تحلیل تاثیر اخلاق اسلامی کار بر تمایل به سوت زنی و افشاگری

نوع مقاله : علمی-تخصصی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد

2 دکتری مدیریت منابع انسانی و عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای

3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین تاثیر اخلاق اسلامی کار بر تمایل افراد به افشاگری و گزارش سوءرفتارها و تخلفات سایر افراد سازمان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان یکی از شرکت های تولیدی واقع در شهرک صنعتی شهرستان کرمانشاه به تعداد 102 نفر تشکیل می‌دهند، که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول آماری کوکران تعداد80 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد پیمایش قرار گرفتند. به منظور تبیین رابطه‌ی میان متغیر‌های تحقیق، از پرسشنامه‌ی استاندارد اخلاق اسلامی کارعلی(1998) و جهت جمع آوری اطلاعات پیرامون افشاگری از پرسشنامه محقق ساخته (1396) استفاده شد که پایایی آن‌ها از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن از طریق روایی محتوایی بررسی گردیده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق مدل‌یابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار Smart-PLS انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد، اخلاق اسلامی کار برتمایل به افشاگری(سوت‌زنی) با ضرایب مسیر 908/0 تأثیر مثبت و معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the impact of Islamic ethics on the tendency to disclose

نویسندگان [English]

  • faranak safari shad 1
  • Ebrahim Rahimi 2
  • Najibeh Abbasi Rostami 3
1 -
2 -
3 -
چکیده [English]

The purpose of this study was to determine the impact of Islamic ethics on the desire of individuals to whistle and report misconduct and misconduct of other individuals. The research method is applied and correlational. The statistical population of this research is all employees of one of the manufacturing companies located in the industrial town of Kermanshah in 102 people. Using a simple random sampling and Cochran statistical formula, 80 people were selected as samples and scanned. In order to explain the relationship between the variables of the research, the standard questionnaire of Islamic Labor Ali (1998) and collecting information about whistling were used by a researcher-made questionnaire (1396) whose reliability was verified through Cronbach's alpha and its validity through content validity. Data analysis was performed by structural equation modeling using Smart-PLS software. The results of this study showed that Islamic ethics has a positive and significant effect on whistling with path coefficients of 0/908. Given the impact of Islamic work ethics on whistling, It is suggested to managers and organizational leaders Which created the culture of Islamic ethics And encouraging people to talk and make mistakes on the basis of ethics and professionalism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic ethics of work
  • disclose
  • Islamic values
  1. 1. اسدی، م.، و شیرزاد، م. (1391)، «نقش اخلاق کاری اسلامی در فرهنگ و تعهد سازمانی»، دو فصلنامه علمی تخصصی اسلام و مدیریت، 1 (2)، ص133−150.

    2. حسنی، محمد؛ زهرا حیدری‏زاده و ابوالفضل قاسم‏زاده (1391)، «بررسی نقش و تأثیر اخلاق اسلامی کار و فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز»، فصلنامه مدیریت اسلامی، سال 20، ش2، ص9−23.

    3. رحمان سرشت، ح.، رفیعی، م.، و کوشا، م. (1388)، «مسئولیت اجتماعی؛ اخلاقیات فراسازمانی»، مجله تدبیر، ش204، ص22−26.

    4. سلطانی، مرتضی (1382)، «مدیریت اخلاق در سازمان»، ماهنامه تدبیر، 14 (132).

    5. صیادی تورانلو، ح.، و ثقفی، س. (1396)، «پیامدهای اخلاق کار اسلامی»، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، 25 (4)، ص1−10.

    6. عطرکار روشن، ص.، و مریم شوندی (۱۳۹۴)، «اخلاق اسلامی، بستری مناسب در رسیدن به توسعه اقتصادی−مطالعه موردی بر مفهوم سرمایه اجتماعی»، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین‏المللی مدیریت و حسابداری با رویکرد ارزش‏آفرینی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارس.

    7. عظیمی، پ. (1391)،آسیب‏شناسی اخلاق سازمانی با استفاده از تعالیم قرآنی و رویکرد آمار مهندسی، همایش منطقهای اخلاق اجتماعی از منظر قرآن و عترت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت.

    8. علامه، م.، و آقایی، م. (1394)، «تحلیل تأثیر اخلاق اسلامی کار بر تنش شغلی و رضایت شغلی»، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، 23 (4)، ص17−155.

    9. موثقی، سیداحمد (1387)، «اخلاق اسلامی کار»، کار و جامعه، ش31، ص15−23.

