الگوی تشخیص سازمان فضیلت‌محور: ابعاد و مؤلفه‌های تشخیص در اماکن متبرکه مذهبی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت دولتی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

3 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.30471/rsm.2025.10403.1406

چکیده

مقدمه و اهداف: در دنیای رقابتی قرن بیست‌ویک، سازمان‌ها با گرایش به سمت فضایل اخلاقی و انسانی، سعی دارند تا خلأهای معنوی، اخلاقی و عاطفی کارکنان خود را از طریق تأکید بر فضیلت‌ها برطرف کنند. این تأکید در مطالعات جدید سازمانی، با ظهور مفهوم جدیدی به نام سازمان فضیلت‌محور همراه شد. در بین انواع سازمان‌های فضیلت‌محور، اماکن متبرکه مذهبی همواره جزء مهم‌ترین پایگاه‌های ترسیم آینده برای بشریت بوده و به‌عنوان مرکز ثقل و کانون تحولات جهانی و مهندسی فرهنگ، قابلیت‌های خود را آشکار می‌کنند. درست در شرایطی که نگرش، باورها، هنجارها و عقاید مردم به مکان‌های متبرکه مذهبی منجر به احترام و پاک انگاشتن آنها نسبت به سایر اماکن می‌شود، پیروی از اصول مدیریت ایجاب می‌نماید تا مسیر مدیریت، مطابق با واقعیت و دور از یک فضای انتزاعی و فانتزی باشد. در چنین شرایطی، ازیک‌سو تأکید مدل‌های علمی مورد استناد در مدیریت تغییر و عارضه‌یابی بر تشخیص، به‌عنوان نخستین گام و یکی از مراحل کلیدی تغییر، و ازسوی‌دیگر مرور پژوهش‌‌های انجام‌شده با محوریت فضیلت سازمانی، مؤید این مطلب است که در جمهوری اسلامی ایران، اماکن متبرکه مذهبی با وجود داشتن مأموریت‌های خاص در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تأثیر قابل‌توجه در شکل‌گیری ماهیت جامعه اسلامی، تاکنون در پژوهش‌های علمی مرتبط با مدیریت تغییر و عارضه‌یابی کمتر مورد توجه بوده‌اند. بنابراین، با وجود مدل‌های گوناگون و شناخته‌شده در مدیریت تغییر، مسئله اصلی پژوهش فقدان الگویی جامع، مانع و کاربردی برای اماکن متبرکه مذهبی بود که از طریق آن بتوان با شناخت کامل از این‌گونه سازمان‌ها، مسائل و عارضه‌های آنها را شناسایی و تحلیل کرد و جنبه‌های ناکارآمد آنها را تغییر داد. ازاین‌رو، تحقیق حاضر، با هدف ارائه الگوی تشخیص کاربردی برای سازمان‌های عهده‌دار مسئولیت در اماکن متبرکه مذهبی ایران، به بررسی ابعاد و مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده آنها پرداخته است. بر‌اساس‌این، آستان‌ قدس رضوی در مشهد مقدس، آستان مقدس حضرت فاطمه معصومهh در قم، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنیj در شهر ری و آستان مقدس حضرت احمدبن موسی (ملقب به شاهچراغ) در شیراز سازمان‌های فضیلت‌محور بهره‌مند از نتایج حاصل از این پژوهش خواهند بود.
