ابعاد و معیارهای عملکرد سازمانی و معیارهای ارزیابی آن از منظر آموزه‌های اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری قرآن و علوم، گرایش مدیریت، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران

2 استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.

10.30471/rsm.2024.10424.1403

چکیده

مقدمه و هدف: «عملکرد سازمانی»، یک مفهوم کانونی در سازمان، و یکی از جنبه‌های حیاتی فعالیت‌های سازمان‌هاست. ازاین‌رو، ارزیابی آن و در مرحلۀ بالاتر، مدیریت آن، یکی از مهمترین مسائل در موضوع سازمان و مدیریت است که هر سازمانی به آن نیازمند است؛ زیرا رسیدن سازمان‌ها به اهداف راهبردی، مبتنی‌بر اجرای درست نظام ارزیابی عملکرد و مدیریت صحیح عملکرد سازمان در ابعاد مختلف است. و همچنین ارزیابی عملکرد، یکی از مهمترین موضوعات علمی است که در آموزه­های اسلامی و قرآنی نیز چه در بُعد فردی و چه در بُعد سازمانی بر آن تأکید شده است. اما اجرای درست و صحیح این امر مهم در سازمان، نیازمند روشن نمودن دو مطلب اساسی؛ یعنی ابعاد عملکرد و معیارهای عملکرد و ارزیابی آن می­باشد. تا این دو موضوع روشن نگردد، ارزیابی مطلوب قابل انجام نیست. و ازطرفی، این دو موضوع هم در ادبیّات نظری بحث مبهم و اختلافی است و هم از منظر آموزه­های اسلامی چندان تحقیق یا تحقیقاتی در این زمینه که از این منظر روشنگر موضوع باشد، صورت نگرفته است. بنابراین، دانستن این مطلب که عملکرد سازمانی چیست و دارای چه ابعادی است و نیز معیارهای عملکرد صحیح و ارزیابی آن کدام است، از اهمیّت زیادی برخوردار است. ازاین‌رو، هدف اصلی از انجام این تحقیق روشن نمودن همین دو موضوع از منظر آموزه­های اسلامی می­باشد. بنابراین، چیستی ابعاد عملکرد و معیارهای عملکرد سازمانی و ارزیابی آن از منظر آموزه­های اسلامی، مسئله اصلی این پژوهش بوده است.
روش: این پژوهش با روش ترکیبی اجتهادی - تحلیلی انجام شده است؛ توضیح اینکه پس از طرح پرسش­های اصلی و فرعی تحقیق، به بررسی مبانی نظری موضوع پرداخته شده و سپس باتوجه به اینکه از نظر اندیشمندان اسلامی، مقبول­ترین و پذیرفته­ترین روش تحقیق در منابع دینی، برای استنباط احکام الهی «روش اجتهاد» است و می­توان آن را به گونه­ای توسعه داد که در علوم انسانی و دانش مدیریت نیز کاربرد داشته باشد، از این روش استفاده شد و با بررسی منابع تحقیق، مستندات دینی مرتبط با موضوع شناسایی شده است. و درنهایت، برای  دسته‌بندی و تجزیه‌وتحلیل مفاهیم داده­ها، مضمون­گیری از مفاهیم و در نتیجه رسیدن به یک نظریه، از روش «تحلیل مضمون» کار گرفته شد و تجزیه‌وتحلیل مفاهیم و مضامین تحقیق، با این روش در پنج گام انجام شده است. و در مرحله آخر با تدوین گزارش تحقیق، شبکه مضامین تشکیل و طراحی شده است.
