بازنمایی روش تحقّق راهبردهای سند دانشگاه اسلامی در سطح عملیاتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی گناباد، گناباد، ایران.

10.30471/rsm.2025.10591.1421

چکیده

مقدمه و اهداف: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، به‌عنوان یکی از اسناد بالادستی، چند سالی است که به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. یکی از دلایلی که اجرای کامل و موفق این سند را با چالش مواجه کرده، آن است که با عنایت به تعدد راهبردها، برنامه عملیاتی و الگوی تحقق این سند مشخص نیست. با توجه به شرایط فعلی و پتانسیل هر دانشگاه، می‌توان نقشه راه اجرای این سند و اقدامات راهبردی متناظر را تعیین نمود. در این پژوهش به‌عنوان مورد مطالعه، بازنمایی روش تحقق راهبردهای این سند در دانشگاه گناباد ارائه شده است. هدف این پژوهش در فاز اول، ارائه روشی علمی، کاربردی و واقع‌بینانه است که با استفاده از آن، بتوان امکان‌سنجی و اولویت اقدامات مطرح‌شده در سند دانشگاه اسلامی را مطابق با شرایط دانشگاه مورد مطالعه تعیین نمود. برای این منظور، نرم‌افزار منطبق با روش یادشده، در محیط اکسل طراحی شد. هدف فاز دوم، بازنمایی روش تحقق راهبردهای سند دانشگاه اسلامی در سطح عملیاتی در دانشگاه مورد مطالعه است.
روش: روش پژوهش در پنج مرحله بیان شده است: مرحله اول: مقایسه‌های زوجی اهداف نه‌گانه سند دانشگاه اسلامی با یکدیگر از طریق AHP گروهی − فازی است. از مجموع 352 اقدام راهبردی سند، 178 مورد، در سطح دانشگاه مورد مطالعه قابل‌اجرا تشخیص داده شدند.
مرحله دوم: درباره هریک از این اقدامات راهبردی، سه پرسش از خبرگان، در قالب پرسش‌نامه و طیف لیکرت پرسیده شد. این سه پرسش عبارت‌اند از: وضع موجود هر اقدام، توان دانشگاه برای بهبود هر اقدام و میزان تأثیر هر اقدام در تحقق اهداف سند.
مرحله سوم: با تلفیق نتایج به‌دست‌آمده از دو مرحله قبل، شکاف موزون برای هرکدام از اقدامات محاسبه شد و در محور عمودی نمودار نهایی قرار گرفت.
مرحله چهارم: نمودار IPA ترسیم و تحلیل سناریوهای اقدامات انجام شد. در این مرحله، اولویت‌بندی اقدامات راهبردی براساس تحلیل نمودار انجام شد.
مرحله پنجم: برنامه عملیاتی، پیشنهادات و گام‌های اجرایی و عملیاتی برای اقدامات راهبردی اولویت‌دار، از صاحب‌نظران دریافت شد.
یافته‌ها: در این تحقیق، اهداف دوازده‌گانه مطرح شده در سند دانشگاه اسلامی در قالب نه هدف خلاصه شدند. خروجی مرحله اول، تعیین وزن اهداف نه‌گانه به روش AHP فازی بود که در جدول 1 آمده است:
 
جدول 1. اهمیت هر یک از اهداف کلان تحقق سند دانشگاه اسلامی




ر


هدف کلان


وزن (اهمیت)




1


تعمیق و نهادینه‌سازى معارف و آموزه‌های اسلامى در دانشگاه‌ها


139/0




2


تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی


099/0




3


تولید دانش تمدنى به‌ویژه علوم انسانی − اسلامى و مشارکت حداکثرى دانشگاه‌ها در تمدن‌سازى نوین اسلامى


096/0




4


تعمیق خردورزى و عقلانیت و تقویت روحیه آزاداندیشى و خلاقیت در دانشگاه‌ها


117/0




5


دستیابى دانشگاه‌ها به اقتدار علمى، فرهنگى و اقتصادى در جهان اسلام و منطقه و توسعه تعامل علمى در عرصه‌هاى بین‌المللى و دستیابى به مرجعیت علمى و فرهنگى در منطقه و جهان اسلام