روش: تحقیق کیفی حاضر با رویکردی کاربردی برای اماکن متبرکه مذهبی در ایران اسلامی طرح‌ریزی شده است. بر مبنای مدل پیاز پژوهش ساندرز  این پژوهش در لایه پارادایم تفسیری قرار می‌گیرد. جهت‌گیری آن از نوع پژوهش‌های بنیادی است و فرایندی استقرایی دارد. از نظر روش تحقیق، فرآیند پژوهش با پیروی از مراحل فراترکیب به روش سندلوسکی و باروسو  و تلفیق آن با تحلیل مضمون به روش براون و کلارک انجام شده است. هدف نهایی پژوهش نیز فهم مدل تشخیص سازمان فضیلت‌محور است که در آن به معرفی ابعاد و مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده مکان متبرکه مذهبی پرداخته شده است. گردآوری مبانی نظری و داده‌های مورد نیاز از طریق مطالعه اسناد و مدارک به روش کتابخانه‌ای و انجام مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان منتخب به روش‌های غیراحتمالی قضاوتی و گلوله برفی و تا زمان رسیدن به اشباع نظری انجام شد. در این پژوهش، طرح‌ریزی دستورالعمل مصاحبه‌ها بر پایه روش دیالکتیک انجام شد: یعنی ساخت نظر یا تز، مواجهه با پادنظر یا آنتی‌تز، و سرانجام ساخت سنتز. بر‌اساس‌این، ابتدا قالب مضامین اولیه از داده‌های نظری پژوهش استخراج شد (تز) و پس‌ازآن در اختیار مصاحبه‌شوندگان قرار گرفت. در ادامه، بررسی ایده‌ها و نظرات خبرگان (آنتی‌تزها) در قالب کدهای مفهومی جمع‌بندی و در پایان مدل تشخیص سازمان فضیلت محور برای اماکن متبرکه مذهبی ایران (سنتز) طراحی شد.
یافته‌ها: الگوی تشخیص اماکن متبرکه مذهبی الگویی است کاربردی برای تفکیک ابعاد و مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده آن که به شناخت کلی نسبت به این‌گونه سازمان‌ها منتج شده، زمینه را برای تغییر و عارضه‌یابی آنها فراهم می‌کند. براساس یافته‌ها، الگوی معرفی‌شده مشتمل بر چهار بُعد و بیست مؤلفه اصلی است‌. ابعاد اصلی این الگو «ارکان»، «کارکردها»، «سرمایه‌ها» و «مدیریت» هستند. در این الگو بُعد ارکان از مؤلفه‌های «زائر»، «زیارت»، «مزار» و «مزور» تشکیل شده است. «کارکردهای قدسی»، «کارکردهای فرهنگی»، «کارکردهای اجتماعی»، «کارکردهای اقتصادی» و «کارکردهای عبادی - سیاسی» مؤلفه‌های بُعد کارکردها هستند. «سرمایه‌های نمادین»، «ارزش‌های بنیادین»، «شایستگی‌های سازمانی»، «سرمایه‌های اجتماعی» و «سرمایه‌های فرهنگی» در بُعد سرمایه‌ها قرار دارند. و درنهایت «برنامه‌ریزی»، «بسیج منابع»، «سازمان‌دهی»، «هدایت و رهبری» و «نظارت و صیانت» به‌عنوان مؤلفه‌های بُعد مدیریت معرفی شده‌اند.
بحث و نتیجه‌گیری: نوشتار حاضر نخستین تلاش پژوهشی در ارائه مدل تشخیص خاص برای اماکن متبرکه مذهبی است که افزون‌بر تقویت مبانی علمی و پژوهشی این حوزه، می‌تواند تا حدی از توسعه مفاهیم و الگوهای تحمیلی و تجویزی به این سازمان‌ها جلوگیری ‎کند. دستاوردهای این پژوهش، مزیت‌ اصلی مدل تشخیص ‌را در درک عمیق‌تر و تجسم بهتر از مؤلفه‌های تشخیص بقاع متبرکه و شناسایی مخاطرات و آسیب‌پذیری‌های آن می‌داند و کاربردهای عملیاتی آن را در مباحث مرتبط با مدیریت تغییر و عارضه‌یابی تبیین می‌نماید. این پژوهش فهم سازمان‌های متولی اماکن متبرکه مذهبی را از طریق فهم ابعاد و مؤلفه‌های تشخیص آنها امکان‌پذیر می‌داند و مطلوبیت پروژه‌های تغییر، تحول و توسعه را در گروی ایجاد تغییر در عوامل مؤثر در مؤلفه‌های تشخیص تبیین می‌نماید. همچنین نتیجه می‌گیرد زمانی حیات یک سازمان فضیلت‌محور دچار عارضه می‌شود که یک یا چند مورد از ابعاد و مؤلفه‌های تشخیص، به‌درستی در سازمان تبیین نشود، دچار کژکارکردی یا انحراف از مسیر اصلی خود شود و یا به هر علت دیگری مورد مخاطره قرار گیرد. بی‌توجهی یا کم‌توجهی هر یک از عناصر سازمان به هرکدام از این ابعاد و مؤلفه‌ها موجب بروز عارضه برای کل سازمان می‌شود. هریک از ابعاد و مؤلفه‌های مدل‌ تشخیص، جنبه‌های نامعلومی از سازمان‌های فضیلت‌محور را نمایان کرده است. در این پژوهش مدیریت تغییر و عارضه‌یابی سازمان فضیلت‌محور، فعالیتی تخصصی، برگرفته از دانش، تجربه و تعهد نسبت به این‌گونه سازمان‌هاست و به متولیان سازمان‌های مورد مطالعه پیشنهاد می‌شود تا با توجه به رسالت سنگین خود در عرصه‌های مختلف اجتماعی، این امر را به کسانی واگذار نمایید که واجد صلاحیت فنی، انسانی و ادراکی لازم و کافی برای این کار باشند.