یافته‌ها: تحقیق با دستیابی به سه دسته مضامین؛ توصیفی (246 مضمون)، تفسیری (74 مضمون) و رابطه­ای (5 مضمون) نشان می‌دهد که عملکرد سازمانی از منظر آموزه­های اسلامی دارای چهار بُعد؛ نیّت، ورودی­ها، فعالیت­ها یا فرایند و نتایج است که هریک از این چهار بُعد، در فرایند مدیریت عملکرد سازمانی مورد ارزیابی قرار می­گیرد و شناخت این ابعاد برای ارزیابی صحیح و دقیق عملکرد از اهمیّت زیادی برخوردار است. و نیز یافته­ها نشان می­دهد که معیارهای عملکرد سازمانی عبارتند از؛ اسلام، حق، عدالت، رضایت عامّه، تقوی، عمل صالح، نیّت الهی، دستیابی به هدف و انسان کامل. که رعایت این معیارها در درستی عملکرد سازمانی و انجام مطلوب فعالیت­ها از این منظر، نقش اساسی دارد. و همچنین یافته­های تحقیق نشانگر آن است که معیارهای ارزیابی عملکرد سازمانی نیز همان معیارهای نُه‌گانه یادشده می­باشند که رعایت این معیارها در هنگام ارزیابی عملکرد سازمانی در اعتبار نتیجۀ ارزیابی از منظر نظام ارزیابی اسلامی، نقش بی‌بدیل دارد.
نتایج: در این تحقیق تلاش شده است که ابعاد و معیارهای عملکرد سازمانی و همچنین معیارهای ارزیابی عملکرد سازمانی از منظر آموزه­های اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. در این زمینه تحقیق به این نتیجه رسیده که ابعاد عملکرد سامانی از منظر آموزه­های اسلامی با ابعاد آن از منظر دیدگان مدیریت رایج متفاوت است. از منظر آموزه­های اسلامی عملکرد دارای چهار بُعد؛ ورودی­ها، فرایند، خروجی­ها و نیّت است که در فرایند مدیریت عملکرد در سازمان مورد ارزیابی قرار می­گیرد. برخلاف دیدگاه رایج مدیریت که عملکرد را دارای ابعاد دوگانه یا نهایتاً سه‌گانه می­دانند و نیّت را از ابعاد مفهومی عملکرد به حساب نمی­آورند. درحالی‌که از منظر اسلام، نیّت مهمترین بُعد مفهومی عملکرد سازمانی است.
همچنین، نتایج حاصله از تحقیق نشان می­دهد که معیارهای عملکرد سازمانی از منظر آموزه­های اسلامی با معیارهای آن از منظر دیدگاه مدیریت رایج متفاوت است؛ از منظر آموزه­های اسلامی عملکرد دارای معیارهای نه‌گانه؛ اسلام، حق، عدالت، رضایت عامّه، تقوی، صالح بودن عمل، دستیابی به هدف، نیّت الهی، انسان کامل است که صحّت و درستی عملکرد سازمانی از منظر آموزه­های اسلامی مبتنی‌بر رعایت این معیارها در هنگام انجام عملکردها در سازمان است. درحالی‌که بسیاری از این معیارها در دیدگاه مدیریت رایج به‌عنوان معیار عملکرد مطرح نیست.
و همین‌طور تحقیق نشان داد که میان معیارهای عملکرد سازمانی و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمانی تفاوتی وجود ندارد؛ یعنی همان نه موردی که به‌عنوان معیارهای عملکرد سازمانی از منظر آموزه­های اسلامی معرفی شد، معیارهای ارزیابی عملکرد سازمانی نیز می‌باشند؛ یعنی ارزیابی عملکرد سازمانی درصورتی از این منظر اعتبار دارد که براساس این معیارهای نه‌گانه انجام شود. برخلاف دیدگاه مدیریت رایج که به بسیاری از این معیارها در ارزیابی عملکرد سازمانی پایبندی ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Dimensions and Criteria of Organizational Performance and Its Evaluation Based on Islamic Teachings

