طراحی ره‌نگاشت سلامت اداری در سطح سازمان با رویکرد مدیریت اسلامی (مورد مطالعه: استانداری یزد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی مدیریت، استانداری یزد، یزد، ایران.

2 کارشناسی ارشد مدیریت، استانداری یزد، یزد، ایران.

3 کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، استانداری یزد، یزد، ایران.

10.30471/rsm.2025.10751.1440

چکیده

مقدمه و اهداف: «سلامت اداری» را باید یکی از مفاهیم بنیادین در مدیریت اسلامی به شمار آورد. به استناد گزارش‌های رسمی، میزان ادراک ایرانیان از وجود فساد در سال‌های اخیر رشدی نگران‌کننده را تجربه کرده است؛ افزون‌برآنکه ارزیابی سازمان‌های بین‌المللی نیز جایگاه کشورمان را در مبارزه با فساد ضعیف گزارش می‌کنند. باوجودآنکه موضوع سلامت اداری در نظام اداری کشورمان از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است، اما مسئله مغفول در این میان، ابهام در چگونگی تقسیم کار میان واحدهای درون‌سازمانی برای تحقق فعالیت‌هایی است که بتوانند تمامی ابعاد این پدیده را با رویکرد مدیریت اسلامی در سطح سازمان‌های ایرانی پوشش دهند و طی برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده قابل پایش باشند. پرسش پژوهشی شکل‌دهنده به مطالعه پیش رو آن است که چگونه می‌توان فعالیت‌های ناظر بر ارتقای سلامت اداری در سازمان‌های کشورمان را با رویکرد مدیریت اسلامی در قالب نقشه راه (ره‌نگاشت) طراحی نمود؛ به‌گونه‌ای‌که مسئولیت‌های هرکدام از واحدهای سازمانی مرتبط دراین‌باره شفاف شود و در چهارچوب تقویم زمانی روشنی بتوان عملکرد آنها را مورد نظارت قرار داد. بدین‌ترتیب، هدف از پژوهش حاضر، ترسیم نقشه راه مناسب برای ارتقای سلامت اداری در سازمانی منتخب (استانداری یزد) تحت آموزه‌های دیدمان مدیریت اسلامی است. امروزه ترسیم نقشه راه رویکردی رایج در نظام برنامه‌ریزی به شمار می‌آید که در سراسر جهان توسط بسیاری از کاربران در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود؛ ضمن آنکه به‌صورت خاص در زمینه سلامت اداری و مقابله با فساد نیز از ره‌نگاری (طراحی ره‌نگاشت) به‌مثابه ابزاری کاربردی و مفید یاد می‌شود.
روش: این پژوهش از نظر هدف، مطالعه‌ای کاربردی با رویکرد کیفی قلمداد می‌شود و در گروه تحقیقات توصیفی - پیمایشی جای می‌گیرد. مراحل اصلی اجرای مطالعه بدین قرار است:
الف) گردآوری داده‌ها: به‌منظور شناسایی فعالیت‌ها یا اقداماتی که بتوان با اجرای آنها شاخص سلامت اداری در استانداری یزد را بهبود بخشید،  نظرخواهی از مدیران واحدهای سازمانی فعال در این مجموعه (21 واحد ستادی و 12 فرمانداری) بدون الزام به نمونه‌گیری صورت گرفته است. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده در این مرحله، پرسشنامه‌ای بوده است که به‌صورت باز و به‌منظور دریافت پاسخ‌های تشریحی مخاطبان طراحی شد و اعتبار آن از سوی خبرگان، مورد تأیید قرار گرفت. 
ب) تحلیل داده‌ها: در گام دوم پژوهش، هفت نفر از خبرگان تخصصی به مشارکت در تحقیق دعوت شدند تا با رویکرد مدیریت اسلامی به ترسیم ره‌نگاشت سلامت اداری این سازمان بپردازند. ابزار اصلی برای تحلیل داده‌ها در این مطالعه، «بحث گروهی» میان متخصصان مشارکت‌کننده بوده که در چهارچوب راهبرد پژوهشی هیئت (پنل) خبرگان استفاده شده است.
ج) اعتبارسنجی: با هدف تعیین میزان اعتبار نقشه راه طراحی‌شده در مرحله قبل تلاش شد تا نظرات نمایندگانی از گروه‌های کلیدی ذینفعان درباره این سند دریافت شود. نظرخواهی شفاهی دراین‌باره با تشکیل جلسه رسمی «کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری استانداری یزد» و نظرخواهی مکتوب از طریق مکاتبه رسمی با دو سازمان مرجع در سطوح ملی و استانی (مرکز بازرسی و مدیریت عملکرد وزارت کشور؛ و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد) صورت گرفت که با تأیید نقشه راه تدوین شده همراه بود.
نتایج: یافته‌های پژوهش در بخش نگاشت کارکردی نشان داد که چهارده فعالیت اصلی در این مسیر عبارت‌اند از: خدمت‌دهی الکترونیک، آموزش کارکنان، تقویت زیرساخت‌ها، شفاف‌سازی، تقویت نظارت، رفع تعارض منافع، آگاه‌سازی عمومی، اصلاح مقررات، مشارکت‌جویی، تقویت پاسخگویی، پذیرش خدمتگزاری، تقویت معنویت، اصلاح نظام جبران خدمات و استقرار مدیریت دانش. در قالب نگاشت نهادی مشخص شد که شش واحد سازمانی (شامل مدیریت فناوری اطلاعات، اداره کل اداری و مالی، دفتر برنامه‌ریزی، دفتر مدیریت عملکرد، اداره کل حراست و واحد روابط عمومی) مسئولیت محوری در پیاده‌سازی این اقدامات را برعهده دارند. با ترسیم نگاشت زمانی هم تقویم اجرایی این راهکارها در افق زمانی پنج ساله تدوین شد. مجموعه این یافته‌ها در این جدول قابل مشاهده است.




