تبیین شایسته سالاری و مولفه های شایستگی بر اساس عقلانیت اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

2 دانشجوی دکتری، حقوق بین الملل عمومی، دانشکدگان فارابی، قم، ایران

10.30471/rsm.2025.10971.1463

چکیده

امروزه آهنگ توجه به موضوع شایستگی در بخش دولتی شتاب گرفته و دولت‌ها، شایستگی را به عنوان اهرمی جهت ارتقای بهره وری خود در نظر گرفته اند. در آموزه‌های دین مبین اسلام نیز به اصل شایستگی توجه ویژه شده اما قابل توجه است که معیارهای شایستگی در هر جامعه و فرهنگی متأثر از جهان‌بینی و ارزش‌‌های حاکم بر جامعه می‌باشد و لذا مهمترین مرجع برای تدوین شاخص‌های مناسب مدیریتی در تراز نظام جمهوری اسلامی، آموزه‌های اسلام است. تحقیق حاضر یک پژوهش کیفی با فلسفه تفسیری، رویکرد استفهامی، جهت گیری بنیادی و از نوع کتابخانه‌ای می‌باشد که با راهبرد دلالت پژوهی صورت گرفته و هدف آن تبیین دلالت‌های عقلانیت اسلامی در مفهوم شایستگی و نظام شایسته‌سالاری است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که شایستگی از منظر عقلانیت اسلامی مشتمل بر سه مؤلفه شایستگی‌های هوشی، شایستگی‌های اخلاقی(صداقت) و شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای می‌باشد. همچنین راهکار پیشنهادی جهت احراز شایستگی‌های هوشی، استفاده از آزمون‌های استاندارد تست هوش؛ راهکار احراز شایستگی‌های اخلاقی با محوریت صداقت، بهره‌مندی ترکیبی از آزمون‌های روانشناختی استاندارد و فناوری‌های دروغ‌سنجی و نهایتا راهکار احراز شایستگی‌های تخصصی‌ هم سنجش از طریق آزمون‌های تخصصی(نظری و عملی) بدون دخالت معیارهای ارزیابی غیرتخصصی(همچون سهمیه‌ها) است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining Meritocracy and the Components of Merit Based on Islamic Rationality

نویسندگان [English]

  • ehsan rahimi 1
  • Saeid Moaied Saffari 2
1 Member of the Academic Board of the Institute of Islamic Sciences and Culture
2 PhD Student, Public International Law, Farabi University, Qom, Iran
چکیده [English]

Today, the pace of attention to the issue of competence in the public sector has accelerated, and governments have considered competence as a lever to transform their internal bureaucracy into efficient and flexible units. The teachings of the Islamic religion also pay special attention to the principle of competence, but it is noteworthy that the criteria of competence in every society and culture are influenced by the worldview and values that govern the society, and therefore the most important reference for developing appropriate management indicators at the level of the Islamic Republic system is the teachings of Islam. The present study is a qualitative research with an interpretive philosophy, an interrogative approach, a fundamental orientation, and a library type, which was carried out with a strategy of implication research and its goal is to explain the implications of Islamic rationality in the concept of competence and the meritocracy system. The findings of the study indicate that competence from the perspective of Islamic rationality consists of three components: intellectual competence, moral competence (honesty), and specialized and professional competence. Also, the proposed solution for determining intellectual competence is the use of standard intelligence tests; the solution for determining moral competence with a focus on honesty is the use of a combination of standard psychological tests and lie detector technologies; and finally, the solution for determining specialized competence is the assessment through specialized tests (theoretical and practical) without the intervention of non-specialized evaluation criteria (such as quotas).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competence"
  • meritocracy"
  • Islamic rationality"
  • intelligence"
  • honesty"
  • "
  • expertise"