نویسندگان [English]

  • Asadul'lah Ahmadi 1
  • َAli Agha Pirooz 2
  • Abdul'lah Tavak'koli 3
1 PhD in Quranic Studies, Specializing in Management, Al-Mustafa International University, Qom, Iran
2 Assistant Professor at the Institute of Culture and Islamic Thought, Qom, Iran.
3 Associate Professor in the Department of Management at the Research Institute for Hawzah and University, Qom, Iran.
چکیده [English]

Introduction and Purpose: Organizational performance is an essential concept in organizations and one of the critical aspects of organizational activities. Thus, evaluating it, and at a higher level, managing it, is one of the most important issues in organizational and management studies that every organization needs. Achieving strategic objectives depends on the proper implementation of performance evaluation systems and effective management of organizational performance across various dimensions. Additionally, performance evaluation is one of the most significant scientific topics emphasized in Islamic and Quranic teachings, both at the individual and organizational levels. However, the proper and accurate implementation of this critical task in organizations requires clarifying two fundamental issues: the dimensions of performance and the criteria for performance and its evaluation. Without elucidating these two aspects, effective evaluation cannot be achieved.
Furthermore, these two topics are not only ambiguous and controversial in theoretical literature but also lack sufficient investigation from the perspective of Islamic teachings. Few studies have illuminated this subject from this perspective. Therefore, understanding what constitutes organizational performance, its dimensions, and the criteria for accurate performance and evaluation is significant.
The primary aim of this research was to clarify these two topics from the perspective of Islamic teachings. Consequently, the main research problem focused on the essence of performance dimensions, the criteria for organizational performance, and its evaluation from the viewpoint of Islamic principles.
Methodology: This research was conducted using a combined ījtīhād-analytical method. After formulating the primary and secondary research questions, the theoretical foundations of the subject were examined. Considering that, according to Islamic scholars, the most accepted and recognized research method in religious sources for deriving divine rulings is the " ījtīhādī method," this approach was utilized and extended to be applicable in the fields of humanities and management studies.
By reviewing the research sources, religious evidence relevant to the subject was identified. Finally, for categorizing and analyzing data concepts, extracting themes from the concepts, and ultimately developing a theory, the "thematic analysis" method was employed. The analysis of concepts and themes in this research was carried out in five steps. In the final stage, the research report was compiled, and a network of themes was developed and designed.
Findings: The research, through identifying three categories of themes—descriptive (246 themes), interpretative (74 themes), and relational (5 themes)—indicated that organizational performance from the perspective of Islamic teachings encompasses four dimensions: intention, inputs, activities or processes, and outcomes. Each of these four dimensions is evaluated within the organizational performance management process, and understanding these dimensions is crucial for accurate and proper performance evaluation.
The findings also revealed that the criteria for organizational performance include: Islam, truth, justice, public satisfaction, piety, righteous deeds, divine intention, goal attainment, and the ideal human being. Adherence to these criteria plays a fundamental role in ensuring the accuracy of organizational performance and the proper execution of activities from this perspective.
Additionally, the research findings highlight that the criteria for evaluating organizational performance are the same nine aforementioned criteria. Observing these criteria during performance evaluation is indispensable for ensuring the validity of the evaluation results from the perspective of the Islamic evaluation system.
Results: This study aimed to examine the dimensions and criteria of organizational performance, as well as the criteria for evaluating organizational performance, from the perspective of Islamic teachings. The research concluded that the dimensions of organizational performance from the perspective of Islamic teachings differ from those in conventional management views.
From the perspective of Islamic teachings, performance consists of four dimensions: inputs, processes, outputs, and intention, all of which are evaluated in the organizational performance management process. This contrasts with the conventional management perspective, which typically recognizes two or, at most, three dimensions of performance and does not consider intention as a conceptual dimension of performance. However, in Islam, intention is regarded as the most significant conceptual dimension of organizational performance.
Furthermore, the research findings showed that the criteria for organizational performance from the perspective of Islamic teachings differ from those of conventional management views. From an Islamic perspective, performance is evaluated based on nine criteria: Islam, truth, justice, public satisfaction, piety, righteous deeds, goal attainment, divine intention, and the ideal human being. The correctness and validity of organizational performance, from the viewpoint of Islamic teachings, depend on adherence to these criteria during organizational activities. In contrast, many of these criteria are not emphasized as performance standards in conventional management.
Additionally, the study revealed no difference between the criteria for organizational performance and those for evaluating organizational performance. That is, the same nine criteria identified as the standards for organizational performance in Islamic teachings also serve as the criteria for evaluating organizational performance. This implies that organizational performance evaluation is valid from this perspective only when conducted based on these nine criteria, unlike the conventional management view, which does not adhere to many of these standards in evaluating organizational performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance
  • Organizational Performance
  • Dimensions
  • Criteria
  • Islamic Teachings
  1. * قرآن کریم

    * نهج‌البلاغه، ترجمه محمد دشتی.