ردیف


نگاشت کارکردی


نگاشت نهادی


نگاشت زمانی (اقدامات طی سال‌های اول تا پنجم)




1


خدمت‌دهی الکترونیک


فناوری اطلاعات


نیازسنجی، تهیه زیرساخت، استقرار سامانه‌ها، یکپارچه‌سازی




2


آموزش کارکنان


برنامه‌ریزی


نیازسنجی، برگزاری دوره، تحلیل اثربخشی، بازخوردگیری




3


تقویت زیرساخت


فناوری اطلاعات


نیازسنجی، تأمین مالی، استقرار، نگهداری، به‌روزآوری




4


شفاف‌سازی


روابط عمومی


نیازسنجی، تهیه زیرساخت، اطلاع‌رسانی، بازخوردگیری




5


تقویت نظارت


مدیریت عملکرد / حراست


نیازسنجی، تهیه زیرساخت حقوقی، اعمال مقررات جدید، بازخوردگیری برای اصلاح




6


رفع تعارض منافع




7


آگاه‌سازی عمومی


روابط عمومی


نیازسنجی، اطلاع‌رسانی، تحلیل اثربخشی، بازخوردگیری




8


اصلاح مقررات


مدیریت عملکرد


نیازسنجی، ارائه گزارش توجیهی، پیگیری دریافت نتیجه




9


مشارکت‌جویی


برنامه‌ریزی


نیازسنجی، تهیه زیرساخت حقوقی، اعمال مقررات جدید، بازخوردگیری برای اصلاح




10


تقویت پاسخگویی


مدیریت عملکرد




11


پذیرش خدمتگزاری


برنامه­ریزی


تحلیل، تدارک، تبیین و تشویق، برگزاری دوره­های بصیرت­افزایی، اجرای سازوکارهای الگوگیری مثبت




12


تقویت معنویت


برنامه­ریزی




13


اصلاح جبران خدمات


اداری و مالی


نیازسنجی، تدوین شیوه‌نامه، اجرای شیوه‌نامه، تحلیل اثربخشی و بازخوردگیری برای اصلاح سازوکار




