پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712313920101Religious Knowledge Management (Religion Based); Discussing the Issue of Knowledge Management in Religious Civilizationمدیریت دانش دینی (دینبنیان): طرح مسئله «مدیریت دانش» در «تمدن دینی»742345FAJournal Article20130427The purpose of this paper is to discuss the issue necessary for religious civilization called religious knowledge management (religion based). In the last twenty years, some studies under the title of knowledge management have been performed and the theoretical and practical potentials of these studies have revealed. Raising this issue we tried to answer this question that whether it is possible to use effectively from the knowledge of management to establish the new interdisciplinary studies such as knowledge management for religious civilization so that modern management courses which meet the needs of Muslim society in the field of culture and civilization can be founded. This issue linked with the complex problem of making sciences religious. So it seems that the proper presentation of the issue can provide the cooperation of management scholars and researchers especially the researchers of religious studies of the management. Knowledge management and its redefinition in religious civilization based on the foundations and principles presumed by Islam and knowledge traditions of Islamic world's scholars can prelude a new approach in the management of Muslim affairs and opens new horizons on scholars and practitioners of management. In this paper the methodological pattern required for formation of problems and theories in a civilization have been used. From the viewpoint of descriptive and analytical content, four journeys of the intellect (asfar al-‘aqliyya al-arba‘a) was the basic model of religious civilization including fifteen principles of such a civilization. These principles have been adapted from the ideas of Ayatollah Javadi Amoli.هدف این مقاله طرح مسئله مورد نیاز در تمدن دینی با نام «مدیریت دانش دینی (دینبنیان)» است. در بیست سال اخیر، مطالعاتی با نام «مدیریت دانش» شکل گرفته و ظرفیتهای نظری و عملی آن آشکار شده است. با معرفی این مسئله، در جستجوی پاسخی برای این سؤال هستیم که آیا میتوان به نحو مطلوب از تجربههای دانش مدیریت در تأسیس میان رشتههای جدید، مانند مدیریت دانش برای تمدن دینی نیز بهرهبرداری کرد و رشتههای نوین مدیریتی متناسب با نیازهای فرهنگی و تمدنی جامعه مسلمانان را تأسیس نمود؟ این مسئله با مسئله پیچیدۀ دینی نمودن علوم پیوند میخورد. اینگونه به نظر میرسد که طرح درست این مسئله، میتواند زمینه همکاری پژوهشگران حوزه مدیریت، بهویژه محققان مطالعات مدیریت دینی را فراهم آورد. مدیریت دانش و بازتعریفی از آن در تمدن دینی براساس مبادی و مبانی مورد نظر دینِ اسلام، و نیز سنّتهای دانشی دانشمندان جهان اسلام، میتواند سرآغاز نگرشی جدید در قلمرو مدیریت و تدبیر امور مسلمانان باشد و افقهای جدیدی را بر روی عالمان و عاملان مدیریت بگشاید. در مقاله از الگوی روششناختی شکلگیری مسائل و نظریهها در یک تمدن استفاده شده است و از نظر محتوای تحلیلی و توصیفی بر مبنای مدل، سِفْرهای چهارگانه (اَسفار اربعه) به عنوان مدل پایه تمدن دینی و براساس اصول و مبانی پانزدهگانه این تمدن است. این اصول و مبانی از اندیشههای حضرت آیتاللّه جوادی آملی اقتباش شدهاند.https://rsm.rihu.ac.ir/article_345_5561f4f9f1559575f0466b3c56d55752.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712313920101The Formulation of Development and Advancement Model in the Light of
