Investigating the effect of generously Leadership Style on Organizational learning with emphasis on purposeful organizational forgetting

Document Type : scientific

Authors

Abstract

The increasing speed of information transmission and the current turbulent environment has double the importance of information management in organizations. Hence, The main purpose this research, was to investigate the relationship between generously Leadership On the Organizational learning With emphasis on purposeful organizational forgetting. The research based on objective is implicated and based on Data collection methods is survey. The research population Pars Oil and Gas Company employees, among whom 210 subjects were randomly selected. To collect data, Researcher made is questionnaire with 32 questions. Face and content validity was used to evaluate questionnaires Validity. Also, Cronbach's alpha was used to establish the reliability of instruments 0.88. The test hypotheses and concepts studied use of structural equation modeling. Research findings show that variables of softened and generously leadership are more effective than force on organizational learning. The results also indicate that the hypothesis of the study (the relationship between generously leadership and purposeful organizational forgetting, the relationship between generously leadership and organizational learning, the relationship between purposeful organizational forgetting and organizational learning) was approved and these relationships direct and significant.

Keywords


1. آخربین، پیمان؛ عادل زاهد بابلان و عباس نقی‌زاده باقی (1393)، «رابطه سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی پرستاران»، مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی، سال یازدهم، شماره 1.
2. اخوان، پیمان؛ مهدی باقرزاده نیری و پژمان شادپور (1391)، «تحلیل فرایند فراموشی فعال دانش‌های کهنه و قدیمی: بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد»، پژوهش‌های مدیریت در ایران، دوره 16، شماره 2.
3. بابااحمدی، سارا و ابراهیم رجب‌پور (1392)، «نقش و اهمیت مدیریت دانش در سازمان‌های یادگیرنده»، ششمین کنفرانس مدیریت دانش، تهران: سالن همایش‌های بین‌المللی شهید بهشتی.
4. پیروز، علی‌آقا (1390)، «رهبری در اسلام»، اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، سال اول، شماره 3، ص91−116.
5. پیروز، علی‌آقا و ابوطالب خدمتی (1394)، مدیریت در اسلام، چاپ اول، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
6. چوپانی، حیدر؛ سیدعلی سیادت؛ مریم کاظم‌پور؛ رئوف رحیمی و مسلم ملکی حسوند (1392)، «افزایش یادگیری در سازمان‌ها در پرتو نقش‌آفرینی رهبران تحول‌آفرین در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1391−1392». فصلنامه مدیریت سلامت، سال شانزدهم، شماره 52.
7. حاجی‌عزیزی، نادیا؛ محدثه دخت عصمتی و شیما مرادی (1388)، «فراوشی سازمانی: رویکردی نوین در مدیریت دانش»، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دوره 25، شماره 2، ص317−330.
8. حسینی، سیدیعقوب؛ رضا جلالی و فرزانه خسروانی (1389)، «فراموشی سازمانی؛ چالش مهم مدیران در عصر جدید کسب و کار»، پژوهش‌نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 4.
9. حسینی، محمدعلی؛ نادیا منتظر صومعه‌سرایی؛ شهرام یزدانی و محمدرضا نخستین (1394)، «بررسی وضعیت قابلیت یادگیری سازمانی و موانع و تسهیل‌کننده‌های آن در دانشگاه
 علوم بهزیستی و توان‌بخشی»، مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، دوره 8،
 شماره 17، ص93−101.
10. رابینز، استیفن پی (1385)، رفتار سازمانی، ترجمۀ علی پارسیان و سیدمحمد اعرابی، جلد 12، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
11. رسته‌مقدم، آرش و عباس عباس‌پور (1390)، «کنکاشی بر موانع توسعه نظری یادگیری سازمانی، رویکردی نقادانه»، فصلنامه مدیریت و توسعه، سال سیزدهم، شماره 50، ص23−35.
12. زارعی‌متین، حسن؛ سحر نیک‌مرام؛ مریم احمدی و فائزه حیدری (1391)، «بررسی تأثیر مؤلفه‌های رهبری معنوی بر قابلیت یادگیری سازمانی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال اول، شماره 2.
13. صیادی، سعید؛ سلیمان احمدزاده؛ جبار باباشاهی و فراز صادق وزیری (1393)، «بررسی نقش رهبری معنوی بر توسعه سازمانی: تبیین نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی»، توسعه سازمانی پلیس، شماره 49، ص79−108.
