طراحی و تبیین الگوی توازن میان کار و زندگی افراد در سازمان‎های کشور ایران بر مبنای متون اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: دو پایه مهم زندگی هر فرد را کار و زندگی‌اش شکل می‌دهد. هماهنگی و سازگاری این دو پایه باعث سلامتی جسم و روان افراد می‌شود، هر شخص باید بین آنچه هر یک از این دو پایه زندگی از او درخواست می‌کند توازن برقرار نماید وگرنه تضاد شکل می‌گیرد. تحقیقات زیادی در خصوص توازن کار و زندگی انجام شده است و با توجه به اینکه در حوزه تئوری در خصوص موضوع توازن کار و زندگی، اکثر پژوهش‌ها در کشورهای غربی بوده است، بررسی تحقیقات نشان می‌دهد در رابطه با موضوع توازن کار و زندگی در کشور ایران با فرهنگ، رسم و رسوم مخصوص به خود در سالیان گذشته ضرورت یافته و پژوهشگران ایرانی تحقیقات فراوانی دراین‌خصوص انجام داده‌اند، اما امکان رسیدن به توازن کار و زندگی، مستقل از نگاه اسلامی است و تحقیقات موجود در رابطه با تعادل کار و زندگی بر مبنای الگوها و فرهنگ جوامع غربی طراحی شده است، لذا تدوین الگوی توازن کار و زندگی بر مبنای منابع اسلامی برای سازمانی با فرهنگ اسلامی ضرورت پیدا می‌کند؛ بنابراین، هدف ما در این پژوهش این است که ضمن استخراج و مشخص کردن مفاهیم توازن کار و زندگی از کتب اسلامی، الگوی توازن بین کار و زندگی افراد در نظام اداری را ارائه دهیم. داشتن این شاخص‌ها و استانداردها می‌تواند به شفاف‌تر شدن جایگاه واقعی توازن کار و زندگی در سازمان‌های ایرانی کمک کند و میزان دانش آنها را نسبت به این مفهوم بالا ببرد و پیشنهاد‌ها کافی را به سازمان‌ها ارائه نماید.
روش: با توجه به اینکه انتخاب روش تحقیق، وابسته به مسئله و هدف پژوهش است. هدف از پژوهش، تدوین مؤلفه‌های کار و زندگی و شناسایی ابعاد آن در متون اسلامی است. لذا این پژوهش از حیث هدف، اکتشافی یا بنیادین؛ به لحاظ روش، کیفی و دارای رویکردی استقرایی است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. تحلیل مضمون به‌دنبال شناسایی، تجزیه‌وتحلیل و گزارش الگوی داده‌هاست. هر مضمون، اطلاعات مهمی است که معنی و مفهوم الگوی داده‌ها را نشان می‌دهد. استخراج مضمون طی فرایندی سه مرحله‌ای انجام می‌شود که عبارت‌اند از: تجزیه و توصیف متن (آشنایی با متن و ایجاد داده‎های اولیه، کاوش و شناسایی مضامین)، تبیین و تشریح متن (نمایش و تحلیل شبکه مضامین) و ترکیب و ادغام متن (تدوین گزارش). در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از روش تحلیل مضمون، کتاب‌های گرانقدر نهج‌البلاغه، نهج‌الفصاحه، میزان‌الحکمه و مفاتیح‌الحیاه مورد مطالعه و تدبر قرار گیرد و مصادیق توازن میان کار و زندگی افراد در این کتاب‌ها با استخراج شود. در مرحله اول از روایاتی که به‌نوعی با موضوع پژوهش ارتباط داشت، 638 داده اولیه شناسایی شد. داده‌ها طبقه‌بندی و پالایش گردید و با توسعه گستره مطالعات و با رجوع به منابع علمی، نشانه‌های بیشتری برای مضمون‌های فراگیر جمع‌آوری و تحلیل شد.