Imam Ali's Guidanceتدوین الگوی توسعه و پیشرفت در پرتو رهنمودهای امام علی(ع)4377346FAJournal Article20130406This present study aims to investigate descriptively and analytically the goals and standards of development and promotion in three fields of behavioral, structural and contextual with the help of 3C's Model in the light of Imam Ali's guidance. The purpose of study is applied and the methodology based on the way of collecting data is descriptive-survey. The population consists of all experts and scientists of Islamic sciences including public management, political studies, policy-making management, economic sciences, environmental sciences, and comparative management and development. By snowball sampling, 118 experienced experts were selected as the sample. In this research first via content analysis, the standards of development and promotion were determined in the light of Imam Ali's guidance and then the initial codes were analyzed and reviewed for several times by MAXQDA software and 102 attributes were determined. Using Fuzzy-Delphi technique, finally from the total attributes, 23 basic attributes of economic development and advancement, 38 basic attributes of administrational and political development, 24 basic attributes of human advancement and promotion and 14 basic attributes of environmental development were identified.پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از مدل سهشاخگی، به بررسی توصیفی _ تحلیلی اهداف و شاخصهای توسعه و تعالی در سه شاخه رفتاری، ساختاری و زمینهای در پرتو رهنمودهای امام علی(ع) بپردازد. نوع پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و روش آن براساس نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، همه خبرگان و متخصصان علوم اسلامی، مدیریت دولتی، مطالعات سیاسی، مدیریت خطمشیگذاری، علوم اقتصادی، علوم زیستمحیطی، مدیریت تطبیقی و توسعه هستند که در حیطه پژوهش، صاحب رأی و نظرند. نمونه آماری پژوهش مشتمل بر 118 نفر از استادان مجرب و صاحبنظر در حیطههای یادشده بوده که به روش گلوله برفی انتخاب گردیدهاند. در این پژوهش ابتدا به روش تحلیل مضمون، شاخصهای پیشرفت و تعالی در پرتو رهنمودهای امام علی(ع) مورد شناسایی قرار گرفتند؛ سپس کدهای اولیه با استفاده از نرمافزار "MAXQDA" چندینبار تحلیل و بازبینی شده و 102 مؤلفه شناسایی گردیدند؛ سپس برای آزمون نتایج از تکنیک دلفیفازی استفاده شد و درنهایت 23 مضمون پایه توسعه و پیشرفت اقتصادی، 38 مضمون پایه توسعه و پیشرفت اداری و سیاسی، 24 مضمون پایه پیشرفت و تعالی انسانی و چهارده مضمون پایه توسعه محیط زیست، از مجموعه دادهها شناسایی گردید.https://rsm.rihu.ac.ir/article_346_6e620fec233ee907ba840e4a38a35ad4.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712313920101Devising and Designing a Model for Interaction of Mosque and Local Organizationsطراحی و تدوین الگوی تعامل مسجد و سازمانهای محیطی7994347FAJournal Article20130404One of the questions has always been aroused about the performance of local mosques was focused on the interaction of these mosques with local organizations. This study aimed to identify the elements of a model for the interaction of the mosque and local organizations. The method for designing a conceptual model in this study was single practical conceptualization. The research method was a hybrid one consisted of explanatory interviews, observation and a Delphi survey of experts' views. The required information was collected from various religious and scientific sources. According to this study the interaction of local organizations with mosques was considered in three aspects including supporting, monitoring and exchanging information. These three aspects were confirmed by the experts. Considering the top rating of supportive aspect avoiding the concentration and assigning of mosques' affairs to the governments in the local and institutional levels was emphasized. Hence, it is suggested that the management and monitoring of mosques' performances being assigned to a grassroots activists under the supervision of mosques' Imams.