactive, value-driven system requiring alignment between individual ethics, organizational culture, and structural transparency. This perspective enriches existing international theories by adding deeper moral, spiritual, and identity-based layers specific to the Iranian Islamic context.
Discussion and Conclusion: The study demonstrates that administrative integrity in the Islamic Republic of Iran is a holistic and multidimensional system, grounded in the active interplay among structural reforms, cultural transformation, and behavioral ethics. Based on the thematic analysis of the Supreme Leader’s statements, administrative integrity is built upon four interdependent pillars:

Transparent, people-centered governance
Effective control and accountability mechanisms
Cultural-moral capital
Structural justice and organizational efficiency

The findings highlight that structural reforms—no matter how extensive—will remain incomplete and unsustainable unless they are supported by moral-spiritual capital, deep-rooted cultural change, and a transformation in managerial attitudes and professional behaviors. Therefore, strategies for administrative reform must be reflected not only in official documents or regulations but also in the daily practices, institutional commitments, and ethical dispositions of managers and employees at all levels.
The conceptual model developed in this research emphasizes:

Strengthening human foundations of the administrative system
Leveraging Islamic-Iranian knowledge and values
Expanding transparency and accountability structures
Integrating genuine justice into human resource policies and organizational systems

This integrated, indigenous framework provides practical pathways for decision-makers seeking to enhance administrative integrity. Beyond offering theoretical insights, it provides a basis for large-scale implementation and evaluation within Iran’s administrative system—delivering concrete responses to the study’s central research questions.
Acknowledgment: The authors express their sincere appreciation to all professors and experts who contributed their insights to this research.
 