نتایج: در شروع کار، تمام احادیث و روایات مرتبط با موضوع پژوهش، شناسایی و دسته‌بندی شدند. با توجه به اینکه کدامیک از احادیث و روایات بیشترین اطلاعات را در پاسخ به موضوع پژوهش داشتند، نمونه‌های نظری انتخاب شدند. بدین ترتیب، ابتدا نمونۀ نظری از احادیث و روایات انتخاب شد و فرایند انتخاب و نمونه‌گیری تا رسیدن به مرز اشباع نظری ادامه یافت و مضامین پایه (کدها و نکات کلیدی متن) مربوط به توازن کار و زندگی از متن کتاب‌های میزان‌الحکمه، نهج‌البلاغه، نهج‌الفصاحه و مفاتیح‌الحیاه، استخراج و سپس با تلخیص داده‌ها، مضامین مشابه و تکراری مرتبط با موضوع پژوهش با یکدیگر تلفیق شد و فراوانی آنها به دست آمد. لذا مضامین سازمان‌دهنده از ترکیب و تلخیص مضامین پایه مشخص شد. در ادامه، مضامین فراگیر از مضامین سازمان‌دهنده استخراج شد، سپس مضامین کلی از مضامین فراگیر استخراج و قالب مضامین، طراحی و ایجاد شد. مضامین استخراج‌شده در کتاب‌های مزبور به تعداد 27 مضمون سازمان‌دهنده استخراج و در نه دسته مضمون فراگیر و سه مضمون کلی با عناوین بعد فردی، سازمانی و اجتماعی شناسایی شد. درمجموع، 93 مضمون پایه، 27 مضمون سازمان‌دهنده، نه مضمون فراگیر شامل مهارت برنامه‌ریزی، اهمیت به سلامتی، مسئولیت‌پذیری، مهارت تاب‌آوری، حمایت سازمان، حمایت مدیر، حمایت همکار، حمایت نزدیکان و حمایت سایرین و سه مضمون کلی شامل فردی، سازمانی و اجتماعی استخراج و زنجیره مضمون‌های توازن کار و زندگی در متون اسلامی تکمیل و نهایت الگوی تعادل کار و زندگی از دید روایات ارائه شده است.
بحث و نتیجه‌گیری: ازآنجاکه آموزه‌های اسلامی از مهم‌ترین منابع شناخت موضوعات زندگی و کار است، در پژوهش حاضر برای تدوین و تبیین الگوی توازن کار و زندگی، کتاب‌های نهج‌البلاغه، نهج‌الفصاحه، میزان‌الحکمه، مفاتیح‌الحیاه به‌عنوان مرجع محوری انتخاب شد. برای دستیابی به هدف تحقیق که طراحی و تبیین الگوی توازن میان کار و زندگی افراد در سازمان‎های کشور ایران بر مبنای متون اسلامی بود، محقق با استفاده از روش تحلیل مضمون به بررسی احادیث و روایات در کتاب‌های مذکور پرداخت. در این میان از روایات مرتبط با موضوع تحقیق، 638 حدیث جدا گردید که پس از بررسی، مؤلفه‌های توازن کار و زندگی در سه دسته فردی، سازمانی و اجتماعی طبقه‌بندی شد؛ این بدان معناست که تحقق توازن کار و زندگی صرفاً با تعریف مؤلفه‌های فردی برای کارکنان و یا طراحی سازمان مطلوب امکان‌پذیر نیست و باید مؤلفه‌های فردی، سازمانی و اجتماعی در تعامل کامل با یکدیگر باشد. مؤلفه‌های فردی توازن کار و زندگی شامل مؤلفه‌هایی است که بخش عمده تحقق آنها در اختیار کارکنان است که عبارت است از: مهارت برنامه‌ریزی، اهمیت به سلامتی، مسئولیت‌پذیری، مهارت تاب‌آوری. البته مؤلفه‌های سازمانی و اجتماعی بر مؤلفه‌های فردی تأثیرگذار است و می‌تواند محرک یا بازدارنده رعایت این مؤلفه‌ها توسط کارکنان باشد. مؤلفه‌های سازمانی به‌دست‌آمده در این تحقیق عبارت است از: حمایت سازمان، حمایت مدیر و حمایت همکار و در نهایت مؤلفه‌های اجتماعی توازن کار و زندگی در این پژوهش، حمایت نزدیکان و حمایت سایرین است. در نهایت، باید اشاره کنیم که علم به‌هیچ‌وجه حقایق مطلق را تولید نمی‌کند تا بتوان آن را به‌گونه‌ای غیر انتقادی پذیرفت. بلکه پیشنهادهای محدودی برای تفسیر فراهم می‌آورد که به بیش از نظریه‌های روزانه دست می‌یابد. این پژوهش نیز رسالتی جز دست یافتن به یک تفسیر محدود از مؤلفه‌های مرتبط با توازن کار و زندگی از متون اسلامی نداشته است.
تقدیر و تشکر: از جناب آقای دکتر حسین میرزایی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی که در انجام این پژوهش ما را یاری نمودند، صمیمانه سپاسگزاریم.
تعارض منافع: نویسندگان اعلام می‌کنند که هیچ‌گونه تعارض منافعی در انجام این پژوهش وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and Developing a Work-Life Balance Model for Iranian Organizations Based on Islamic Texts