14


استقرار مدیریت دانش


برنامه­ریزی




بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه در طراحی نقشه راه سلامت اداری سازمانی با رویکرد مدیریت اسلامی را می‌توان هم‌راستا با یافته‌های برخی تحقیقات قبلی دانست که کارکردهایی مانند آگاهی‌بخشی، آموزش، توسعه فناوری، تقویت ارزیابی و مشارکت‌جویی را مورد تأکید قرار داده‌اند یا لزوم تصویب و ابلاغ ضوابط جدید به‌همراه ارزیابی و بازخورددهی به کارکنان را یادآوری کرده‌اند. همچنین، میان کارکردهای شناسایی‌شده در این مطالعه و اصول بنیادین «سند پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی در دولت سیزدهم» در مفاهیمی مانند شفافیت، فرهنگ‌سازی، مدیریت تعارض منافع و نظارت مؤثر، مشابهت کامل وجود دارد. هم‌راستایی یافته‌های تحقیق با برخی پژوهش‌های خارجی نیز در معرفی کارکردهایی از قبیل آموزش کارکنان، شفاف‌سازی، جلوگیری از تضاد منافع، شهروندی الکترونیک، اصلاح قوانین، ارتقای پاسخگویی مدیران و اصلاح نظام دستمزدهای دولتی مشاهده می‌شود.
ازسوی‌دیگر، کارکردها و راهکارهایی در این پژوهش برای ارتقای سلامت اداری شناسایی شده‌اند که در سوابق تحقیقاتی مشاهده نمی‌شوند (مانند «تقویت معنویت»، «پذیرش خدمتگزاری» و «استقرار مدیریت دانش»). دلیل این تفاوت را می‌توان بدین‌ترتیب تبیین نمود: رویکرد ویژه این تحقیق در زمینه توجه به آموزه‌های دیدمان مدیریت اسلامی سبب شده است که بتوان کارکردهایی با عنوان «تقویت معنویت» و «پذیرش خدمتگزاری» را به‌صورت متمایز از دیگر تحقیقات (که اغلب با رویکرد غیردینی اجرا شده‌اند) شناسایی کرد؛ افزون‌برآنکه استخراج کارکرد «استقرار مدیریت دانش» را نیز باید به شرایط خاص استانداری یزد منتسب دانست که در حال حاضر فاقد سازوکار یا سامانه‌ای برای مدیریت دانش و تجارب شغلی کارکنان و مدیران خود است.
تقدیر و تشکر: این پژوهش با مشارکت تعدادی از مدیران و کارکنان استانداری یزد تهیه شده است. بنابراین، نویسندگان مراتب سپاسگزاری خود را از آنان اعلام می‌کنند.
تعارض منافع: نویسندگان اعلام می‌کنند که هیچ‌گونه تعارض منافع در انجام این مطالعه وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing an Administrative Integrity Roadmap at the Organizational Level with an Islamic Management Approach (Case Study: Yazd Governorate)

نویسندگان [English]

  • Hedayat Kargar-Shouroki 1
  • Kazem Darand 2
  • Habib Salmani 2
  • Mostafa Etemadian 3
1 Ph.D. in Management, Yazd Governorate, Yazd, Iran.
2 M.A. in Management, Yazd Governorate, Yazd, Iran.
3 M.Sc. in Biomedical Engineering, Yazd Governorate, Yazd, Iran.
چکیده [English]

Introduction and Objectives: Organizational integrity is a cornerstone of Islamic management, yet Iran faces significant challenges in combating corruption, as evidenced by both national reports and international assessments. Despite the critical need for integrity in Iran’s administrative systems, a systematic framework for implementing integrity-enhancing measures—particularly one grounded in Islamic management principles—remains underdeveloped. This study addresses this gap by exploring how organizations can operationalize integrity through a structured roadmap, delineating responsibilities across units and establishing a clear monitoring mechanism.
The primary research question is: How can an organizational integrity roadmap, rooted in Islamic management principles, be designed to clarify responsibilities and ensure measurable progress? Focusing on Yazd Governorate as a case study, this research aims to develop a practical roadmap to enhance organizational integrity, leveraging roadmapping—a globally recognized planning tool—adapted to the context of corruption prevention and Islamic governance.
Methodology: This applied qualitative study employs a descriptive survey approach, structured in three phases:
1. Data Collection:
* A non-sampled survey of managers across 21 headquarters units and 12 sub-governorates in Yazd Governorate was conducted.
* An open-ended questionnaire, validated by experts, captured proposed measures for improving organizational integrity.
2. Data Analysis:
* Seven specialists participated in an expert panel to analyze responses and draft the roadmap using structured group discussions.
3. Validation:
* Stakeholder feedback was obtained through:
- A formal meeting of the Yazd Governorate’s Organizational Integrity Improvement Working Group.
- Written evaluations from two key entities: the Ministry of Interior’s Inspection and Performance Management Center and the Yazd Provincial Management and Planning Organization, both of which endorsed the final roadmap.
Results: The study identified 14 core activities for promoting integrity, categorized into functional, institutional, and temporal mappings:




No.


