The Meaning and the Basics of Cultural Intelligence from the Viewpoint of Imam Ali (AS) and New Thinkers

Document Type : scientific

Author

Faculty AzadU

Abstract

The capability of managers for cooperating with people from different cultures is only possible by identifying the cultural differences of nations and ethnicities. One of the new constructs in psychology and new management is the recent concept of “cultural intelligence” which includes many required aspects of effective activity in diverse cultural situations. In addition to mentioning the theoretical basics of cultural intelligence and the dimensions and criteria for the assessment of cultural intelligence from the viewpoint of new schools of thought and Western thinkers, the study at hand attempts to examine the basics, principles, meanings, and dimensions of cultural intelligence from the viewpoint of Imam Ali (AS) to clarify how the scope, effects, and roots of this intelligence have been taken into account in the discourse of Imam Ali (AS).
This review indicates that the subject of cultural intelligence from the viewpoint of Imam Ali (AS) has a comprehensive and broad arena which is inseparable from the spiritual factors like God, the hereafter, faith, morality and certainty, and has invariable and definite basics. This view is in contrast with the new instrumental look to the subject of cultural intelligence which lacks the value-based, divine, and spiritual factors, principles and basics. Of course, these differences in definitions are rooted in the contrast of basics, and this contrast itself also, in turn, is due to the difference in sources.

Keywords


* قرآن کریم
1. ابزری، مهدی و اعظم خانی (1389)، «هوش فرهنگی، رویارویی با تفاوت‌ها» از نشریه عصر مدیریت، سال چهارم شماره 16 و 17، ص5257.
2. جعفری، محمدتقی (1386)، فرهنگ پیرو فرهنگ پیشرو، تهران: مؤسسۀ تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
3. سیدرضی (1368)، نهج‌البلاغه، ترجمه جعفر شهیدی، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
4. طباطبایی، محمدحسین (1386)، المیزان، ترجمه محمدباقر همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
5. الطریحی، فخرالدین (1367)، مجمع البحرین، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
6. فیاضی، مرجان و هدی جان نثار احمدی (13852006)، «هوش فرهنگی، نیاز مدیران در قرن متنوع»، ماهنامه تدبیر، شماره 172، ص4144.
7. قلی‌پور، آرین (1386)، مدیریت رفتار سازمانی، گرایش فردی، تهران: سمت.
8. معادی‌خواه، مجید (1373)، فرهنگ آفتاب، تهران: انتشارات فرهنگ ارشاد اسلامی.
9. معلوف، لوئیس (1365)، المنجد، تهران: چاپ معراج.
10. محمدی ری‌شهری، محمد (1387)، گزینه میزان الحکمه، قم: دارالحدیث.
11. مور، استفان (1385)، کلیات جامعه‌شناسی، ترجمه عباس محمدی اصل، تهران: نشر علم.
12. نصر، سیدحسین (1382)، جاودان خرد، ج1، به اهتمام سیدحسن حسینی، تهران: سروش.
13. Early, p , c. & Ang, s. (2003). “cultural intelligence”, individual interactions across cultures.stanford university press.
14. Early, p, c & mosakowski, E.(2004). “cultural intelligence”.harvard business review, 82 (10), pp. 139-146.