یکی از پرسشهای همیشه مطرح در عملکرد مساجد محلی، چگونگی تعامل سازمانهای محیطی با آنان است. تحقیق حاضر با هدف شناسایی عناصر الگوی تعاملی مسجد با سازمانهای محیطی مرتبط صورت گرفته است. روش طراحی الگوی مفهومی در این پژوهش، مفهومسازی عملی منفرد است. روش تحقیق نیز روشی ترکیبی است، مشتمل بر مصاحبه اکتشافی، مشاهده و نظرسنجی دلفی از خبرگان. گردآوری اطلاعات از منابع مختلف علمی و دینی انجام شده است. در این پژوهش، تعامل سازمانهای محیطی با مسجد در سه بُعد روابط حمایتی، نظارتی و اطلاعاتی پیشنهاد شده که در فرایند نظرخواهی از خبرگان هر سه بُعد مورد تأیید قرار گرفتند. در بخش پیشنهادهای تحقیق نیز با توجه به رتبه بالای بُعد روابط حمایتی مهمترین توصیه، پرهیز از متمرکز و دولتی نمودن امور مساجد، چه در سطح محلی و چه نهادی است؛ از اینرو، پیشنهاد میشود مدیریت کارکردهای مساجد با محوریت و نظارت امامت مسجد به تیمی از فعالان مردمی واگذار گردد.https://rsm.rihu.ac.ir/article_347_a8b81c1410f2b2c7aca1d7a1ee2acd7c.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712313920101Overview of Conflict Management in Practical Conduct of Imam Ali (A.S) from the Perspective of Nahj Al-Balaghaنگاهی اجمالی به مدیریت تعارض در سیرۀ عملی حضرت علی(ع) از منظر نهجالبلاغه95121348FAJournal Article20130410The most important issues of the Islamic community today are the issue of conflict. Conflict is a phenomenon exists more or less in most communities. Regardless of the factors influencing conflict the human perspective to this issue i.e., whether the conflict is desirable or undesirable is very important? If it is undesirable there is no choice but to remove it. If desired, how much it is desirable to establish or strengthen so that it reveals the need to manage conflict. This paper examined the underlying factors and the styles of conflict management in practical conduct of Imam Ali (A.S) when facing intrigues and sabotages and negative social conflicts generally. Negative social conflicts that have disruptive and degenerative nature usually occur in the form of issues which threaten the order and unity of the society. <br />This study has both descriptive and analytical methods. There are several factors behind the occurrence of such conflicts that can be caused by personal factors, intergroup factors, social and managerial ones, or a combination of them. Conflict management style of Imam Ali (A.S) in tackling social conflicts includes three general methods: Mental conflict management, soft conflict management and hard conflict management. Each of these three conflicts is very important, effective and valuable in their place and in dealing with the conflicts mentioned above.از مهمترین مباحث جامعه اسلامی امروز، موضوع تعارض است. تعارض پدیدهای است که کم و بیش در اغلب جوامع وجود دارد. صرف نظر از عوامل تعارض، آنچه اهمیت دارد دیدگاه انسانها نسبت به این موضوع است که آیا تعارض امری مطلوب است یا نامطلوب؟ اگر نامطلوب است چارهای جز رفع و دفع آن نیست و اگر مطلوب است، چه مقدار از آن مطلوبیت دارد که ایجاد، یا تقویت گردد که این خود نیاز به مدیریت تعارض را آشکار میکند. مقاله، به بررسی عوامل زمینهساز و سبک مدیریت تعارض در سیرۀ عملی حضرت علی(ع)، در رویارویی با فتنهها و کارشکنیها، یا بهطور کلی تعارضهای اجتماعی منفی پرداخته است. تعارضهای اجتماعی منفی که ماهیتی مخرب و فرساینده دارند معمولاً در قالب مسائلی بروز میکنند که نظم و وحدت جامعه را به خطر میاندازند.<br /> روش تحقیق حاضر توصیفی تحلیلی است. از دیدگاه نهجالبلاغه، عوامل مختلفی زمینهساز بروز اینگونه تعارضهای هستندکه میتوانند ناشی از عوامل فردی، میانگروهی، اجتماعی، مدیریتی، یا تلفیقی از آنها باشند. سبک مدیریت تعارض حضرت علی(ع) در مقابله با تعارضهای اجتماعی دارای سه شیوۀ کلی است که شامل مدیریت ذهنی تعارض، مدیریت نرم تعارض و مدیریت سخت تعارض است. هر کدام از این سه تعارض در جایگاه خود و در مقابله با تعارضهای یادشده دارای نقشی بسیار مؤثر، قابل اهمیت و ارزشمند هستند.https://rsm.rihu.ac.ir/article_348_75584484e21f290c34ec2c05f7c23ef0.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712313920101Islamic Approach to Management versus