تقدیر و تشکر: ضمن قدردانی از مشارکت شایسته گروه خبرگان منتخب از استادان دانشگاه و خادمین محترم در اعتاب مقدس جمهوری اسلامی ایران، از کلیه کسانی که در انجام پژوهش مشارکت داشته و ما را یاری داده‌اند، تشکر می‌شود.
تعارض منافع: هیچ تعارض منافعی در این پژوهش وجود ندارد.


کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Virtuous Organization Diagnosis Model: Diagnosis Dimensions & Components of Religious Holy Places of Iran

نویسندگان [English]

  • Hamzeh Ramezani Bidgoli 1
  • Mohammad Hossein Rahmati 2
  • Sedigheh Tootian Esfahani, 3
1 Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
2 Department of Public Administration, Faculty of Management, Farabi Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Public Administration, Faculty of Management, Islamic Azad University, West Branch, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction and Objectives: In the competitive world of the 21st century, organizations, with a tendency towards moral and human virtues, are trying to fill the spiritual, ethical, and emotional gaps of their employees by emphasizing virtues. This emphasis on new organizational studies was accompanied by the emergence of a new concept called the virtuous organization. Among the types of virtuous organizations, religious holy places have always been among the most important bases for drawing the future for humanity and, as the center of gravity and focus of global developments and cultural engineering, they reveal their capabilities. Just as people's attitudes, beliefs, norms, and opinions towards religious holy places lead to respect and consider them purer than other places, following management principles is required so that the management path is in line with reality and away from an abstract and fantasy space. In such circumstances, on the one hand, the emphasis of scientific models cited in change management and diagnosis, as the first step and one of the key stages of change, and on the other hand, the review of research conducted with a focus on organizational virtue, confirms that in the Islamic Republic of Iran, religious holy places, despite having specific missions in various cultural, social, economic, and political fields and a significant impact on the formation of the nature of Islamic society, have so far received less attention in scientific research related to change management and diagnosis. Therefore, despite various and well-known models in change management, the main problem of the research was the lack of a comprehensive, obstacle-free, and practical model for religious holy places through which one can identify and analyze their problems and problems with complete knowledge of such organizations and change their inefficient aspects. Therefore, the present study, to provide an applicable diagnosis model for organizations responsible for religious holy places in Iran, examined their dimensions and components. Accordingly, the Holy Shrine of Qods Razavi in ​​Mashhad, the Holy Shrine of Fatemeh Masoumeh (peace be upon her) in Qom, the Holy Shrine of Abdulazim Hassani (peace be upon him) in the city of Rey, and the Holy Shrine of Ahmad ibn Musa (known as Shahcheragh) in Shiraz will be virtuous organizations that will benefit from the results of this research.
