In recent years, due to the increasing production in Islamic countries and the presence of Muslims in global markets, Islamic-based advertising is considered as one of the most important core nuclei of the marketing mix in Islamic marketing. In this research, the principles and indicators of Islamic marketing in the field of sales advertizement have been identified and extracted. For this purpose, in accordance with the qualitative meta-synthesis method, which is one of the types of meta-study methods, after a primary search and finding sources related to the issue of sales advertisement in Islam, out of 100 primary sources found, 30 sources have been refined and selected. Using these sources, seven components and 31 indicators were extracted. After refinement and reclassification, 29 indicators were approved by professors of management and Islamic economy. The findings of this study showed that Islamic indicators for product advertisement can be divided into seven components: rule of no loss, rule of negation of ambiguity, rule of negation of alien domination, principle of moderation, principle of justice, value and holiness of work, principle of human dignity.
اسدی، عباس و ندا عبدی (1391)، «نقش و عملکرد زن در تبلیغات بازرگانی تلویزیون ایران: تحلیل محتوای پیامهای بازرگانی شبکه سه سیما»، پژوهشنامه زنان، س3، ش2، ص1−
اصلانی افراشته، امیر (1396)، «مطالعه تطبیقی مبانی آموزههای اخلاق اسلامی با اخلاق غربی در تجارت و بازاریابی»، ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
امامی، محمد و محمد شمسالدین دیانی تیلکی (1395)، «بررسی مبانی همگرایی اقتصادی جهان اسلام در قرآن و حدیث»، فصلنامه مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی، س11، ش44، ص8−
الهیان، مجتبی (1383)، آداب تجارت و احکام معامله در اسلام، قم: انتشارات تجلی عدالت.
امیرشاهی، میراحمد؛ ناصر تقویان، سیدعلی علوی و مرجان پرورشمحسنی (1390)، «درآمدی بر مبانی بازاریابی در اسلام»، فصلنامهاندیشه مدیریت راهبردی، س5، ش10، ص221−
ایروانی، جواد (1384)، اخلاق اقتصادی از دیدگاه قرآن و حدیث، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
ایمنی بانشی، عبدالله؛ حسن بیابانی و پیمان رضایی (1396)، «تأملی بر مؤلفههای مفاهیم ترفیع فروش و محصول در بازاریابی با رویکرد اسلامی»، ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ تعمق و تکمیل الگوی پایه پیشرفت.
بروجردی علوی، مهدخت و نسرین حداد (1391)، «ارزشهای اخلاقی ارائهشده در تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (برای فروش مواد غذایی به کودکان و نوجوانان)»، مجله مطالعات فرهنگ−ارتباطات، س13، ش49، ص213−
بروجردی علوی، مهدخت و الهه ایرانی پورنظری (1390)، «میزان انطباق تبلیغات بازرگانی شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران با دستورالعمل تبلیغاتی سازمان صداو سیما»، فصلنامه علوم اجتماعی، 18(54)، ص245−
پرسی، لاری و ریچارد ال الیوت (1391)، مدیریت استراتژیک تبلیغات، ترجمه فریبرز رحیمنیا و زهرا محمدزاده، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
توکلی، محمدجواد و سعید کریمی (1393)، «شاخص اخلاق تجارت از دیدگاه اسلام»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، س14، ش53، ص5−
جعفری هفتخوانی، نادر و رامین چابکی (1388)، «سیاستگذاری تبلیغات تجاری در جمهوری اسلامی ایران چالشها و فرصتهای تبلیغات بانکی»، فصلنامهفرهنگ و ارتباطات، س2، ش2، ص5−
حسینی، میرزا حسن؛ لطفالله فروزنده دهکردی و فاطمه عبدی (1390)، «ارائه چارچوب مفهومی در بازاریابی براساس مبانی اسلامی»، فصلنامهاقتصاد اسلامی، س11، ش42، ص117−
خادمیان، طلیعه و نیره مبارکیفرد (1391)، «ﺑﺮرﺳﯽ جامعهشناختی ﻋﻠﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﺮ ﻣﯿﺰان و ﻧﻮع ﻣﺼﺮف زﻧﺎن و دﺧﺘﺮان»، فصلنامه جامعهشناختی مطالعات جوانان، س2، ش62، ص95−
دعایی، فاطمه (۱۳۹۵)، «بررسی مؤلفههای اخلاق اسلامی در تبلیغات تجاری ایران محصولات اخوان»، مجلهمدیریت، اقتصاد و حسابداری، س18، ش18، ص122−۱۴۴.