    1. آذری، علیرضا، و زمانی مزده، مهدی(1394). الگوی راهبردی مدیریت عملکرد سازمانی. تهران: مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
    2. آرمسترانگ، مایکل(1385). مدیریت عملکرد؛ راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی، ترجمه سعید صفری و امیر وهابیان. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
    3. احمدى میانجى، على‏(1426ق). مکاتیب الأئمة (ع)‏، محقق مجتبی فرجى، ج1، قم: دارالحدیث.
    4. بیک‌زاده، جعفر، و علیزاده، جبرئیل (1388). ارزیابی عملکرد سازمانی با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM. کار و جامعه، 112، 50-57.
    5. پویا، علیرضا، و نوروزی، مرضیه (1396). نوع‌شناسی شاخص‎های ارزیابی عملکرد منابع انسانی (موردمطالعه شرکت گاز استان فارس). مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 8(31)، 177-205.
    6. پیروز، علی‌آقا ( 1398). سیاست مدیریت عملکرد سازمان براساس آموزه‎های اسلامی. پژوهش‎های سیاست اسلامی، 7(16)، 207-235.
    7. توکلی، عبدالله، و مؤمنی، حسین (1402). بررسی و تبیین سبک رهبری معنوی در سازمان از منظر قرآن. مطالعات دین، معنویت و مدیریت، 10(19)، 83-109.
    8. دهخدا، علی‌اکبر (1342). لغت‌نامه دهخدا. تهران: دانشگاه تهران.
    9. دهقانی، رضا (1401). مروری بر معیارها و مدل‎های ارزیابی عملکرد سازمانی در تفکر سیستمی. نشریه عمران پروژه، 4(5)، 47-61.
    10. راغب اصفهانى، حسین بن محمد(1412‏). مفردات ألفاظ القرآن‏، مصحح صفوان عدنان‏. چاپ اول، بیروت-دمشق‏: دارالقلم-الدار الشامیة.‏
    11. رضازاده، جواد، آقاکاظم شیرازی، سمانه، و کردستانی، غلامرضا (زمستان 1397). واکاوی عملکرد سازمانی: رویکرد مالی و ساختاری.پژوهش‎های مدیریت منابع انسانی، 8(4)، 1-22.
    12. رفیع‌زاده، علاءالدین (1390). راهنمای گام‌به‌گام استقرار نظام مدیریت عملکرد (سازمان مدیران و کارکنان). تهران: فرمنش.
    13. حرعاملى، محمد بن حسن ‏(1409ق). وسائل الشیعة. قم: مؤسسة آل البیت (ع).
    14. صفری، حسین، کاظمی، عالیه، و مهرپورلایقی، احمد (1397). ارزیابی عملکرد مناطق عملیاتی شرکت انتقال گاز با  استفاده از روش ترکیبی «DEA-SWARA-WASPAS». مطالعات مدیریت صنعتی، 16(49)، 139-171.
    15. صمدی، ساره، گل‌محمدی، علی اکبر، محمدی، ابوالفضل، و رضاپور، تارا (1391). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد سازمان بیمارستان‎های ناجا. طب انتظامی، 1(1)، 37-45.
    16. طباطبایى، سیدمحمدحسین (1374). ترجمه تفسیر المیزان 20جلدی. قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه.
    17. عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمدسعید، فقیهی، ابوالحسن، و شیخ‌زاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین؛ روش ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‎های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2 و پیاپی 10)، 151-198.
    18. کامکار، مهدی، و امین پاشایی، هولاسو (1397). مدل تأثیرگذاری معنویت و عدالت سازمانی بر عملکرد سازمانی (مطالعه مورد یکی از سازمان‎های تولیدی نیروهای مسلح). مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 2(6)، 99-130.
    19. گودرزی چگینی، مهرداد، و صانع‌بخش حق‌دوست، سیده مینا (1395). «عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی»، کنفرانس بین‌المللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی. دور چهارم.
    20. مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحارالانوار. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
    21. مصطفوى، حسن‏ (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. چاپ اول، ‏تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.‏
    22. مکارم شیرازى، ناصر(1371). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
    23. منطقی، محسن (1397). کاوشی در روش اجتهادی و کاربست آن در مدیریت اسلامی». فصلنامه چشم‌انداز مدیریت دولتی، 9(35)، 139-157.
    24. منطقی، محسن (1400). اعتباریابی و اعتمادسازی در مطالعات اسلامی با تأکید بر دانش مدیریت. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی، 7(3 و پیاپی24)، 101-122.
    25. یاوری و زاهدی (1392). طراحی مدل مفهومی مدیریت عملکرد سازمانی برای سازمان‎های دولتی و غیرانتفاعی. اندیشه مدیریت راهبردی، سال هفتم، 1(13)، 79-122.