Method: The present qualitative research was designed with an applied approach to religious holy places in the Islamic Republic of Iran. Based on the Saunders onion research model, this research is placed in the interpretive paradigm layer. Its orientation is of the type of fundamental research and has an inductive process. In terms of research method, the research process was carried out by following the stages of Meta-synthesis according to the Sandelowski and Barroso method (2007) and combining it with thematic analysis according to the Brown and Clark method. The ultimate goal of the research is to understand the diagnosis model of virtuous organizations, in which the dimensions and components that constitute a religious holy place were introduced. The theoretical foundations and required data were collected through desk study of documents and semi-structured interviews with selected experts using non-probability judgmental and snowball sampling until theoretical saturation was reached. In this study, the interview protocol was designed based on the dialectical method: that is, constructing an opinion or thesis, confronting a counter-opinion or antithesis, and finally constructing a synthesis. Accordingly, first, the initial theme format was extracted from the theoretical data of the study (thesis) and then made available to the interviewees. Next, the review of the experts' ideas and opinions (antitheses) was summarized in the form of conceptual codes, and finally, the virtuous organization diagnosis model for Iranian religious holy places (synthesis) was designed.
Results: The presented virtuous organization diagnosis model is an applicable model for separating dimensions and components of religious holy places, which results in a general understanding of such organizations. It paves the way for their change and troubleshooting. Based on the findings, the introduced model consists of 4 dimensions and 20 main components. The main dimensions of this model are “pillars”, “functions”, “capitals” and “management”. In this model, the pillars dimension consists of the components of “pilgrim”, “pilgrimage”, “shrine” and “Hazrat”. “Sacred functions”, “cultural functions”, “social functions”, “economic functions” and “religious-political functions” are the components of the functions dimension. “Symbolic capitals”, “core values”, “organizational competencies”, “social capitals” and “cultural capitals” are in the capitals dimension. Finally, “planning”, “resource mobilization”, “organization”, “guidance and leadership” and “supervision and protection” are introduced as the components of the management dimension.
Discussion and Conclusion: This paper is the first research effort to present a specific diagnosis model for religious holy places of Iran, which addition to strengthening the scientific and research foundations of this field, can to some extent prevent the development of concepts and patterns imposed and prescribed to these organizations. The achievements of this research consider the main advantage of the diagnosis model in a deeper understanding and better visualization of the components of holy places and the identification of their risks and vulnerabilities. It explains operational applications in issues related to change management and diagnosis. This research considers the understanding of the organizations in charge of religious holy places possible through understanding the dimensions and components of their recognition and considers the suitability of change management, transformation, and development to be dependent on creating changes in the factors affecting the recognition components. It also concludes that the life of a virtue-based organization becomes problematic when one or more of the dimensions and components of the diagnosis are not properly explained in the organization, malfunction or deviate from its original path, or are compromised for any other reason. Neglect or lack of attention by any of the elements of the organization to any of these dimensions and components causes complications for the entire organization. Each of the dimensions and components of the diagnosis model has revealed unknown aspects of virtuous organizations. In this study, change management and diagnosis of studied virtuous organizations is a specialized activity derived from knowledge, experience, and commitment to such organizations, and it is suggested to the managers of the organizations under study that, given their mission in various social fields, they entrust this matter to those who have the necessary and sufficient technical, human, and cognitive qualifications for this task.
Acknowledgments: While appreciating the worthy participation of the group of experts selected from university professors and respected servants of the studied organizations, we would like to thank all those who participated in the research and helped us.
Conflict of interest: There is no conflict of interest in this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Diagnosis
  • Religious Holy Places
  • Virtuous Organization
  1. احمدی‌شاپورآبادی محمدعلی؛ تقدیسی، احمد، و مصطفی توکلی‌نغمه (1395). آمایش امان متبرکه و توسعه گردشگری مذهبی در ایران. اصفهان: انتشارات نگارخانه.
  2. امینی، علیرضا؛ مرتضوی، سعید؛ رحیم‌نیا، فریبرز و شمس‌الدین ناظمی (1393). «اثر عوامل هیجانی و شناختی بر رفتارخادمانه کارگزاران سازمان حج و زیارت (اماکن متبرکه مکه و مدینه: با رویکرد آمیخته اکتشافی)». مطالعات رفتار سازمانی 4(11): 21-29.
  3. ایمانی، علی‌اکبر (1394). نقش فرهنگی بقاع متبرکه در جامعه کنگره ملی حضرت محمد هلال ابن علیj. گرفته‌شده در تاریخ 15/08/1401، از وبگاه اینترنتی.