Functional Mapping


Institutional Mapping


Time Mapping
(Actions during years one to five)




1


Electronic service delivery


Information Technology


Needs assessment; Infrastructure provision; Systems deployment; Integration




2


Employee training


Planning


Needs assessment; Conducting courses; Effectiveness analysis; Feedback gathering




3


Strengthening infrastructure


Information Technology


Needs assessment; Financing; Deployment; Maintenance; Updating




4


Transparency


Public Relations


Needs assessment; Infrastructure provision; Information provision; Feedback gathering




5


Strengthening supervision


Performance Management /Security


Needs assessment; Legal infrastructure provision; Implementing new regulations; Feedback gathering for reform




6


Resolving conflicts of interest




7


Public awareness


Public Relations


Needs assessment; Information provision; Effectiveness analysis; Feedback gathering




8


Reforming regulations


Performance Management


Needs assessment; Providing a justification report; Following up on receiving results








9


Participation


Planning


Needs assessment; Legal infrastructure provision; Implementing new regulations; Feedback gathering for reform




10


Strengthening accountability


Performance Management




11


Accepting service delivery


Planning


Analysis; Preparation; Explanation and encouragement; Conducting insight-enhancing courses; Implementing positive role model mechanisms




12


Strengthening spirituality


Planning




13


Reforming compensation for services


Administrative and Financial


Needs assessment; Developing a code of conduct; Implementing a code of conduct; Effectiveness analysis and feedback gathering for reforming the mechanism




14


Establishing knowledge management


Planning




Key institutional actors include IT, Planning, Performance Management, and Public Relations units. The roadmap allocates responsibilities and timelines, ensuring accountability and measurable progress.
Discussion and Conclusions: This study aligns with prior research emphasizing awareness, training, technological advancement, and participatory governance. Notably, it resonates with Iran’s Thirteenth Government Anti-Corruption Document in advocating transparency, conflict-of-interest management, and cultural reform. However, it introduces novel elements—spirituality reinforcement, service acceptance, and knowledge management—distinguishing it from secular frameworks. These unique dimensions stem from:
1. The Islamic management approach, which prioritizes moral and spiritual development.
2. Context-specific gaps, such as Yazd Governorate’s lack of knowledge management systems.
The proposed roadmap offers a replicable model for public-sector organizations seeking to institutionalize integrity through structured, faith-aligned strategies.
Acknowledgements: The authors extend gratitude to the managers and staff of Yazd Governorate for their contributions.
Conflict of Interest: The authors declare no conflicts of interest.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Integrity
  • Islamic Management
  • Functional Mapping
  • Institutional Mapping
  • Time Mapping
  • Roadmap Design
  1. منابع