ساجدی، اکبر و علی نعمتی (1391)، «تبلیغات بازرگانی در بستر اخلاق حرفهای»، فصلنامهپژوهشنامه اخلاق، س5، ش15، ص57−
سبحانی، حسن (1380)، «بررسی عناصر مناهی اقتصادی در احکام اسلامی»، مجله تحقیقات اقتصادی، س36، ش1، ص49−
سلطانی، مرتضی (۱۳۸۴)، اخلاق تبلیغات بازرگانی، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما.
شریعتمداریتهرانی، محسن (1396)، «آثار حقوقی و اخلاقی تبلیغات بازرگانی خلاف واقع»، مجله پژوهشهای اخلاقی، س7، ش3، ص47−
صنوبر، ناصر؛ محمدعلی متفکرآزاد و نسرین راضی (1389)، «بررسی تطبیقی دیدگاه اسلام و نظام سرمایهداری در تصمیمات آمیخته بازاریابی»، دوفصلنامهجستارهای اقتصادی، س7، ش13، ص173−
عباسیمقدم، مصطفی (1390)، «بررسی تطبیقی شیوههای ارتباطی و تبلیغی چهرههای قرآنی با روشهای تبلیغات در جهان امروز»، مطالعات قرآن و حدیث، س9، ش124، ص1−
عبداللهیان، حمید و حسین حسنی (1388)، «کاربرد رویکرد رولان بارت برای تحلیل نشانهشناختی بازنمایی گفتمان ایرانی−اسلامی در آگهی تجاری تلویزیونی در ایران»، فصلنامهعلوم اجتماعی، 16 (47)، ص125−
عسگرنژاد نوری، باقر (1394)، «بازاریابی اسلامی بهعنوان بازاریابی کلان»، دومین کنفرانس بینالمللی اقتصاد، مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی، اردبیل.
غلامرضایی، علیاصغر (1389)، «مبانی مصرفگرایی در دنیای جدید و اصول مصرف در اسلام با تأکید بر رسانه ملی»، فصلنامهپژوهشهای ارتباطی، 17(1)، ص11−
فرهنگی، علیاکبر و بیتا شاهمنصوری (1391)، «لزوم ایجاد نظام اخلاق حرفهای در تبلیغات بازرگانی»، فصلنامهمطالعات رسانهای، س2، ش16، ص1−
قانع، احمدعلی (1393)، «قرآن و برخی از بایدها و نبایدها در روابط عمومی»، مجله فرهنگ اسلامی، س4، ش13، ص237−
قبولی درافشان، سیدمحمدهادی؛ مصطفی بختیاروند و اکرم آقامحمدی (1394)، «بررسی فقهیحقوقیتبلیغاتتجاریگمراهکننده»، پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، س2، ش2، ص77−
کریمی، میلاد و حسین خنیفر (1396)، «بررسی تطبیقی تصمیمهای آمیخته بازاریابی از دیدگاه اسلام و غرب»، مجلهمدیریت فرهنگ سازمانی، س15، ش1، ص225−
محمدشفیعی، مجید و رحمان طاهری بیدشاهی (1395)، «اخلاقیات بازاریابی و فروش و جایگاه آن در بخش بازرگانی و اقتصادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ الگوی پیشرفت.