نویسندگان [English]

  • Morteza Golāvar 1
  • Nasser Mirsepasi 2
  • Nilofar Mirsepasi 3
1 PhD Candidate, Department of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Business Management, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction and Objectives: Work and personal life constitute two fundamental pillars of human existence. Achieving harmony between these domains is essential for maintaining physical and psychological well-being, while imbalance may lead to conflict. Although extensive research has been conducted on work-life balance (WLB), the majority of theoretical frameworks have emerged from Western contexts. Given Iran's distinct cultural and religious traditions, there is a critical need to develop indigenous models of WLB that align with Islamic values. While Iranian scholars have investigated this phenomenon, existing studies remain largely influenced by Western paradigms that may not fully account for Islamic perspectives on work and life. This study aims to address this gap by extracting WLB concepts from authoritative Islamic texts and developing a culturally-grounded model for Iranian organizational contexts. The proposed model seeks to clarify Islamic perspectives on WLB, enhance organizational understanding, and provide practical recommendations tailored to Iran's socio-cultural environment.
Methodology: Adopting a qualitative, inductive approach, this exploratory study employed thematic analysis to identify, analyze, and interpret patterns within Islamic texts. The research process comprised three systematic phases: (1) textual decomposition and description (involving familiarization, initial data extraction, and theme identification), (2) explanation and elaboration (including theme mapping and network analysis), and (3) synthesis and integration (leading to comprehensive reporting). The study fo cused on four seminal Islamic sources: Nahj al-Balāgha, Nahj al-Fasāha, Mizān al-Hikmah, and Mafātih al-Hayāt. Through rigorous examination, 638 relevant narrations (hadiths) were initially identified, subsequently categorized, and refined through iterative analysis until theoretical saturation was achieved.
Results: The analysis yielded a comprehensive framework comprising 93 basic themes, 27 organizing themes, and 9 overarching themes, systematically classified into three core dimensions:
1. Individual Dimension: Incorporating planning skills, health consciousness, personal responsibility, and resilience.
2. Organizational Dimension: Encompassing organizational support, managerial support, and colleague support.
3. Social Dimension: Including familial support and community support.
This tripartite model demonstrates the interdependent nature of personal, organizational, and societal factors in achieving WLB according to Islamic teachings. The findings reveal that Islamic perspectives emphasize a holistic approach to WLB that transcends individual responsibility, incorporating institutional and communal obligations.
Discussion and Conclusions: This study makes significant theoretical and practical contributions by developing an Islamic WLB model that challenges Western-centric paradigms. The research demonstrates that: (1) Islamic teachings provide a comprehensive framework for understanding WLB that integrates spiritual and temporal dimensions; (2) achieving balance requires synergistic interaction between individual, organizational, and social factors; and (3) organizational policies in Muslim-majority contexts should accommodate Islamic values regarding work and life.
The study acknowledges that scientific inquiry does not produce absolute truths but offers interpretive frameworks for further exploration. While providing valuable insights, the research invites continued scholarly examination of WLB in Islamic contexts.
Acknowledgments: The authors express sincere gratitude to Dr. Hossein Mirzaei (Faculty Member, Allameh Tabataba'i University) for his invaluable guidance and support throughout this research endeavor.
Conflict of Interest: The authors declare no conflicts of interest regarding this study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Work-life balance
  • thematic analysis
  • Iranian organizations
  • Islamic texts
  • organizational behavior
  1. اشراقی، حسن؛ آذربایجانی، مسعود؛ طاهر پور کلانتری، حبیب‌الله و فرج‌الله رهنورد آهن. (1398). «تبیین مفهوم تعادل در زندگی از دیدگاه اسلام و شناسایی عوامل فردی مؤثر بر تعادل کار -خانواده». فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 9(1): 23-43.
  2. اکبری، کامران. (1401، 18 آبان). پیتر سنگه 1947، دنیای اقتصاد، برگرفته از:

https://www.donya-e-eqtesad.com

  1. پناهی، کاظم؛ شاکری، محسن و کاظم برزگر. (1400). «اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر تعادل کار و زندگی کارکنان اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد». دوماهنامه علمی پژوهشی طلوع بهداشت یزد، 20(1): 12-24.
  2. جوادی آملی، عبدالله. (1392). مفاتیح‌الحیاه. قم: انتشارات اسراء.
  3. جوشقانی، بهمن. (1396). «ویژگی‌های دوست و هم‌نشین مطلوب از دیدگاه قرآن و حدیث». فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی، 14(43): 53-71.
  4. حسینقلی‌پور، اصغر؛ پورشالچی، حسام؛ بیگ‌زاده، بهداد و امین محبوب کلیبر. (1395). «خانواده و اهمیت آن در اسلام». کنفرانس بین‌المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
  5. داداشی کلایی، فاطمه؛ صفار حیدری، حجت و حکیمه‌السادات شریف‌زاده. (1397). «اصول و روش‌های تربیتی مسئولیت‌پذیری در آموزه‌های اسلامی». فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 26(41): 155-180.
  6. دشتی، محمد. (1398). ترجمه نهج‌البلاغه. قم: انتشارات نشتا.
  7. زارعی متین، حسن. (1396). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  8. سایر، آندرو. (1393). روش در علوم اجتماعی: رویکردی رئالیستی. ترجمه عماد افروغ، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  9. سنگه، پیتر. (1400). پنجمین فرمان (خلق سازمان یادگیرنده). ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
  10. شاکری، زهرا و سیروس بالایی. (1401). «عوامل تأثیر تعادل کار -زندگی بر شادکامی ذهنی پرستاران بیمارستان پورسینا». پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد رشت.
  11. عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و محمد شیخ‌زاده. (1390). «تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی». اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2): 151-198.
  12. علوی، سیده شهره؛ مهرداد، رامین و جلیل مکارم. (1394). «تأثیر فشار شغلی بر سالمت روان کارکنان اداری». فصلنامه علمی تخصصی طب کار، 7(2): 32-43.
  13. عترت‌دوست، محمد. (1389). «جایگاه برنامه‌ریزی در مدیریت اسلامی از منظر آیات و روایات». دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 7(33): 107-126.
  14. فرامرز قراملکی، احد. (1400). اخلاق سازمانی. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
  15. قادری، زهره؛ صادق‌نیا، مهراب و الله‌کرم کرمی‌پور. (1401). «نقش تاب‌آوری روانی در رضایتمندی از منظر آموزه‌های قرآن کریم». فصلنامه پژوهش‌های ادیانی، 10(19): 52-71.
  16. کاشانی، مجتبی. (1400). نقش دل در مدیریت. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
  17. گرایی، مهناز. (14۰1). تأثیر حمایت سازمانی بر عملکرد کارکنان. تهران: دومین همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب‌وکار.
  18. محمدی صفار، مهدی. (1389). اندیشه و روش اصلاح جامعه از دیدگاه امام علی (ع). تهران: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
  19. محمدی ری‌شهری، محمد. (1384). میزان‌الحکمه. ترجمه حمیدرضا شیخی. قم: دارالحدیث.
  20. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. (1368). قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

https://rc.majlis.ir

  1. مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری (بی‌تا). سیاست‌های کلی نظام اداری.

https://www.smtc/312.ac.ir

  1. هومن، حیدرعلی. ( 1403). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).