    1. اکبرنژاد، مهدی؛ یعقوبی، مینا و فرزاد غلامی. (1393). «بررسی فساد اداری از دیدگاه قرآن و احادیث». مدیریت اسلامی، 22(1): 167-195.
    2. امامقلى‌زاده، سعید و صمد امامقلى‌زاده. (1392). «بررسی رابطه بین قدرت سیاسی و فساد اداری و ارائه راهکارهای مناسب برای مبارزه با آن از دیدگاه مدیریت اسلامی». مهندسی فرهنگی، 8(78): 108-124.
    3. باقرزاده خداشهری، راحله؛ آزاده‌دل، محمدرضا و راضیه باقرزاده خداشهری. (1402). «طراحی مدل حکمرانی شایسته برای ارتقای سلامت اداری نظام مالیاتی». پژوهشنامه مالیات، ۳۱(۵۹): ۱۰۶-۱۲۸.
    4. برزنده، محمدمهدی؛ بابایی‌نژاد، عباس و علیرضا صنعت‌خواه. (1403). «عوامل مؤثر بر سلامت اداری مبتنی‌بر سیاست‎های ابلاغی مقام معظم رهبری درزمینه سلامت اداری در بخش دولتی». مطالعات دین، معنویت و مدیریت، 11(20): 199-219.
    5. بهادری، بابک و حسینعلی بهرام‌زاده. (1392). «مدیریت اسلامی و راهکارهای دولت برای مهار فساد اداری در ایران». پژوهشنامه تربیتی، 9(37): 37-48.
    6. پریمی، ابوالفضل و مهدی ذاکریان. (1403). «آسیب‌های سیاست‌های سلامت نظام اداری ایران در مراحل تدوین، اجرا و نظارت». حقوق اداری، ۱۲(۴۰): ۱۰-۳۵.
    7. پسران قادر، مجید و فرحناز بابارضا. (1392). «مدل تلفیقی توانمندسازی منابع انسانی برای مقابله با فساد اداری». مطالعات دین، معنویت و مدیریت، 2(4): 43-80.
    8. ثابت، عباس و محمدرضا ثابت. (1397). «بررسی نقش هویت سازمانی و هویت دینی در پیشگیری از بروز فساد اداری». مطالعات دین، معنویت و مدیریت، 7(14): 153-177.
    9. جلیلی، محدثه. (1400). گزارش نشست بررسی سند «پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی در دولت سیزدهم. تهران: مرکز بررسی­های استراتژیک ریاست جمهوری.
    10. حبیبی‌تبار، حسین. (1397). «سلامت اداری در پرتو نظارت و کنترل اسلامی و مقارنه آن با نظام اداری ایران». پژوهش­های اخلاقی، 8(4): 97-116.
    11. خدمتی، ابوطالب و مصطفی کاظمی نجف‌آبادی. (1403). «تحلیل و بررسی عوامل ساختاری فساد اداری در اندیشه امیرالمؤمنین علیg و رتبه‌بندی آنها با استفاده از تحلیل سلسله‌مراتبی». مطالعات دین، معنویت و مدیریت، 11(21): 87-106.
    12. دارابی، فرشته. (1398). «واکاوی شاخص‌های بارز سلامت رفتاری در تمدن اسلامی با رویکردی بر قرآن و حدیث». علم و تمدن در اسلام، 1(2): 84-105.
    13. دوستی، آریان و ناصر ناستی‌زایی. (1401). «اثر رهبری معنوی اسلامی بر سلامت معنوی معلمان با نقش‌های میانجی سرمایۀ معنوی و هوش معنوی». علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 10(19): 247-268.
    14. رحیمی خورزوقی، احسان و مرتضی سلطانی. (1403). «ارائه الگوی مفهومی ‌عناصر جهت‌دهنده راهبردی سازمان». مطالعات دین، معنویت و مدیریت، 11(21): 39-59.
    15. رستگار، عباسعلی و سیدمهدی موسوی داودی. (1401). «طراحی و تبیین الگوی حکمرانی شفاف مبتنی‌بر آموزه‌های نهج‌البلاغه». مدیریت در دانشگاه اسلامی، 11(۲): 331-366.
    16. شهنازی، روح‌اله و گل‌آیین افضل. (1401). «بررسی ارتباط دینداری با فساد اقتصادی». اسلام و علوم اجتماعی، 14(27): 199-218.
    17. شیخ موحد، مهدی و محمدجواد آزادی. (1401). «تقویت اعتماد عمومی به‌مثابه ابزار ارتقای سلامت نظام اداری ایران». پژوهش‌های نوین حقوق اداری، 4(11): 219-242. 
    18. عظیمی، حسین و لیلا فلاحی. (1398). «تأثیر وجدان‌ کاری بر سلامت سازمانی با نقش میانجی ‌ارزش‌محوری». مدیریت اسلامی، 27(1): 169-188.
    19. فتح‌آبادی، محمدرضا؛ عطایی، محمد و علیرضا علی‌نژاد. (1401). «الگوی سنجش ابعاد راهبردی میزان سلامت اداری در سازمان‌های دولتی ایران». نظارت و بازرسی، 16(59): 13-38.
    20. کارگر شورکی، هدایت؛ رضایی صدرآبادی، عباسعلی و جعفر رحمانی شمسی. (1400). «سیاست‌های اجرایی برای تحقق سیاست‌های کلی نظام اداری در حوزۀ سلامت اداری». سیاست‌های راهبردی و کلان، 9(35): 586-608.
    21. محمدی، حامد و حسین ابراهیمی. (1402). «شناسایی نقاط فسادخیز علّی و معلولی: پیشران ارتقاء سلامت نظام اداری». حقوق اداری، ۱۰(۳۴): ۱۳۵-۱۶۱.
    22. مصباح‌یزدی، محمدتقی. (1393). «سلامت اداری و راه‌های مبارزه با فساد اداری». اسلام و پژوهش های مدیریتی، 4(9): 5-11.
    23. نجف‌پور، شعبان و یاسر عبدالزهرا عثمان. (1394). «تحلیلی بر رویکرد نظام ملی درستکاری در سیاستگذاری مبارزه با فساد». پژوهش­های سلامت اداری، 7(2): 79-100.
    24. وزارت کشور. (1399). کارنامه عملکرد شش ساله استانداری یزد. مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی. تهران: وزارت کشور.
    25. هراسانی، سعید. (1400). «سند ملی پیشگیری و مبارزه با فساد: مسیر دولت سیزدهم برای مبارزه با فساد». مدیریت تعارض منافع، (67): 2-8.
    26. همتی نوع‌دوست گیلانی، مهناز و محمد رضایی‌فرد. (1402). «تأثیر مؤلفه­های فعالیت­های مدیریت منابع انسانی بر ادراک از سلامت نظام اداری (با رویکرد اسلامی)؛ مورد مطالعه: اساتید دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان». پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 13(28): 303-327.
    27. یاسینی، علی؛ ایدی، فاطمه و هادی آقایی. (1397). «شناسایی مؤلفه‌های فرهنگ دینی مؤثر بر ارتقای سلامت سازمانی در نظام آموزش عالی ایران». مدیریت اسلامی، 26(1): 39-60.