1/0




6


گسترش تعامل حوزه و دانشگاه


09/0




7


تحقق سبک صحیح زندگی اسلامی


12/0




8


ارتقاى مستمر و نظام‌مند بعد علمى، مهارتى و اخلاقى دانشگاهیان


11/0




9


احیاء و ارتقای نقش خانواده در فرآیند تعلیم‌وتربیت


13/0




پس از وارد نمودن نظرات تیم تصمیم در نرم‌افزار و تحلیل‌ نظرات، خروجی نرم‌افزار درخصوص تشکیل ماتریس دوبعدی شکاف موزون − توانمندی، به شکل تصویر شماره 1 به دست آمد.
مبنای تعیین اولویت‌ها از ماتریس یادشده، حاصل‌جمع درصد توانمندی و درصد شکاف موزون می‌باشد. اقداماتی که حاصل‌جمع درصد توانمندی و درصد شکاف موزون آنها نسبت به سایر اقدامات بیشتر بود، به‌عنوان اقدامات اولویت‌دار انتخاب شدند. در جدول 2، عناوین 5 اولویت اول بیان شده است. این موارد، اقداماتی هستند که اولاً، دانشگاه توانمندی و پتانسیل نسبی بیشتری برای بهبود آنها در اختیار دارد؛ ثانیاً، وضع موجود دانشگاه به نسبت در آنها خیلی مناسب نیست؛ ثالثاً، اهمیت نسبی بیشتری نسبت به سایر اقدامات داشته و سریع‌تر و بیشتر در تحقق اهداف نه گانه سند دانشگاه اسلامی تأثیرگذار خواهند بود. 
 
جدول 2. اقدامات راهبردی اولویت‌دار سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه گناباد




ر


کد


شرح اقدام


رتبه






116


1−19−5


استخراج، تبیین و تدوین راهکارهای قرآن و عترت برای نهادینه کردن فرهنگ اسلامی


1




126


4−20−5


رصد جریان‌های فکری − فرهنگی و شناسایی پایگاه‌های مؤثر نفوذ جنگ نرم


2




101


1−17−5


آسیب‌شناسی سبک زندگی موجود و طراحی، تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی دانشگاهیان بر مبنای تمدن‌سازی نوین اسلامی


3




20


1−10−6


طراحی و برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی و فرصت مطالعاتی مشترک میان حوزه و دانشگاه


4




123


1−20−5


تبیین ابعاد گوناگون جنگ نرم دشمن و مؤلفه‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی در محیط دانشگاه‌ها


5




بحث و نتیجه‌گیری: از مجموع 352 راهبرد سند دانشگاه اسلامی، 178 اقدام راهبردی در سطح دانشگاه مورد مطالعه، قابل‌اجرا تشخیص داده شد. براساس نتایج پرسش‌نامه، جدول زیر به دست آمد.  
 
جدول 3. دسته‌بندی اقدامات راهبردی سند دانشگاه اسلامی با رویکرد امکان‌سنجی و اولویت‌بندی




کل اقدامات راهبردی مطرح‌شده در سند دانشگاه اسلامی: 352 مورد (که با اجرای آنها 56 راهبرد و 9 هدف کلان محقق خواهد شد)




اقدامات قابل‌اجرا در دانشگاه مورد مطالعه: 178 مورد
میزان تأثیر در تحقق اهداف سند: 100%


اقدامات قابل‌اجرا در سطح وزارت علوم و بهداشت:
174 مورد




اقداماتی که توانمندی خوبی برای اجرای آنها در دانشگاه مورد مطالعه وجود دارد: 127مورد
میزان تأثیر در تحقق اهداف سند: 70%


اقداماتی که درحال‌حاضر دانشگاه توان اجرایی مناسب برای آنها ندارد: 51 مورد
میزان تأثیر در تحقق اهداف سند: 30%




اولویت‌بندی 127 اقدام راهبردی به روش IPA−G−FAHP
(فهرست 5 اولویت اول، در جدول 2 بیان شده است)




اقدامات در حال اجرا:
49 مورد
تأثیر در تحقق اهداف سند: 35%
(7 مورد در اولویت 1 تا 40 هستند)


اقدامات فاز 1: 27 مورد
تأثیر در تحقق اهداف سند:31%
(15مورد در اولویت 1تا40هستند)