    1. Al -Aidaros, A., Shamsudin, F., & Idris, K. M. (2013), Ethics and ethical theories from an Islamic perspective. International Journal of Islamic Thought, 4(1), 21-34.
    2. Al -Banna. (1940), Messages: Group of imam hasan al-Banna1. Alexandria: Darul Al-D’aoah Publication.
    3. Alford, C. Fred. (2001), Whistleblowers: Broken Lives and Organizational Power. Ithaca, NY: Cornell University Press.
    4. Anderson, M. etal (1980), Divided Loyalties, Purdue University Press.
    5. Crowder, S.; Turvey, B .E. (2013), Whistleblowers in the criminal justice system and ethical justice. Elsevier Inc., All rights reserved 435-454. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-404597-2.00015-2.
    6. De Maria, W., and Jan, C. (1994), Wounded Workers, Queensland Whistleblower Study, Result Release Two. St Lucia, Brisbane : University of Queensland. Google Scholar.
    7. Dyck, A., Morse, A., and zingales, L., 2010. Who blows the whistle on corporate fraud? Journal of Finance, 65 (6), 2213-2253.
    8. Gino, F., & Bazerman, M. H. (2009), When misconduct goes unnoticed: The acceptabil-ity of gradual erosion in others, unethical behavior. Journal of Experimental Social Psychology, 45, 708-719.
    9. Hashi, A.A. (2011), Islamic ethics: An Outline of its principles and scope. Revelation and Science, 1(3), 122-130.
    10. Hashim, J. (2008). The Quran-based humanresource management and its effects on organizational justice, job satisfaction and turnover intention. The Journal of International Management Studies. 3(2), August, 148-159.
    11. Hersh, M. A. (2002), Whistleblowers-heroes or traitors? Individual and collective responsibility for ethical behavior. Annual Reviews in Control, 26, 262-443.
    12. Johnson, R. (2005), Whistleblowing and the police. Rutgers Journal of Law and Urban Policy, 3(1), 74–83.
      1. Miceli, M. P. and Near, J. P. (1992), Blowing the Whistle: The Organizational and Legal Implications for Companies and Employees, New York et al.
      2. Minson, J. A., Monin, B. (2012), Do-gooder derogation: Disparaging morally motivated minorities to defuse anticipated reproach. Social Psychological and Personality Science, 3, 200–207.
      3. Miethe, T. D., Rothschild, J. (1994), Whistleblowing and the control of organizational misconduct. Sociological Inquiry, 64, 322-347.
        1. Nizam bin Salah din, S.; binti Baharuddin, S. S.; Safizal A. M.; & Osman, A .(2016), The effect of Islamic work ethics on organizational commitment. Procedia Economics and Finance, 35, .582 – 590.
        2. Krull, A. (1996), Whistleblowers and Informants. Computer Fraud & Security.
        3. Rizk R.R., (2008), Back to basics: An Islamic perspective on business and workethics. Soc ResponsJ, 4(1/2), 54- 246.
        4. Sharbatoghlie, A., Mosleh, M., & Shokatian, T. (2013), Exploring trends in the codes of ethics of the fortune 100 and global 100 corporations. Journal of Management Development, 32(7), 675-689.
        5. Sloan, S., Baillargeon, R., & premack, D. (2012), Do infants have a sense of fairness? Psychological Science, 23, 196-204.
        6. Shaw A., DeScioli p., Olson K. R. (2012), Fairness versus favoritism in children, Evol. Hum. Behav. 33, 736-745.
        7. Strader, K.D. (1993), Univ. Cincinnati law Review 62-764, 713.
        8. Wahab, M. A., Quazi, A.; & Blackman, D. (2016), Measuring and validating islamic work value constructs: An empirical exploration using malaysian samples", Journal of Business Research, Rtrieved from: http://dx.doi. Org /10 .1016 /j.jbusres.2016.03.005.
        9. Waytz, A .; Dungan , J .;&  Young , L. (2013), The whistleblower's dilemma and the fairness–loyalty trade off. Journal of Experimental Social Psychology, 49, 1027–1033.
        10. Yake. (2006), What is the meaning of my belong to Islam? Beirut: Daryl Al-Ressalh Publication.
        11. Yousef, D. A. (2000), Islamic work ethics as a mediator of relationship between locus of control. Journal of Managerial Psychology, 15(4), 283-298.
        12. Zuckerman, P., & Micheal, M. (Eds). (2005), Atheism: Contemporary rates and patterns in the cambridge companion to atheism.UK: Cambridge University Press.