بررسی تطبیقی اصول سازمان یادگیرنده در سازمان کشتی سازی حضرت نوح

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مجتمع آموزشی عالی علوم انسانی اسلامی - جامعة المصطفی العالمیه.

10.30471/rsm.2025.11026.1476

چکیده

در جهان به شدت رقابتی امروز سازمان‌های شانس بقا دارند که بتوانند خود را پیوسته با تغییرات محیط خود تغییر دهند. ازاین رو "سازمان یادگیرنده" در مدیریت نوین امروز به سازمان اشاره دارد که به طور مداوم در پی کسب دانش، یادگیری و انطباق با تغیرات محیطی است. از طرفی مورد پذیرش دین اسلام آن نوآوری است که با آن شباهت و همسویی داشته باشد. در این میان داستان کشتی سازی حضرت نوح ع در قرآن کریم نه تنها یک روایت مذهبی بلکه به عنوان یک نمونه از یک سازمان صنعتی در مواجه با یک تهدید [طوفان] عظیم محیطی است. لذا سازمان یادگیرنده بیشتر در بخش سازمان‌های تولیدی و صنعتی مطرح بوده و بررسی آن در سازمان کشتی سازی حضرت نوح سازگار و تطبیقی پذیر است. براین اساس مقاله‌ی حاضر باروش تطبیقی جرج بردی به مطالعه‌ی تطبیقی این دو سازمان پرداخته و هدف آن دست‌یابی به الگوی بوده که در عصر رقابتی امروز مورد نیاز جامعه است. نتیجه این مطالعه نشان داد که اصول سازمان یادگیرنده از دیدگاه پیتر سنگ مورد نیاز است اما کامل نیست. در راستای تکمیل آن نظارت، آموزش، پاداش و ضابطه نه رابطه که از اساسی ترین عناصر در سازمان کشتی سازی حضرت نوح است را باید اضافه کرد. بااین حال سازمان مورد نیاز جامعه در عصر رقابتی امروز سازمان یادگیرنده آموزش بنیان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study of learning organization principles in Noah's ark building organization

نویسنده [English]

  • Mohammad Kawsary
Al-Mustafa International University Higher Educational Complex for Islamic Humanities
چکیده [English]

In today's highly competitive world, organizations have a chance of survival if they can continuously change themselves with the changes in their environment therefore, the learning organization in today's modern management refers to an organization that is constantly seeking to acquire knowledge, learn, and adapt to environmental challenges. On the other hand, the Islamic religion accepts that innovation that is similar and aligned with it. In the meantime, the story of Noah's Ark in the holy Quran is not only a religious narrative but also an example of an industrial organization facing a huge environmental threat. Therefore, the learning and its study in the Noah's Ark organization is consistent and adaptable. Accordingly, the present article, using George Brady's comparative methad, has conducted a is needed by society's competitive era. The result of this study showed that but not complete. In order to complete it, supervision, training, reward, and be added. However, the organization that society needs in today's competitive era is a learning organization based on education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Prophet Noah
  • learning organization
  • Ark
  • systems thinking
  • monitoring
  • training