Islamic Managementنگرش اسلامی به مدیریت در مقابل مدیریت اسلامی123139349FAJournal Article20130505 <br />Over many years professors and experts have been done many efforts for the development of Islamic management thought. These efforts are available in the form of books and articles. But it has been proved that without establishment of theoretical bases consistent with the theories of management re-designing practical systems of managing organizations based on Islamic principles is not possible. For this purpose combination and examination of Islamic approaches with the prevailing point of views of management theories is necessary. This article by classification of the prevailing approaches of management theories aimed to show the results of the combination of Islamic approaches with specific management approaches. Thus, we left behind the concept of Islamization of management that is mostly normative and the positive aspects of Islamic management were discussed. Islamic approaches help managers to change their focus toward the development of moral values and the evolution of manpower in organizations. Also God's consent and achievement of highest degree of perfection should be determined as the goal of organization. Thus, some features for the management processes (including planning, reward and control) and the elements of the organization (consist of managers and employees) were pointed out that form the framework of Islamic management.مدتهاست که استادان و کارشناسان کوششهای بسیاری برای توسعه تفکر مدیریت اسلامی به عمل آوردهاند. این کوششها اکنون در قالب کتابها و مقالات عمدهای قابل دسترساند، اما امروزه ثابت شده است که بدون طرح مبانی نظری متناسب با تئوریهای علم مدیریت نمیتوان سیستمهای عملیاتی اداره سازمانها را براساس مبانی اسلامی طرحریزی مجدد کرد. برای این منظور، نیاز است تا ترکیب نگرش اسلامی با دیگر نگرشهای حاکم بر تئوریهای مدیریت مورد مداقه قرار گیرد. این مقاله بر آن است تا با طرح نوعی گروهبندی نگرشهای حاکم بر تئوریهای مدیریت نتایج حاصل از ادغام نگرش اسلامی با نگرشهای خاص مدیریت را ارائه و معرفی کند. بدین ترتیب، از مقوله «اسلامی کردن مدیریت» که بیشتر جنبه دستوری دارد، فاصله گرفته، به طرح وجوه اثباتی مدیریت اسلامی پرداخته میشود. نگرش اسلامی کمک میکند تا محور توجه مدیران به توسعه ارزشهای اخلاقی برای تکامل نیروی انسانی سازمان تغییر یافته و نیز هدف فعالیتهای سازمان رضایت الهی، یا تقرب به بالاترین حد کمال تعیین شود. بدین ترتیب، ویژگیهایی برای فرایند مدیریت (شامل برنامهریزی، پاداش و کنترل) یا ارکان سازمان (مانند مدیران و کارمندان) تعیین میشود که چارچوب مدیریت اسلامی را شکل میدهند.https://rsm.rihu.ac.ir/article_349_c0af6661d1c963a30a4c23734755ba34.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712313920101Assessment of the Relationship between Aspects of Islamic Management and Organizational-Citizenship Behavior among Employees of Isfahan University of Medical Sciencesبررسی رابطه میان ابعاد مدیریت اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان علوم پزشکی اصفهان141160350FAJournal Article20130703This study examined the relationship between aspects of Islamic management and organizational citizenship behavior of employees of Isfahan University of medical sciences in the midterms of 2013-2014. Research method was descriptive, correlational too. The study population included 401 faculty and staff of Isfahan University of medical sciences that were sampled randomly, stratified and eighty of them were elected. Data collection consisted of two questionnaires: Massah and colleagues' questionnaire of Islamic management (2011) including 43 questions and organizational-citizenship behavior questionnaire (1997) including 12 questions, both were designed by five point Likert scale, used in this study. The reliability coefficient using Cronbach's alpha for Islamic management questionnaire and organizational-citizenship questionnaire were %81 and %72 respectively. To test the hypothesis and to analyze the data of research the regression coefficient was used via SPSS 20. <br />Results showed that the emotional aspect of Islamic management with coefficient correlation of 0/399 and significance level of 0/001 can predict 0/159 of organizational-citizenship behavior. Other aspects of Islamic management did not show a significant relationship with organizational citizenship behavior.