بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی مسئولیت پذیر اجتماعی بر آوای اخلاق با نقش میانجی انگیزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.30471/rsm.2025.11041.1477

چکیده

مقدمه و هدف: مدیریت منابع انسانی مسئولیت‌پذیر به‌ویژه درسازمان‌های آموزشی، به‌وسیله ترویج ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی می‌تواند انگیزه و شرایط لازم را برای معلمان فراهم کند تا آزادانه و نقادانه نظرات و پیشنهادات خود را در جهت بهبود فرآیندهای آموزشی بیان کنند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی مسئولیت پذیر اجتماعی بر آوای اخلاق با نقش میانجی انگیزش معلمان دوره ابتدایی شهرستان شاهین شهر بود.

روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است که به روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، شامل 250 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهرستان شاهین شهر در سال 1403 بود که تعداد 151 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده‌ها پرسشنامه بود. مقیاس‌های استفاده شده از نظر روایی سازه، همگرا و محتوایی معتبر تلقی می‌شوند. در پژوهش حاضر داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم‌ افزارهای SPSS 26وSMART PLS 3 تجزیه و تحلیل شده است.

یافته ها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری و آزمون سوبل نشان داد که مدیریت منابع انسانی مسئولیت پذیر اجتماعی بر آوای اخلاقی با مقدار T-Value برابر با 210/14، که از 96/1 بزرگتر می باشد تاثیر معناداری دارد. مدیریت منابع انسانی مسئولیت پذیر اجتماعی بر انگیزش خودمختار با مقدار T-Value برابر با 677/21 تاثیر معناداری دارد. مدیریت منابع انسانی مسئولیت پذیر اجتماعی بر انگیزش کنترل شده با مقدار T-Value برابر با 474/18 تاثیر معناداری دارد. انگیزش خودمختار بر آوای اخلاقی با T-Value برابر با 099/8 تاثیر معنادار دارد. انگیزش کنترل شده بر آوای اخلاقی با T-Value برابر با 178/11 تاثیر معنادار دارد. مدیریت منابع انسانی مسئولیت پذیر اجتماعی بر آوای اخلاقی با میانجی گری انگیزش خودمختار با T-Value برابر با 645/2 تاثیر معنادار دارد و در نهایت مدیریت منابع انسانی مسئولیت پذیر اجتماعی بر آوای اخلاقی با میانجی گری انگیزش کنترل شده با T-Value برابر با 894/3 تاثیر معناداری دارد.

بحث و نتیجه‌گیری: اجرای استراتژی های مسئولیت پذیر اجتماعی در مدیریت منابع انسانی می تواند منجر به ارتقای فرهنگ اخلاقی در سازمان ها گردد. سازمان های آموزشی باید به مسئولیت های اجتماعی خود توجه داشته و رفتارهای حمایتی اتخاذ کنند تا تاثیر مثبتی بر رفاه اجتماعی و اخلاقی معلمان داشته باشد. براین اساس معلمان به صورت خودجوش انگیزش یافته، نگرانی ها و مسائل اخلاقی محیط را پیگیری و مطرح نموده و خود نیز در رفتارهایشان مسئولیت پذیر و اخلاقی عمل می کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Impact of Socially Responsible Human Resource Management on Moral Voice: The Mediating Role of Motivation

نویسندگان [English]

  • farshid aslani 1
  • Marzieh Mohammadi 2
1 Department of Public Management, Payame Noor University .Tehran, Iran.
2 Ma, Department of Public Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction and Objective: The aim of this study was to investigate the effect of socially responsible human resource management on the moral voice with the mediating role of motivation of elementary school teachers in Shahinshahr city.

Method: The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method, which was conducted using the structural equation modeling method. The statistical population of the study included 250 elementary school teachers in Shahinshahr city in 1403, of which 151 people were selected as the sample size using the Cochran formula by simple random sampling. The data collection tool was a questionnaire. The scales used are considered to be valid in terms of construct, convergent, and content validity. In the present study, the collected data were analyzed using SPSS 26 and SMART PLS 3 software.

Findings: The results showed that socially responsible human resource management has a significant effect on moral voice. Socially responsible human resource management has a significant effect on moral voice, autonomous motivation, and controlled motivation. Autonomous motivation has a significant effect on moral voice. Socially responsible human resource management has a significant effect on moral voice through the mediation of controlled motivation.

Discussion and Conclusion: Educational organizations should pay attention to their social responsibilities and adopt supportive behaviors to have a positive effect on the social and moral well-being of teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moral voice
  • Motivation
  • Socially responsible human resource management
  • Teachers