سایر اقدامات
(در فاز 1 اجرا نخواهد شد):
51 مورد
تأثیر در تحقق اهداف سند: 4%
 
(18مورد در اولویت 1تا40هستند)




تدوین برنامه عملیاتی 4 اقدام راهبردی به‌صورت مستقیم و 23 اقدام راهبردی به‌صورت غیرمستقیم
(جزئیات در جدول 3)




طبق نظر تیم تصمیم، 27 اقدام راهبردی که طی این برنامه عملیاتی، اجرایی می‌شود را می‌توان براساس کلمات کلیدی و مضامین آنها در 4 اقدام راهبردی تقسیم‌بندی کرد. فهرست آنها در جدول 4 نشان داده شده است. 
 
جدول 4. فهرست اقدامات راهبردی اولویت‌دار (که برنامه عملیاتی آنها تدوین شده است)




اولویت


شماره اقدام راهبردی


شماره اقدامات راهبردی مشترک


کل اقدامات راهبردی در هر اولویت




1


اقدام راهبردی 116
(رتبه 1)


مشترک با اقدامات راهبردی شماره 117(رتبه14)، 119(رتبه40) و 259


4




2


اقدام راهبردی 126
(رتبه 2)


مشترک با اقدامات راهبردی 123 (رتبه 5)، 124 (رتبه 20)، 127 (رتبه 21)، 125 (رتبه 34) و 130


6




3


اقدام راهبردی 101
(رتبه 3)


مشترک با اقدامات راهبردی 104، 105 و 122 (رتبه 12)


4




4


اقدام راهبردی200 (رتبه 4)


مشترک با اقدامات راهبردی راهبرد‌های 36، 37، 38، 39، 40، 137، 201 (رتبه 25)، 202، 204(رتبه 10)، 207، 262 (رتبه 6) و 301 (رتبه 13)


13




جمع کل اقدامات راهبردی که برای آنها برنامه عملیاتی تدوین شده است:


27




27 اقدام راهبردی که طی برنامه عملیاتی ارائه‌شده در این تحقیق اجرایی خواهند شد، براساس مضامین آنها در 4 اقدام راهبردی قرار می‌گیرند. ازاین‌رو، پیشنهادها و گام‌های اجرایی آنها در قالب برنامه عملیاتی ارائه شد و نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، پیشنهادات و گام‌های اجرایی هر راهبرد معرفی شد تا در یک بازه چهارساله اجرا شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Representation of the Method of Realizing the Strategies of the "Document of Islamization of Universities" at the Operational Level

نویسنده [English]

  • Amirhosein Okhravi
Associate Professor, Department of Management, Faculty of Humanities, University of Gonabad, Gonabad, Iran.
چکیده [English]

Introduction and Objectives: The "Document of Islamization of Universities", as one of the higher-order documents, has been issued to universities for several years. One of the challenges hindering its full and successful implementation is the absence of a clear action plan and realization model, given the multitude of strategies. Considering the current conditions and potential of each university, a roadmap for implementing this document and the corresponding strategic actions can be determined. This research, as a case study, presented a method for implementing the strategies of that document in the University of Gonābād. The first phase aims to offer a scientific, practical, and realistic method to assess the feasibility and prioritize the actions mentioned in the Islamic University Document based on the conditions of the studied university. To achieve this, a software tool based on the proposed method was designed in an Excel environment. The second phase aims to operationalize the strategy implementation methods of the Document of Islamization of Universities at the studied university.
Methodology: The research was conducted in five stages. The first stage involved pairwise comparisons of the nine goals of the Islamic University Document using the Group Fuzzy AHP method. Out of the 352 strategic actions in the document, 178 were identified as feasible at the university level.
In the second stage, three questions were asked of the experts about each of these strategic measures, in the form of a questionnaire and a Likert scale: the current state of the action, the university's capacity to improve it, and its impact on achieving the document's goals. In the third stage, the weighted gap for each action was calculated by integrating the results from the previous stages and placed on the vertical axis of the final diagram. The fourth stage involved plotting the IPA chart and analyzing the strategic actions based on scenarios. The actions were prioritized based on the IPA chart analysis. In the fifth stage, an action plan, including recommendations and steps for implementing the prioritized strategic actions, was collected from experts.
Findings: The 12 primary goals of the Document of Islamization of Universities were condensed into nine goals. The outcome of the first stage determined the weight of the nine goals using the Fuzzy AHP method (Table 1).
 