این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمسال اول 93ـ1392 صورت پذیرفت. روش پژوهش توصیفی (همبستگی) بود و جامعه مورد مطالعه شامل401 نفر از کارکنان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم، هشتاد نفر از آنان انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه بود. پرسشنامه مدیریت اسلامی مساح و همکاران (1390) با 43 سؤال و رفتار شهروندی سازمانی نتمبر (1997) با دوازده سؤال که با مقیاس پنجدرجهای لیکرت ساخته شدهاند، استفاده گردید. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت اسلامی 81/0 و رفتار شهروندی سازمانی 72/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب رگرسیون با استفاده از نرمافزار "spss20" به آزمون فرضیه پژوهش پرداخته شد. نتایج ضریب همبستگی چندگانه نشان دادند که بُعد هیجانی مدیریت اسلامی با ضریب همبستگی 399/0 و سطح معناداری 001/0 میتواند 159/0 رفتار شهروندی سازمانی را پیشبینی کند. دیگر ابعاد مدیریت اسلامی رابطه معناداری را با رفتار شهروندی سازمان نشان ندادند.https://rsm.rihu.ac.ir/article_350_7d640d22699752b0242aa728486cd34f.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11712313920101Introducing components of Professional Ethics in Organization Using Religious Principlesمؤلفههای اخلاق حرفهای در سازمان با الگو گرفتن از مبانی دینی161180351FAJournal Article20130421In the era of communication and technology which everything else is changing, need to pay attention to the moral values in human and organizational interactions is greater than ever before. Professional ethics includes areas that are deeply connected with the foundations of values and belief. Human is the fundamental cause of movement and change in organization. Considering this strategic factor in the work environment leads to the growth and excellence of organization. Hence professional ethics plays an important role in this case as it puts forward solutions for modification of organizational communications. In this study, first the genealogy of the related words were investigated and then the main components of professional ethics in organization based on the value system of Islam were extracted and presented both in detailed and schematic forms. Also at the end, to provide the grounds for similar researches the components of professional ethics from the viewpoints of Quran, Islamic Prophet behavior, Alavi conduct and Mahdavi teachings were explained.در عصر ارتباطات و تکنولوژی که هر پدیدهای در حال تغییر است، نیاز توجه کردن به ارزشهای اخلاقی در تعاملات انسانی و سازمانی، بیش از گذشته احساس میشود. اخلاق حرفهای از حوزههایی است که با مبانی ارزشی و اعتقادی، ارتباطی وثیق دارد. انسان عامل بنیادی حرکت و تحول در سازمان است و توجه به این عامل استراتژیک در محیط کار و فعالیت، تعالی و رشد مجموعه را به دنبال خواهد داشت. از اینرو، اخلاق حرفهای با توجه به ارائه راهکارهای سالمسازی ارتباطات درونسازمانی، نقشی مهم در این مورد ایفا خواهد نمود. در این پژوهش ابتدا، گذری به تبارشناسی واژههای مرتبط شده است، سپس مهمترین مؤلفههای اخلاق حرفهای سازمان، مبتنی بر نظام ارزشی اسلام در دو قالب تفصیلی و نموداری استخراج و ارائه گردیده است. همچنین در پایان جهت فراهمسازی تحقیقات مشابه، مؤلفههای اخلاق حرفهای، از دیدگاه قرآن، سیره نبوی، سیره علوی و آموزههای مهدوی مورد تبیین قرار گرفتهاند.https://rsm.rihu.ac.ir/article_351_8cf0ab295ea10bff310646b35802006a.pdf