    * The Holy Quran. [In Persian]

    * Nahj al-Balagha. Translated by Mohammad Dashti. [In Persian]

    1. Ābed Jaʼfarī, Hassan & Colleague. (2011). Thematic Analysis and Network Development: A Simple and Efficient Method for Exploring Patterns in Qualitative Data. Strategic Management Thought, Vol. 5, issue 2, no. 10pp. 151- [In Persian]

    https://journals.isu.ac.ir/article_163.html

    1. Ahmadī Mianjī, Ali (1426 AH). Letters of the Imams (Makātīb Al-A’aīm'ma), Vol. 1, edited by Mojtaba Faraji, Qom, Dar Al- [In Persian]
    2. Āqā Pirūz, Ali (2019). The Policy of Organizational Performance Management Based on Islamic Teachings. Islamic Policy Research, Vol. 7, Issue 16, pp. 207- [In Persian]

    https://ipr.isri.ac.ir/article_114066.html

    1. Armstrong, Michael (2006). Performance Management: Key Strategies and Practical Guidelines. Translated by Saeed Safarī and Amir Vahabian, Tehran, Jīhad University Press. [In Persian]
    2. Āzari, Alireza, and Zamani Mazdeh, Mehdi (2015). Strategic Model of Organizational Performance Management. Tehran, Educational and Research Institute of Defense Industries. Innovation Management Journal, Volume 2, Issue 1 - Serial Number 3, June 2013, Pages 71-100, [In Persian]
    3. Beik'zādeh, Jaʼafar, and Alizadeh, Jebreil (2009). Organizational Performance Evaluation Using EFQM Excellence Model. Work and Society, Issue 112, pp. 50- [In Persian]

    https://www.sid.ir/paper/463893/fa

    1. Brumback, GB, (1988) Some Ideas, Issues and Predictions about Performance Management, Public Personnel Management, 17 (4), 387-402, 1988. 290, 1988.
    2. Campbell, j. p. (1990). Modelling the performance prediction problem in industrial and organizational psychology, in m. p. dunnette & l. m. hugh (eds). Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Blackwell. Cambridge.
    3. Dehghāni, Reza (2023). Review of Criteria and Models for Organizational Performance Evaluation in Systemic Thinking. Project Engineering Journal, Issue 4, No. 5, pp. 47- [In Persian]

    https://www.cpjournals.com/article_158877.html

    1. Dehkhodā, Ali Akbar (1963). The Dehkhodā Dictionary. Tehran, University of Tehran. [In Persian]
    2. Gūdarzī Cheginī, Mehrdad, and Sāneh Bakhsh Haghdoust, Seyyedeh Mina (2016). Fourth International Conference on Modern Research in Management, Economics, and Humanities. [In Persian]

    https://civilica.com/l/8260/

    1. Kamkar, Mehdi, and Amin Pashaie Houlaso (Summer 2018). The Impact of Spirituality and Organizational Justice on Organizational Performance (A Case Study of Military Production Organizations). National Defense Strategic Management Studies, Vol. 2, Issue 6, pp. 99- [In Persian]