     

    Refrences

    1. Akbar-Nejad, M., Yaqubi, M., & Gholami, F. (2014). Deliberating administrative corruption from the viewpoints of the Holy Quran and traditions. Scientific Journal of Islamic Management, *22*(1), 167–195. [In Persian]
    2. Azimi, H., & Fallahi, L. (2019). The effect of work conscience on organizational health and the mediating role of core values. Scientific Journal of Islamic Management, *27*(1), 169–188. [In Persian]
    3. Bagherzadeh-Khodashahri, R., Azadehdel, M., & Bagherzadeh-Khodashahri, R. (2023). Designing a model of merit governance to promote administrative health in Iran’s tax system. Journal of Tax Research, *31*(59), 106–128. [In Persian]
    4. Bahadori, B., & Bahramzadeh, H. (2014). Islamic management strategies to curb government corruption in Iran. Journal of Teaching and Learning Research, *9*(37), 37–48. [In Persian]
    5. Barzandeh, M. M., Babainejad, A., & Sanatkhah, A. (2024). Effective factors on administrative health based on the policies announced by Iran’s Supreme Leader in of administrative health in the public sector. Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management, *11*(20), 199–219. [In Persian]
    6. Darabi, F. (2020). An analysis of the salient indicators of behavioral health in Islamic civilization with an approach to the Quran and Hadith. Science and Civilization in Islam, *1*(2), 84–105. [In Persian]
    7. Dousti, A., & Nastiezaie, N. (2022). The effect of Islamic spiritual leadership on teachers’ spiritual health with mediating roles of spiritual capital and spiritual intelligence. Islamic Perspective on Educational Science, *10*(19), 247–268.
    8. Fathabadi, M. R., Ataei, M., & Alinejad, A. R. (2022). The model for measuring the strategic dimensions of office well-being in Iran’s governmental organizations. Scientific Quarterly of Supervision and Inspection, *16*(59), 13–38. [In Persian] https://doi.org/10.22034/SI.2022.98284
    9. Gress, J. (2020). The scientific integrity roadmap. Roadmap for Science in Decision-Making, 1–4.
    10. Habibi-Tabar, H. (2018). Office health in the light of Islamic supervision and control, with comparison to the Iranian office system. Quarterly Ethical Research, *8*(4), 97–116. [In Persian]
    11. Harasani, S. (2021). National document on preventing and combating corruption: The Thirteenth Government’s path to combating corruption. Conflict of Interest Management, (67), 2–8. [In Persian]
    12. Hemmati-Nodoust-Gilani, M., & Rezaeifard, M. (2024). The effect of human resources management practices dimensions on perceived administrative integrity (Islamic approach) (Study on Faculty of Humanities, University of Guilan). Bi-Quarterly Journal of Cultural Guardianship of the Islamic, *13*(28), 303–327. [In Persian]
    13. Hirose, Y., Phaal, R., Farrukh, C., Gerdsri, N., & Lee, S. (2020). Characterizing maturity levels for organization-wide roadmapping implementation. IEEE Engineering Management Review, *48*(4), 133–143.
    14. Imamgolyzadeh, S., & Imamgolyzadeh, S. (2013). Investigating the relationship between political power and administrative corruption and providing appropriate solutions to combat it from the perspective of Islamic management. Cultural Engineering, *8*(78), 108–124. [In Persian]
    15. Jalili, M. (2021). Report of the meeting to review the document “Prevention and Combating Administrative and Economic Corruption in the Thirteenth Government”. Presidential Strategic Studies Center. [In Persian]
    16. Kargar-Shouroki, H., Rezayi-Sadrabadi, A., & Rahmani-Shamsi, J. (2021). Requirements of executive policies to implement general policies of administrative integrity. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, *9*(35), 586–608. [In Persian]