Conflict of Interest: The authors declare no conflict of interest in the conduct of this study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Administrative health
  • Thematic analysis
  • Supreme Leader’s statements
  • Administrative corruption
  • Islamic Republic of Iran
منابع
احمدزاده، ح.، میرباقری، س. ح. و فغانی، م. (۱۴۰۴). بررسی روابط مؤلفه‌های نظام کنترل‌های داخلی جهت کاهش تخلفات مالی و ارتقای سلامت اداری. مدیریت دولتی ایران، ۱۸ (۲)، ص ۸۵-۱۰۸.
احمدی، م.، بهمنی، ر. و رستگار، ع. (۱۳۹۸). تحلیل مضمون اسناد بالادستی توسعه اداری. پژوهشهای مدیریت دولتی، ۱۲ (۱)، ص ۲۵–۴۷.
خدایی، ن.، زرندی، س. و معدنی، ج. (۱۴۰۴). تأثیر به‌کارگیری فناوری اطلاعات بر کاهش فساد اداری در بخش غیردولتی. پژوهش‌های فناوری اطلاعات و فساد اداری، ۵ (۱)، ص ۳۳-۵۴.
داداش‌کریمی، ی.، رحمتی، م.، نژاد حاجی‌علی‌ایرانی، ف. و رحیمی، غ. (۱۴۰۳). الگوی راهبردی ارتباطات سازمانی با تأکید بر سلامت اداری. مدیریت ارتباطات سازمانی، ۲۷ (۲)، ص ۹۹-۱۱۸.
رحمانی، ح.، محمدی، ص. و معمارزاده طهران، غ. (۱۴۰۳). شناسایی و رتبه‌بندی کژرفتاری‌های تهدیدکننده سلامت اداری در سازمان‌های دولتی ایران. مدیریت رفتار سازمانی، ۱۴ (۴)، ص ۱۵۵-۱۷۸.
رحمانیان فهندری، ه. و قنادزاده تفتی، س. م. (۱۴۰۴). رابطه مدیریت تعارض منافع و سلامت اداری با نقش میانجی نهاد نظارتی (مورد مطالعه: دادگستری کل استان تهران). حقوق و سیاستگذاری اداری، ۹ (۱)، ص ۴۵-۶۶.
رحیمی، غ.، رحمتی، م.، نژاد حاجی‌علی‌ایرانی، ف. و داداش‌کریمی، ی. (۱۴۰۳). الگوی راهبردی ارتباطات سازمانی با تأکید بر سلامت اداری. مدیریت ارتباطات سازمانی، ۲۷ (۲)، ص ۹۹-۱۱۸.
شناسایی عوامل فساد اداری و نقش آن بر ارتقای سلامت اداری در مدیریت دولتی. (۱۴۰۳). در مجموعه مقالات کنفرانس ملی مدیریت دولتی، ص ۲۲۱-۲۳۲.
غفاری، ف. و غفاری، ن. (۱۴۰۴). تأثیر نظارت در سیستم تمرکز و عدم تمرکز بر سلامت اداری. مدیریت عمومی ایران، ۱۱ (۳)، ص ۸۷-۱۰۳.
کریمی، ی. م. (۱۴۰۴). ارتقای سلامت اداری از طریق حکمرانی شرکتی و اخلاق حرفه‌ای سازمانی: رویکرد بهسازی منابع انسانی. پژوهشهای اخلاق سازمانی، ۷ (۲)، ص ۵۹-۷۸.
کریمی، ی. م. و محمدی، ص. (۱۴۰۱). تحلیل سیاست‌های مبارزه با فساد در دستگاه‌های اجرایی مختلف و طراحی شبکه مضمونی سیاست‌های ضد فساد. سیاستهای اجرایی ایران، ۱۳ (۱)، ص ۱۴-۳۴.
نژاد حاجی‌علی‌ایرانی، ف.، رحمتی، م.، داداش‌کریمی، ی. و رحیمی، غ. (۱۴۰۳). الگوی راهبردی ارتباطات سازمانی با تأکید بر سلامت اداری.مدیریت ارتباطات سازمانی، ۲۷ (۲)، ص ۹۹-۱۱۸.
واکاوی ابعاد فساد اداری و پیامدهای آن در سازمان‌های دولتی ایران. (۱۴۰۳). در مجموعه مقالات کنفرانس ملی مدیریت دولتی، ص ۲۸۹-۳۰۲.
Transparency International (2023). گزارش شاخص ادراک فساد (CPI). Annual Report. https://www.transparency.org/en/cpi/2023
Transparency International (2025). گزارش شاخص ادراک فساد (CPI). Annual Report. https://www.transparency.org
References
Ahmadi M., Bahmani R., & Rastegar A. (2019). Thematic analysis of upstream documents of administrative development. PublicManagementResearch, 12 (1), 25–47. [In Persian]
Ahmadzadeh H., Mirbagheri S. H., & Faghani M. (2025). Examining the components of internal control systems to reduce financial misconduct and promote administrative integrity.IranianPublicManagement, 18 (2), 85–108. [In Persian]
Braun V., & Clarke V. (2006). Using thematic analysis in psychology. QualitativeResearchinPsychology, 3 (2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Dadash Karimi Y., Rahmati M., Nejad Hajialiirani F., & Rahimi G. (2024). Strategic model of organizational communication emphasizing administrative integrity. OrganizationalCommunicationManagement, 27 (2), 99–118. [In Persian]
Exploration of administrative corruption dimensions and its consequences in Iranian public organizations. (2024). In Proceedings of the National Conference on Public Management, pp. 289–302. [In Persian]
Identifying factors of administrative corruption and its role in enhancing administrative integrity in public management. (2024). In Proceedings of the National Conference on Public Management, pp. 221–232. [In Persian]
Jafari A. (n.d.). Detailed examination of a dynamic model component. Human Resources Development Studies, (Special Issue), 1–15. [In Persian]
Karimi Y. M. (2025). Promoting administrative integrity through corporate governance and professional ethics: A human resource improvement approach. OrganizationalEthicsResearch, 7 (2), 59–78. [In Persian]
Karimi Y. M., & Mohammadi S. (2022). Analyzing anti corruption policies in executive agencies and designing a thematic policy network. Iranian Executive Policies, 13 (1), 14–34. [In Persian]
Khodaei N., Zarandi S., & Madani J. (2025). Impact of IT implementation on reducing administrative corruption in the non governmental sector. InformationTechnologyandAdministrativeCorruptionStudies, 5 (1), 33–54. [In Persian]
Nejad Hajialiirani F., Rahmati M., Dadash Karimi Y., & Rahimi G. (2024). Strategic organizational communications framework addressing administrative health. OrganizationalCommunicationManagement, 27 (2), 99–118. [In Persian]
Rahimi G., Rahmati M., Nejad Hajialiirani F., & Dadash Karimi Y. (2024). Strategic organizational communication model emphasizing administrative health. OrganizationalCommunicationManagement, 27 (2), 99–118. [In Persian]
Rahmani H., Mohammadi S., & Memarzadeh Tehran G. (2024). Identification and ranking of deviant behaviors threatening administrative integrity in Iranian public organizations. OrganizationalBehaviorManagement, 14 (4), 155–178. [In Persian]
Rahmanian Fahandari H., & Ghanadzadeh Tafti S. M. (2025). Relationship between conflict of interest management and administrative integrity with mediating role of oversight institutions (case study: Tehran Provincial Judiciary). AdministrativeLawandPolicy, 9 (1), 45–66. [In Persian]
Transparency International. (2023). Corruption Perceptions Index 2023. Annual Report. https://www.transparency.org/en/cpi/2023
Transparency International. (2025). Corruption Perceptions Index (CPI) Report. Annual Report. https://www.transparency.org