14. طاهری، ماهدخت؛ عطااله اسدی لویه و حسین خوشرنگ (1393)، «ارتباط بین سبک‌های رهبری مدیران گروه‌های آموزشی و رضایت شغلی اعضای هیئت علمی»، فصلنامه پرستاری و مامایی جامع‌نگر، سال 24، شماره 71.
15. عزیزی‌نژاد، بهاره؛ حسین جناآبادی و عبدالباسط مرادزاده (1393)، «طراحی مدل تأثیر سبک رهبری بر فراموشی سازمانی هدفمند و عملکرد سازمانی با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری»، پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال هفتم، شماره 25، ص75−96.
16. مشبکی، اصغر و مسعود ربیعه (1388)، «فراموشی سازمانی هدفمند (استراتژیک): اکسیر رقابت‌پذیری در سازمان»، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 13، شماره 4.
17. مشبکی، اصغر؛ نادر عندلیب اردکانی و داوود عندلیب اردکانی (1390)، «بررسی تأثیر سبک‌های رهبری بر فراموشی سازمانی هدفمند: رویکردی نوین در مدیریت دانش»، فصلنامه مدیریت سلامت، سال چهاردهم، شماره 44.
18. Alavi M. , Leidner D.E. (2001), "Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues", MIS Quarterly, Vol. 25, No. 1.
19. Azmi, F. T. (2005), "Mapping the Learn-Unlearn-Relearn Model Imperatives for Strategic Management", Indian Journal of Training & Development , pp. 4-14.
20. Besanko, D., Doraszelski, U., Kryukov, Y., & Satterthwaite, M. (2007), "Learning-by-doing, organizational forgetting, and industry dynamics", Econometrica, 78(2), 453-508.
21. Bettis R, Prahalad, C. (1995), "The dominant logic: Retrospective and extension", Strategic Management Journal, No. 16: pp. 5-14.
22. Burnes, B; Todnem, R. (2012), "Leadership and Change: The Case for Greater Ethical Clarity", J Bus Ethics, No. 108, pp. 239: 252.
23. Casey, A.j; Olivera, F. (2011), "Reflections on Organizational Memory and Forgetting", Journal of management inquiry, Vol. 1, pp. 1- 6.
24. Davenport, T; Prusak, L. (1998), "Working knowledge: How organizations manage what they know", Harvard Business School Press.
25. De Holan, P. M. (2004), "Managing Organizational Forgetting", MITSloan Management Review, pp. 44-52.
26. De Holan P.M. (2011), "Agency in Voluntary Organizational Forgetting", Journal of Management Inquiry, Vol. 20, No. 3.
27. De Holan P.M., Phillips N., Lawrence, T.B. (2004), "Managing Organizational Forgetting", MIT Sloan Management Review, Vol. 45, No. 2.
28. García-Morales, V.J; Jiménez-Barrionuevo, M.M; Gutiérrez-Gutiérrez, L. (2012), "Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation", Journal of Business Research, No. 65, pp. 1040–1050
29. Kenny   J (2006),  "Strategy   and  the     learning  organization: a maturity model for The  formation of  strategy",  The  Learning Organization, 13(4), pp.35-8.
30. Ku, T.H. (2011), "How to improve organizational performance through learning and knowledge?", International Journal of Manpower, 32(5): pp.581-60.
31. Lehesvitra,T. (2004), "Learning to Forget and Forgetting to Learn", Development and Learning in Organizations, 18(6), pp.26-29.
32. Özdemir, Selcuk (2010), "To err is human, but to persist is diabolical: Loss of organizational memory and e-learning projects", Computers & Education, No. 55, pp. 101-108.
33. Rafiee, M; Mosavi, M; Amirzadeh, R. (2010), "Formulating and Elaborating a model for the recognition of intellectual capital in Iranian Universities", World Applied Science Journal, Vol.10, pp. 23: 28.
34. Santos-Vijande M.L; López-Sánchez J; Respalacios, J. (2011), "How organizational learning affects a firm's flexibility, competitive strategy and performance", Journal of business research, doi:10.1016/j. jbusres.2011.09.002.
35. Wendy D. (2008), "Barriers  to and  facilitators managers   workplace  learning  in small and  large knowledge–based  firms, Small business  institute resaerch  Review, Vol. 35, pp. 79-93.
36. Zeng, J; Chen, C. (2010), "The Relationship between  Intentional Organizational Forgetting and Organizational  Innovation:  The   Mediating Effect of Organizational Learning Capability", School of  Business  Administration South China University of Technology Guangzhou, China.