 

Reference

  1. Adkins, C. L., & Premeaux, S. F. (2022). A cybernetic model of work-life balance through time. Human Resource Management Review, 29(4),pp.1- Retrived from: https://www.sciencedirect.com/ science/article/abs/pii/S1053482218300627
  2. Barnett, R. C. & Hyde, J. S. (2019). Women, men, work, and family: An expansionist theory. American Psychologist, 56 (6): 781–796.
  3. Behbahani, N.(2024). Work-life balance ranks as highly as Pay on Talent’s lists of priorities and far ahead of any other category. https://www.linkedin.com/pulse/work-life-balance-ranks-highly-pay-talents-lists-far-ahead-behbahani-xug9e
  4. Bhaskar, R. (2005). The Possibility of Naturalism :A Philosophical Critique of the Contemporary Human Sciences. London & New York: Routledge.
  5. Braun, V. & V. Clarke (2006). "Using Thematic Analysis in Psychology" . Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, 2: 77-
  6. Cole, John (2019). Here’s Why You Really Need Work Friends,

https://theundercoverrecruiter.com/really-need-work-friends/

  1. Gravador, L. N., & Teng-Calleja, M. (2020). Work-life balance crafting behaviors: an empirical study. Personnel Review, 47(4),pp. 786- Retrived from:

https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/PR-05-2016-0112/full

  1. Greenhaus, J. H., & Powell, G. N. (2006). When work and family are allies: A theory of work-family enrichment. Academy of Management Review, 31(1), 72-92.

https://doi.org/10.5465/amr.2006.19379625

  1. Hass, M.; Graydon, K. (2009). "Sources of Resiliency among Successful Foster Youth", in: Children and Youth Services Review, No. 31, pp. 457–463.
  2. Kelley, M. A., Connor, A., Kun, K. E., & Salmon, M. E. (2008). Social responsibility: Conceptualization and embodiment in a school of nursing. International Journal of Nursing Education Scholarship, 5(1), Article 28.
  3. Mergler A.(b), Spencer F. M. and Patton W. A. (2007). “Relationships Between Personal Responsibility, Emotional Inteligence and Self Steem in Adolescents and Young Adults”, The Australian Educational and Developmental Psychologist, Vol.24, No.1, p: 5-
  4. Ortiz García Navas,B, Javier Donate Manzanares,M & Guadamillas Gomez,F(2018). Social capital as a theoretical approach in Strategic Management, Cuadernos de Gestión, Vol. 19 – N, 2 PP. 137-
  5. Salami, S. O. (2011). «Psychosocial Predictors of Adjustment among First Year College of Education Students». US-China Education Review, 8 (2), 239-
  6. Shen, H., Jiang, H., Jin, Y., & Sha, B. L. (2018). Practitioners’ work-life conflict: A PRSA survey. Public Relations Review, 41(4), pp.415- Retrived from: https://www.sciencedirect.com/ science/article/abs/pii/S036381111500106X
  7. Stirling, J. (2001). "Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research". Qualitative Research, 1(3): 385-
  8. Vulpen, E. V. & Veldsman, D. (2024). HR Trends Report 2024.

https://www.studocu.com/pt/document/instituto-politecnico-do-porto/introducao-aos-recursos-humanos/aihr-hr-trends-report-2024/74806836.