https://civilica.com/doc/966607

  1. بررتون، جوئل پی. (1377). «فضای مقدس». ترجمه مجید محمدی. نامه فرهنگ 8(1): 128-145.
  2. بی‌همتا، حسن؛ بیک‌زاد، جعفر؛ مجلل‌چبقلو، محمدعلی و رحیم عبداله‌فام (1401). «طراحی و تبیین الگوی پسایندها و پیشایندهای فضیلت سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی». مدیریت بر آموزش سازمان‌ها 11(4): 261-231.
  3. تقی‌پور، فائزه و مهدی اثنی‌عشران (1402). «شناسایی راهبردهای فرهنگی جهت تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی». مطالعات راهبردی فرهنگ 10(3): 113-85.
  4. جمراسی، احمد (1401). تاریخ اجتماعی قم و حرم مطهر حضرت معصومهh از دوره قاجار تا انقلاب اسلامی. قم: نشر هدی.
  5. چراغی، جمیله‌خاتون؛ شریعتمداری، مهدی؛ حمیدی‌فر، فاطمه و بهزاد شوقی (1401). «شناسایی و ارزیابی عوامل تأثیرگذار بر رهبری فضیلت گرا (مورد مطالعه: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)». نوآوری‌های مدیریت آموزشی 17(3): 36-48.
  6. حافظی، شهرام؛ غلامی، عبدالخالق و حمیدرضا یزدانی (1400). «طراحی و تبیین الگوی اثربخش سازمان‌های فضیلت‌گرا با محوریت مؤلفه‌های ساختاری، رفتاری و محیطی و پایش وضعیتی بانک توسعه تعاون ایران (مورد مطالعه: استان اصفهان)». توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی 1400(60): 135-164.
  7. حجازی‌فر، سعید و مصباح‌الهدی باقری‌کنی (1391). «فضیلت‌های محوری در سازمان‌های فضیلت‌مدار». نشریه اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 1(3): 117-136. 
  8. دانایی‌فرد، حسن؛ باقری‌کنی، مصباح‌الهدی و سعید حجازی‌فر (1394). «شناسایی مؤلفه‌های سازمان‌های فضیلت و جهادی (مورد پژوهش: کمیته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی)». فصلنامه مدیریت اسلامی 23(4): 45-72.
  9. دهخدا، علی‌اکبر (1377). لغت‌نامه دهخدا. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
  10. رحمتی، محمدحسین؛ کتابی، ابراهیم و هادی ظفری (1397). بهبود سازمان: مدل‌های تشخیص. تهران: فوژان.
  11. زین‌آبادی، حسن‌رضا؛ آراسته، حمیدرضا؛ نوه‌ابراهیم، عبدالرحیم و مرضیه دهقانی‌آزاد (1397). «طراحی و تبیین الگوی پیشایندهای فضیلت سازمانی در دانشگاه‌های دولتی استان یزد». مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد 13(4): 284-303.
  12. ضماهنی، مجید و حمیده شکاری (1395). «مدل ساختاری سازمان فضیلت‌گرا در دانشگاه‌های منتخب استان یزد». مجله مدیریت سازمان‌های دولتی 4(3): 49-62.
  13. عابدی‌کوشکی، سارا؛ زین‌آبادی، حسن‌رضا؛ جعفرنژاد، احد و حسن باقری‌نیا (1395). «بررسی نقش فضیلت سازمانی در عملکرد کارکنان در یک سازمان نظامی». مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی 11(39): 55-68.
  14. عباس‌زاده، محمد؛ مقتدایی، لیلا؛ حسین‌پور، ابراهیم و حسین هنرور (1388). «مطالعه جامعه‌شناختی عارضه‌یابی سازمانی و گرایش به تغییر». مطالعات جامعه‌شناسی 1(4): 117-139. 
  15. کهریزی، ایوب و سعید حجازی‌فر (1397). «ارائه الگوی ارزیابی سازمان‌های فضیلت‌محور و جهادی». مدیریت نظامی  18(4): 50-85.