    17. Khedmati, A., & Kazemi-Najafabadi, M. (2024). Structural factors of administrative corruption in the view of Imam Ali (PBUH) and their ranking using Analytic Hierarchy Process (AHP). Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management, *11*(21), 87–106. [In Persian]
    18. Kumar, P. C., Zimmer, M., & Vitak, J. (2024). A roadmap for applying the contextual integrity framework in qualitative privacy research. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, *8*(CSCW1), 1–29.
    19. Mesbah Yazdi, M. T. (2015). Administrative health and the ways of combating administrative corruption. Islam va Pazhuheshhaye Modiriyati, *4*(9), 5–11. [In Persian]
    20. Ministry of Interior. (2020). Six-year performance report of Yazd Governorate. Center for Performance Management, Inspection and Legal Affairs. [In Persian]
    21. Mohammadi, H., & Ebrahimi, H. (2023). Identifying causal and effect corruption points: Driving the improvement of the health of the administrative system. Administrative Law, *10*(34), 135–161. [In Persian]
    22. Mungiu-Pippidi, A. (2018). Seven steps to control of corruption: The road map. Daedalus, *147*(3), 20–34.
    23. Najafpoor, S., & Abdolzahra-Osman, Y. (2015). Analysis of the national integrity system approach in policy-making to fight corruption. Journal of Evaluation Knowledge, *7*(2), 79–100. [In Persian]
    24. Okereke, O. C. (2015). Required: A roadmap for eliminating corruption in Nigeria. PM World Journal, *4*(4), 1–8.
    25. Parimi, A., & Zakeryan, M. (2025). The damages of health policies in the Iranian administrative system in the development, implementation, and monitoring stages. Administrative Law, *12*(40), 10–35. [In Persian]
    26. Pesaran-Ghader, M., & Babareza, F. (2013). Integrated model for empowerment of human resources to deal with corruption. Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management, *2*(4), 43–80. [In Persian]
    27. Rahimi, E., & Soltani, M. (2024). Presentation of the conceptual model of the organization’s strategic guiding elements. Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management, *11*(21), 39–59. [In Persian]
    28. Rastgar, A., & Mousavi-Davoudi, S. M. (2023). Designing and explaining a transparent governance model based on the teachings of Nahj al-Balagha. Management in Islamic University, *11*(24), 321–366. [In Persian]
    29. Sabet, A., & Sabet, M. R. (2018). Investigating the role of organizational identity and religious identity in preventing corruption. Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management, *7*(14), 153–177. [In Persian]
    30. Shahnazi, R., & Afzal, G. (2022). Investigating the relationship between piety and corruption. Journal of Islam and Social Sciences, *14*(27), 199–218. [In Persian]
    31. Shaikh Movahed, M., & Azadi, M. J. (2022). Strengthening public trust as a tool to promote the health of the Iranian administrative system. The Journal of Modern Research on Administrative Law, *4*(11), 219–242. [In Persian]
    32. Transparency International. (2024). Business integrity: A toolkit for medium-sized enterprises. World Economic Forum. https://images.transparencycdn.org/images/TI-Business-Integrity-Toolkit.pdf
    33. Yasini, A., Aidi, F., & Aghaee, H. (2018). Identifying the components of religious culture influencing the promotion of organizational health in Iran’s higher education system. Scientific Journal of Islamic Management, *26*(1), 39–60. [In Persian]
    34. Zlotnikova, I., Hlomani, H., Mokgetse, T., & Bagai, K. (2025). Establishing ethical standards for GenAI in university education: A roadmap for academic integrity and fairness. Journal of Information, Communication and Ethics in Society. https://doi.org/10.1108/JICES-07-2024-0104