Table 1: The goals of the Document of Islamization of Universities and their importance weights




Row


Objective


Weight (Importance)




1


Deepening and institutionalizing Islamic knowledge and teachings in universities


0.139




2


Achieving the ideals and values of the Islamic Revolution


0.099




3


Producing civilizational knowledge, especially Islamic-Humanities sciences, and maximizing universities' participation in new Islamic civilization building


0.096




4


Deepening rationality and promoting free thinking and creativity in universities


0.117




5


Achieving scientific, cultural, and economic power in the Islamic world and region, and developing scientific interactions internationally to attain scholarly and cultural authority in the region and the Islamic world


0.1




6


Expanding interaction between religious seminaries and universities


0.09




7


Achieving a correct Islamic lifestyle


0.12




8


Continuous and systematic improvement of the scientific, technical, and ethical aspects of university members


0.11




9


Reviving and enhancing the role of the family in the education and training process


0.13




After inputting the experts' feedback into the software and analyzing the responses, the software output regarding the formation of the two-dimensional Weighted Gap-Capability matrix was obtained as shown in Figure 2.
The prioritization of actions was based on the sum of the capability percentage and the weighted gap percentage. Actions with the highest combined scores were selected as priority actions. These prioritized actions were those where the university demonstrated both a higher capacity for improvement and a lower current status, while also having a significant impact on achieving the document's goals.
 
Table2: The priority strategic actions for the Document of Islamization of Universities at Gonabad University




Row


Code


Action Description


Rank




116


5-19-1


Extraction, explanation, and development of strategies based on the Quran and Ahl al-Bayt to institutionalize Islamic culture


1




126


5-20-4


Monitoring cultural and intellectual movements and identifying influential centers of soft warfare infiltration


2




101


5-17-1


Diagnosis of the current lifestyle and designing, explaining, and promoting an Islamic-Iranian lifestyle for university students based on new Islamic civilization


3




200


6-10-1


Design and planning of joint educational programs and study opportunities between religious seminaries and universities


4




123


5-20-1


Explanation of the various dimensions of enemy soft warfare and the elements of the soft power of the Islamic Republic in university environments


5




Discussion and conclusion: Out of the 352 strategic actions in the Document of Islamization of Universities, 178 were identified as feasible at the universities under investigation. Based on the expert survey results, strategic actions were categorized as follows (Table 3):
According to experts' opinion, the 27 strategic actions to be implemented in this action plan can be categorized into 4 strategic actions based on their keywords and themes. Their list is shown in Table 3.
Table 4: List of Priority Strategic Actions (for which the action plan has been developed)




Priority


Strategic Action No.


Common with Other Strategic Actions


Total Strategic Actions




1


Strategic Action 116 (Rank 1)


Shared with Strategic Actions 117 (Rank 14), 119 (Rank 40), and 259


4




2


Strategic Action 126 (Rank 2)


Shared with Strategic Actions 123 (Rank 5), 124 (Rank 20), 127 (Rank 21), 125 (Rank 34), and 130


6




3


Strategic Action 101 (Rank 3)


Shared with Strategic Actions 104, 105, and 122 (Rank 12)


4




4


Strategic Action 200 (Rank 4)


Shared with Strategic Actions 36, 37, 38, 39, 40, 137, 201 (Rank 25), 202, 204 (Rank 10), 207, 262 (Rank 6), and 301 (Rank 13)


13




Total strategic actions for which the action plan has been developed:


27




 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Document of Islamization of Universities
  • Strategy
  • Strategic Action
  • Action Plan
  • IPA Matrix
  1. اخروی، امیرحسین (1392). راهکاری برای اولویت‌بندی واقع‌بینانه و کاربردی مسایل مختلف: تلفیق IPA−G−FGAHP و ماتریس جذابیت−توانمندی. فصلنامه تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، 10(4)، 85−96.
  2. بهرامی، حمیدرضا، خیری، حسن، و نوری علویجه، رضوان (1391). معیارهای تصمیم‌گیری در مدیریت دانشگاه اسلامی از منظر آموزه‌های دینی، دو فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 2، 316−295.
  3. پویا، علیرضا، و اخروی، امیرحسین (1393). طراحی مدل تلفیقی IPA−FAHP جهت اولویت بندی سیاست‌های کلی نظام اداری مطالعه موردی در یک صنعت. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت راهبردی، 20(56)، 79−107.
  4. تجلی، منیر، و عزتی، میترا (1395). مؤلفه‌های تصویر سازمانی دانشگاه اسلامی از منظر رهنمود‌های اسلام. دو فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 12، 387−359.
  5. جمشیدی‌راد، محمدصادق، و نادعلی، روح اله (1391). آسیب‌شناسی نقش استاد در اسلامی شدن دانشگاه پیام نور، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 16(51)، 271−288.
  6. سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
  7. سنگری، نگین (1396). تدوین مدل شایستگی‌های محوری اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی (مورد مطالعه دانشگاه الزهرا(س)). دو فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 13، 60−45.
  8. سیاح طاهری، محمدحسین (1392). فراتحلیل تعاریف متداول از دانشگاه اسلامی و ارائه یک الگوی پیشنهادی. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 17(54)، 77−102.
  9. ناظمی، شمس‌الدین، کاظمی، مصطفی، و اخروی، امیرحسین (1390). ارائه مدل تلفیق شکاف عملکردی با AHP گروهی− فازی برای تعیین اولویت‏‌های بهبود. فصلنامه مدلسازی در مهندسی، 9(27)، 1−12.
  10. واعظی، سیدکمال، و فدایی، محمد (1394)، بررسی و تبیین مؤلفه‌های مدیریت راهبردی دانشگاه اسلامی مبتنی بر الگوی اقتصاد مقاومتی، دو فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 4(9)، 39−58.
  11. Bahrāmī, H.R & Kheirī, H. & Nūrī, R. (2012). Decision Criteria for Management of the Islamic University in Terms of Religious Teachings. Management in Islamic University, 1(2), 295-316. [In Persian]
  12. Jamshidī'rād, M.S. & Nāde-ali, R. (2012). Pathology of University Professor's Function in Islamization of Payame-noor University. Epistemological studies in Islamic University, 16(51), 271-288. [In Persian]
  13. Nāzemī, Sh.; Kāzemī, M. & Okhravī, A. (2010). Prioritizing the Critical Success Factors of TQM Using Fuzzy AHP to Reduce Performance Gap: A Case Study. Journal of "Strategic Management Thought. 4 (2). 183-210. [In persian]
  14. Nāzemī, Sh.; Kāzemī, M. & Okhravī, A. (2012). A Conceptual Model for Recognition of Improvement Priorities: Integrating Performance Gap and Fuzzy Group-AHP. Journal of Modeling in Engineering. 9 (27), 1-12. [In Persian]
  15. Okhravī, A. (2014). Realistic Solution for Prioritizing Different Problems: A Synthesis of IPA-G-FGAHP and Grace-Capabilities Matrix. Journal of Operational Research and Its Applications. (4). 85-96. [In Persian]
  16. Pūyā, A. & Okhravī, A. (2015). Designing the IPA-FAHP integrated model for prioritizing the general administrative policies Case study: A defense industry. Journal of Strategic Management Researches. 20 (56). 79-107. [In persian]
  17. Sangarī, N. (2017). Developing the Core Competencies Model of Islamic University Faculty Members (Case Study: Alzahra University. Management in Islamic University, 6(13), 45-60. [In Persian]
  18. Say'yāh Tāherī, M.H. (2013). Analyzing the Common Definitions of Islamic University and Suggesting a New Pattern. Epistemological studies in Islamic University, 17(54), 77-102. [In Persian]
  19. Tajal'lī, M. & Ezzatī, M. (2017). Components of the Organizational Image of an Islamic University from the Perspective of Islamic Guidelines. Management in Islamic University, 5(12), 359-378. [In Persian]
  20. Vāezī, K. and Fadaʼī, M. (2015). Analyzing the Strategic Management Components of Islamic University (Based on Resilience Economic Pattern). Management in Islamic University, 4(9), 39-58. [In Persian]