  16. مرزوقی، رحمت‌اله؛ سلیمی، قاسم و فرهاد همراهی (1397). «تبیین نقش فضیلت سازمانی در ارتقای اعتماد سازمانی در سازمان‌های دولتی اخلاق محور». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری 13(1): 27-37.
  17. نظری، علیرضا؛ اندام، رضا؛ بحرالعلوم، حسن و حسین عیدی (1399). «طراحی و اعتبارسنجی مدل فضیلت سازمانی در سازمان‌های ورزشی». مجله مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش 7(2): 83-99.
  18. یزدانی، حمیدرضا؛ حافظی، شهرام و عبدالخالق غلامی (1399). «طراحی الگوی اثر‌بخش سازمان‌های فضیلت‌گرا». مجله مطالعات مدیریت (بهبود و تحول) 29(98): 57-83.
  19. Abbāszādeh Mohammad; Moqtadāī, Leila; Hosseinpūr, Ebrahim; & Honarvar, Hossein (2009). Sociological study of organizational complications and tendency to change. Sociological Studies, 1(4), 117-139. [In Persian]
  20. Abedikoushki Sara; Zainabadī Hasanreza; Jafarnejad Ahad; and Bagheriniā, Hassan (2015). Examining the role of organizational virtue in the performance of employees in a military organization. Human Resource Management Development and Support, 11(39), 55-68. [In Persian]
  21. Ahmadi shapourabadī, Mohammad Ali, Taqdisī, Ahmad, & Tavakoli-Naghmeh, Mūstafa (2015). Logistics of Blessed Places & Developing Religious Tourism in Iran. Nagārkhāneh Publications. [In Persian]
  22. Amini Alireza; Mortazavi Saeed; Rahimnia, Fariborz; and Nāzemī, Shamsul'din. (2013). The effect of emotional and cognitive factors on the servant behavior of agents of the Hajj and Pilgrimage organization (the blessed places of Mecca and Medina: with a mixed exploratory approach). Organizational Behavior Studies, 4(11), 21-29. [In Persian]
  23. Beer Michael, & Spector Bert. (1993). Organizational diagnosis: Its role in organizational learning. Journal of Counseling & Development, 71(6), 642-650.
  24. Bihamtā Hassan, Beyzād Jafar, Mojallal Chabgolū, Mohammad Ali, and Abdullahfam, Rahim. (1401). Designing and explaining the pattern of consequences and antecedents of organizational virtue in the social security organization. Management on Learning Organizations, 11(4), 231-261. [In Persian]
  25. Brereton, Joel P. (1998). Sacred Space, translated by Majid Mohammadi, Nameh Farhang, 8(1), 128-145. [In Persian]
  26. Caldwell Cam, Hasan Zuhair, & Smith Sarah. (2015). Virtuous leadership–insights for the 21st century. Journal of Management Development, 34(9), 1181-1200.
  27. Cheraghi, Jamileh Khatoon, Shariatmadari, Mehdi, Hamidifar, Fatemeh, and Shoghi, Behzad. (2012). Identifying and Evaluating Factors Affecting Virtous Leadership (Case Study: Islamic Azad University of Tehran Branches). Educational Management Innovations, 17(3), 38-51. [In Persian]
  28. Crossan Mary, Mazutis Daina, & Seijts Gerard. (2013). In search of virtue: The role of virtues, values and character strengths in ethical decision making. Journal of Business Ethics, 113, 567-581.
  29. Clark Alyssa. (2020). Creating the Virtuous Organization. Marriott Student Review, 3(3), 40-43.
  30. Dānāīfard, Hassan; Bagherī kani, Mīsbāh Al-Hadī; & Hejazifar, Saeed (2015), Identifying Components of Virtue-Based and Jihadic Organizations in the Islamic Revolution. Scientific Journal of Islamic Management, 23(4), 45-72. [In Persian]
  31. Dehkhoda Ali Akbar (1998). Dehkhodā Dictionary. Volume 10 (Shamsabad-Ali). University of Tehran Publishing and Printing Institute. [In Persian]