    https://issk.sndu.ac.ir/article_292.html

    1. Majlisi, Mohammad Baqir (1983). Bīhār Al-Anwār, Dar Īhyā Al-Turath Al-Arabi. Beirut [In Persian]
    2. Makarim Shirazi, Naser (1992). Tafsir Nemooneh (Sample Exegesis). Tehran, Dar Al-Kutub Al- [In Persian]
    3. Mostafavī, Hassan (1989). Investigation of Quranic Words. Ministry of Culture and Islamic Guidance, Tehran, 1st Edition. [In Persian]
    4. Mot'taghi, Mohsen (2021). Validation and Trust-Building in Islamic Studies with Emphasis on Management Knowledge. Quarterly Journal of Fundamental Humanities Research, Vol. 7, Issue 3, No. 24, pp. 101- [In Persian]

    https://frh.sccsr.ac.ir/article-1-373-fa.html

    1. Mot'taghī, Mohsen (Autumn 2018). Exploration of the Ijtihad Methodology and Its Application in Islamic Management. Quarterly Journal of Public Administration Perspective, Vol. 9, Issue 35, pp. 139- [In Persian]

    https://jpap.sbu.ac.ir/article_96303.html

    1. Nahj al-Balā Persian Translator: Muhammad Dashti. Published by: Ansāriyan Publications. [In Persian]
    2. Pouya, Alireza, and Marzieh Norouzi (2017). Typology of Human Resource Performance Evaluation Indicators (Case Study of Fars Province Gas Company). Management and Human Resources in Oil Industry, Vol. 8, Issue 31, pp. 177- [In Persian]

    http://ensani.ir/fa/article/464606/

    1. Rafizadeh, Alaʼūd'din (2011). Step-by-Step Guide to Implementing a Performance Management System (Organizational Managers and Employees). Farmanesh, Tehran. [In Persian]
    2. Rāghīb al-Isfahanī, Hussain bin Mohammad (1991 AH). Mufradat Alfadh al-Qur'an. Edited by Dawoodi, Safwan Adnan, Dar Al-Qalam-Dar Al-Shamiya, Beirut-Damascus, and 1st Edition. [In Persian]
    3. Rezazādeh, Javad, Samāneh Āqa Kazem Shirazī, and Gholamreza Kordestānī (Winter 2018). Organizational Performance Analysis: A Financial and Structural Approach. Human Resource Management Research, Vol. 8, Issue 4, pp. 1- [In Persian]

    https://www.sid.ir/paper/406908/fa

    1. Safari, Hussain & Colleague. (2018). Performance Evaluation of Gas Transmission Company Operational Areas Using DEA-SWARA-WASPAS Hybrid Method. Industrial Management Studies, Vol. 16, Issue 49, pp. 139- [In Persian]

    http://ensani.ir/fa/article/380005/

    1. Samadi, Sāreh & Colleague. (2012). Designing a Performance Evaluation Model for NAJA Hospitals. Military Medicine, Vol. 1, Issue 1, pp. 37- [In Persian]

    https://www.sid.ir/paper/227948/fa

    1. Sheikh Hurr Ameli, Mohammad Bin Hassan. (2012), Wasāʾil al-Shīʿa, Edited by Al-Bait Institute, Qom, Al-Bait Institute. [In Persian]
    2. Tabatabī, Mohammad Hussain. (1995). Tafsir al-Mizan (20 Volumes). The Society of Seminary Teachers of Qom, Islamic Publications Office, Qom [In Persian]
    3. Tavakolī, Abdul'lah, and Momeni, Hussain (2023). Study and Explanation of Spiritual Leadership Style in Organizations Based on the Quran. Studies on Religion, Spirituality, and Management, Vol. 10, Issue 19, pp. 83- [In Persian]

    https://rsm.rihu.ac.ir/article_2170.html

    1. The Holy Quran. [In Persian]
    2. Yāvarī, and Zāhedī (2013). Designing a Conceptual Model for Organizational Performance Management in Public and Non-Profit Organizations. Strategic Management Thought, Vol. 7, Issue 1, No. 13, pp. 79- [In Persian]

    https://www.sid.ir/paper/480185/fa