  1. Wong SC, Ko A (2009). Exploratory study of understanding hotel employees’ perception on work–life balance issues. International Journal of Hospitality Management. 28(2),195-203.
  2. Akbari, Kamran. (2021). Peter Sange 1947, The World of Economics, retrieved from www. donya-e-com. [In Persian]
  3. Alavi, Saydeh Shahreh, Mehrdad, Ramin & Makarem, Jalil. (2014). The effect of job pressure on the mental health of office workers, Occupational Medicine Quarterly, 7 (2) 32- [In Persian]
  4. Dabaghian, Mohammad Taqi, Izadpanah, Abbas & Bedashti, Aliullah (2018). Productivity dimensions based on religious teachings, Majles and Strategy Quarterly, 26 (98) 276- [In Persian]
  5. Dadashi Kalaei, Fatemeh, Saffar Heydari, Hojjat & Sharif Zahe, Hakimeh Al Sadat (2017). Principles and educational methods of responsibility in Islamic teachings, Quarterly Journal of Research in Islamic Education Issues, (41) 155- [In Persian]
  6. Dashti, Mohammad (2018). Translated by Nahj al-Balagha, Qom: Nashta Publications. [In Persian]
  7. Ebadi Jafari, Hassan, Taslimi, Mohammad Saeed, Faqihi, Abolhasan & Sheikhzadeh, Mohammad. (2010). Theme analysis and theme network: a simple and efficient way to explain patterns in qualitative data, Strategic Management Thought, 5(2) 151- [In Persian]
  8. Ebadini Mutlaq, Kazem (2007). The great collection including the full text: Nahj al-Fasaha and Nahj al-Balagheh, Qom: Tehseh Qalam Publications. [In Persian]
  9. Eshraghi, Hassan, Azarbaijani, Massoud, Tahirpour Kalantari, Habibullah & Rahnavard Ahan, Farajullah (2018). Clarifying the concept of balance in life from the perspective of Islam and identifying individual factors affecting work-family balance, Islamic University Culture Quarterly, 9 (1) 23- [In Persian]
  10. Etrat Dost, Mohammad (2010). The position of planning in Islamic management from the perspective of verses and traditions, two monthly police human development, 7 (33) 126- [In Persian]
  11. Faramarz gharamelki, Ahad (2020). Organizational ethics, Tehran: Industrial Management Organization Publications. [In Persian]
  12. Geraie, Mahnaz. (2021). The effect of organizational support on employee performance. The second national conference on improvement and reconstruction of organization and business, Tehran. [In Persian]
  13. Hassanzadeh, Elham & Khajevand Salehi, Hassan (2018). Managing the family economy from the perspective of the Holy Quran with an approach to the limitations of earning , the third international conference on religious research, Islamic sciences, jurisprudence and law in Iran and the Islamic world, Karaj. [In Persian]
  14. Hossein Qolipour, Asghar, Pourshalchi, Hossam, Begzadeh, Behdad, & Mehboob Kaliber, Amin. (2015). Family and its importance in Islam. International Conference on Behavioral Sciences and Social Studies. [In Persian]
  15. Islamic Council Research Center (1368). The Constitution of the Islamic Republic of Iran. [In Persian]

https://rc.majlis.ir

  1. Javadi Amoli, Abdullah. (2012). Mofatih al-Hayyah, Qom: Esra Publications. [In Persian]
  2. Joshghani, Bahman. (2016). Characteristics of a good friend and companion from the point of view of Quran and Hadith. Islamic Insight and Education Quarterly, 14 (43) 71- [In Persian]
  3. Kamyabi, Amir Hossein. (2021). 10 strategies for managing living expenses and reducing expenses during the month. [In Persian]

https://coachingo.ir

  1. Kashani, Mojtaba (2020). The role of the heart in management, Tehran: Industrial Management Organization Publications. [In Persian]
  2. Mohammadi Safar, Mehdi (2010). The thought and method of reforming society from the perspective of Imam Ali (AS). Tehran: Publications of Imam Khomeini Educational and Research Institute. [In Persian]
  3. Panahi, Kazem, Shakri, Mohsen & Barzegar, Kazem. (2020). The effectiveness of stress coping skills training on work-life balance of employees of the General Department of Education of Yazd Province, Tolo Health Yazd bimonthly, 20 (1) 12- [In Persian]
  4. Presidential Public Administration Training Center (BETA), general policies of the administrative system. [In Persian]

https://www.smtc/312.ac.ir

  1. Qhaderi, Zohre, Sadegh Nia, Mehrab & Karamipour, Allah Karam (2021). The role of psychological resilience in satisfaction from the perspective of the teachings of the Holy Quran, Religious Research Quarterly, 10 (19) 71- [In Persian]
  2. Senge, Peter. (2020). The Fifth Discipline (Creating a Learning Organization), translated by Hafez Kamal Hedayat and Mohammad Roshan, Tehran: Industrial Management Organization Publications. [In Persian]
  3. Vatan Dost, Reza & Irani, Javad (2013). Balanced personality and moderate behavior, Mashhad: Razavi University of Islamic Sciences Publications. [In Persian]
  4. Zarei Mateen, Hassan (2016). Fundamentals of Organization and Management, Tehran: Tehran University Press. [In Persian]