  32. Furgoch, Katie. (2016). Organizational Diagnosis: What You Need to Know and Why Organizations Need Our Help.
  33. Hafezi, Shahram, Gholami, Abdolkhalegh, and Yazdani, Hamidreza. (2010). Designing and Explaining an Effective Model of Virtous Organizations with a Focus on Structural, Behavioral and Environmental Components and Situational Monitoring of the Toseeh Taavon Bank of Iran (case study: Isfahan province). Development of Human Resources Management and Support, 1400(60), 135-164. [In Persian]
  34. Hejazifar, Saeed, and Bagheri Kani, Mesbah-ul-Hadi, (2012), Core Virtues in Virtuous Organizations, Journal of Islam and Management Research, 1(3): 117-136. [In Persian]
  35. Imanī, Ali Akbar, (2015), The Cultural Role of the Holy Shrines in the Society of the National Congress of Hazrat Muhammad Hilal Ibn Ali (peace be upon him), retrieved from https://civilica.com/doc/966607 in 2023/11/06. [In Persian]
  36. Jamrāsī, Ahmad. (2021). Social History of Qom and the Holy Shrine of Hazrat Masoumeh, (peace be upon her), from the Qajar Period to the Islamic Revolution. Qom, Hoda Publishing. [In Persian]
  37. Janićijević Nebojša. (2010). Business processes in organizational diagnosis. Management: journal of contemporary management issues, 15(2), 85-106.
  38. Kahrizi, Ayyūb; & Hijazifar, Saeed (2017). Providing an evaluation model for virtuous & jihadi organizations. Military Management, 18(4), 50-85. [In Persian]
  39. Lawler Iii Edward E. (2007). Creating a virtuous spiral organization. Global Business and Organizational Excellence, 26(2), 47-52.
  40. Manz, C. C., Cameron, K. S., Manz, K. P., & Marx, R. D. (2008). The virtuous organization: An introduction. In The virtuous organization: Insights from some of the world's leading management thinkers. 1-16.
  41. Marzooqi, Rahmatollah; Salimi, Ghasem; & Hamrahi, Farhad (2017). Explaining the role of organizational virtue in promoting organizational trust in ethics-oriented governmental organizations. Ethics in Science & Technology, 13(1), 27-37. [In Persian]
  42. Nazari, Alireza; Andam, Reza; Bahrul-Uloom, Hasan; and Eidi, Hossein. (2019). Design and Validation of Organizational Virtue Model in Sports Organizations. Organizational Behavior Management Studies in Sports, 7(2), 83-99. [In Persian]
  43. Rahmati, Mohammad-Hossein, Ketabi, Ebrahim, and Zafari, Hadi, (2018), Organizational Improvement: Diagnostic Models, Tehran: Fuzhan. [In Persian]
  44. Rosenberg Stuart, & Mosca Joseph. (2011). Breaking down the barriers to organizational change. International Journal of Management & Information Systems (IJMIS), 15(3), 139-146.
  45. Saeed Bilal Bin, & Wang Wenbin. (2013). Organisational diagnoses: a survey of the literature and proposition of a new diagnostic model. International Journal of Information Systems and Change Management, 6(3), 222-238.
  46. Stevenson Angus. (2010). Oxford dictionary of English. USA: Oxford University Press.
  47. Taghipūr, Fāezeh, and Ethnā-Ashrān, Mahdi. (2023). Identifying Cultural Strategies for Transforming Holy Places to Cultural Hubs. Strategic Studies of Culture, 10(3), 113-85. [In Persian]
  48. Zamāhenī, Majid; & Shekari Hamida (2015). Structural model of virtuous organization in selected universities of Yazd province. Management of governmental organizations. 4(3). 49-62. [In Persian]
  49. Zeinabadī, Hassan-Reza, Arasteh, Hamid-Reza, Naveh-ebrahim, Abdol-Rahim, and Dehghani-Azad, Marzieh. (2018). Designing and Explaining the Model of Antecedents of Organizational Virtue in State Universities of Yazd Province. Journal of Yazd Medical Education Studies and Development Center, 13(4), 284-303. [In Persian]
  50. Yazdāni, Hamidreza, Hafezi, Shahram, and Gholami, Abdolkhālegh. (2019). Designing an Effective Model of Virtuous Organizations. Management Studies (Improvement and Transformation), 29(98), 57-83. [In Persian]