مسعودیپور، سعید و مصباح الهدی باقری (1394)، «درآمدی بر تحلیل انتقادی تبلیغات تجاری جایزهدار از نظر اسلامی»، مجله مجلس و راهبرد، س22، ش84، ص211−
مصلح، عبدالمجید و احمد الهیاری بوزجانی (1394)، «اخلاق در بازاریابی: ارزشهای اخلاقی مورد تأکید اسلام در مدیریت فعالیتهای بازاریابی»، فصلنامهپژوهشنامه اخلاق، س8، ش28، ص57−
مولایی، محمد (1393)، «اصول اخلاق تجاری و کسبوکار از دیدگاه امام علیj در نهجالبلاغه، فصلنامه نهجالبلاغه، س2، ش7، ص85−
Abdullah, K. & Ahmad, M. I. (2010), Compliance to Islamic marketing practices among businesses in Malaysia, Journal of Islamic Marketing, 1(3), 286–297, DOI: http://dx.doi.org/10.1108/17590831011082446.
Abdulcader, A. (2015), Islamic challenges to advertising: a Saudi Arabian perspective, Journal of Islamic Marketing, 2(6): 166-187.
Al Mamun, A., Strong, A. & Azad, A.K. (2020), Islamic marketing: A literature review and research agenda. International Journal of Consumer Studies: https://doi.org/10.1111/ijcs.12625.
Alom, M. & Haque, S. (2011), Marketing: An Islamic Perspective, World Journal of Social Sciences, 1(3): 71-81.
Alserhan, A. (2010), On Islamic branding: brands as good deeds, Journal of Islamic Marketing, 1(2): 101-106.
Ekramol Islam, M. & Zahedul Alam, M. (2013), Advertising: An Islamic Perspective, International Journal of Ethics in Social Sciences, 1(1): 105-116.
Floren, J., Rasul, T & Gani, A. (2019), Islamic Marketing and Consumer Behaviour: A Systematic Literature Review, Journal of Islamic Marketing: DOI: 10.1108/JIMA-05-2019-0100.
Hashim, N. & Hamzah, M. I. (2013), 7P’s: A Literature Review of Islamic Marketing and Contemporary Marketing Mix, Social and Behavioral Sciences, 130: 155-159.
Salleh, M. (2016), The Significant Contribution of Islamic Relationship Marketing Practice in Malaysian Takaful Industry Towards Determining Costumer Gratitude, Trust, and Commitment. Asian Academy and Management Journal, 21(1): 171-207.
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2007), Handbook for synthesizing qualitative research, New York and London: Springer.
Turnbull, S., Howe-Walsh, L. & Boulanouar, A. (2016), The advertising standardization debate revisited Implications of Islamic ethics on standardisation/localisation of advertising in Middle East Islamic States, Journal of Islamic Marketing, 7(1): 2-14.
Wilson, J. (2012), The new wave of transformational Islamic marketing Reflections and definitions, Journal of Islamic Marketing, 3(1): 5-11.
Noorbakhsh, F. A., & Abbasi, R. (2022). Meta-Synthesis Study of Islamic Marketing Criteria in the field of Advertising. Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management, 9(17), 33-50. doi: 10.30471/im.2021.7565.1240
MLA
Fatemeh alsadat Noorbakhsh; Rasoul Abbasi. "Meta-Synthesis Study of Islamic Marketing Criteria in the field of Advertising". Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management, 9, 17, 2022, 33-50. doi: 10.30471/im.2021.7565.1240
HARVARD
Noorbakhsh, F. A., Abbasi, R. (2022). 'Meta-Synthesis Study of Islamic Marketing Criteria in the field of Advertising', Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management, 9(17), pp. 33-50. doi: 10.30471/im.2021.7565.1240
VANCOUVER
Noorbakhsh, F. A., Abbasi, R. Meta-Synthesis Study of Islamic Marketing Criteria in the field of Advertising. Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management, 2022; 9(17): 33-50. doi: 10.30471/im.2021.7565.1240