پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11713613930801Evaluation of Considering the Status of Islamic Management Indices in Selection and Appointment of School Managers
(A case study about Divandarreh City of Iran)بررسی توجه به جایگاه شاخصههای مدیریت اسلامی در انتخاب مدیران مدارس (مطالعه موردی شهرستان دیواندره)7261161FAجوادآقامحمدیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، و اشتغال در آموزش و پرورش کردستانJournal Article20190321The purpose of this study is evaluation of considering indices of Islamic management in selecting and appointing school managers of Divandarreh city of Iran. The method of this research is a kind of descriptive survey method. The statistical population of this research consisted of all teachers of different levels of education at Divandarreh and the sample group was 278 of teachers selected by using stratified random method. Measuring instruments of research were library resources and a questionnaire prepared by the researcher. The theoretical bases of the research were Quran verses, infallible Shia Imams narratives (Hadiths) and the noteworthy Nahjolbalagheh. Research findings show that in selecting school principals indices such as valuism, reputation and expertise of managers have not been paid enough attention and teachers have found them undesirable. However, they evaluate managers in exceptional indices like as work ethic, social, economic and administrative disciplines satisfactory and agreed that in selecting and appointing school principals these indices were taken into consideration.هدف پژوهش حاضر بررسی توجه به جایگاه شاخصههای مدیریت اسلامی در انتخاب مدیران مدارس شهرستان دیواندره است. روش پژوهش در محدوده روشهای توصیفی−پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر همه دبیران و معلمان مقاطع مختلف تحصیلیاند و نمونه آماری تعداد 278 نفر از ایشان هستند که با استفاده از روش تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری تحقیق، به جز منابع کتابخانهای از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش نظرها استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها به دو صورت توصیفی و استنباطی (t) بوده است. مبنای نظری تحقیق مبتنی بر آیات و روایات و سند ارزشمند <em>نهجالبلاغه</em> میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که در انتخاب مدیران مدارس به شاخصههای ارزشمداری، حسن شهرت، مهارت و تخصص مدیران کمتر توجه شده است و دبیران و معلمان آنها را در حد نامطلوبی ارزیابی کردهاند. این در حالی است که از دید آنان مدیران مدارس از شاخصههای برجستهای چون وجدان کاری و انضباط اداری، اجتماعی و اقتصادی برخوردارند و در انتخاب مدیران مدارس به این مؤلفهها توجه کافی شده است.https://rsm.rihu.ac.ir/article_1161_df9a56e2a0bcbf0fd765770e3d576e99.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11713613930801Explaining the Idea of Taqwa (Virtue) based Organizations in the View of Islamتبیین انگارۀ سازمان تقوامحور از منظر اسلام27521162FAعلی اصغرسعدآبادیدانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فنّاوری دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهرانJournal Article20140325Many organizations owe their characteristics to human features. Of these, the idea of Taqwa (virtue) based organizations by benefitting from different ideological principles of today's organizations can play an outstanding role in current societies and it helps human society to achieve its original aims. What differentiates Taqwa (virtue) based organization from other type of this phenomenon is the kind of their prevailing ontology and ideology. As regards the illustrated characteristics of Taqwa (virtue) based organizations and their ideal material and spiritual outcomes, accepting this idea as favorable model of organization in monotheistic cultures seems reasonable. Considering the postmodernism governing scientific atmosphere, this idea can be encouraged and spread as a theory beyond the time and place. This research was an attempt to confirm the belief to this presupposition that expressing and distributing the idea of Taqwa (virtue) based organization enable the spread of spirituality and morality in the inter organizational interactions of the society. In this research, primarily, according to this problematic phenomenon, it is tried to explain the concept of Taqwa and next some organizational malfunctions are presented by emphasizing on pragmatics of organizational analysis in human society. Then by conducting organizational thinking, basic assumptions of Taqwa-oriented organizations are explained through Fuzzy-Delphi technique and descriptive – analytical method of content analysis, and at last unique functions and features of these kinds of organizations are investigated in terms of threefold pathology model consisting of content, structure and context.سازمانها بسیاری از صفات و ویژگیهای خود را وامدار صفات و ویژگیهای انسانی هستند؛ در این میان، انگاره سازمان تقوامحور، با بهرهگیری از مبانی اعتقادی متفاوت از سازمانهای روزمره کنونی، میتواند در جامعه نقش برجستهای ایفا کند و جامعه انسانی را در دستیابی به اهداف اصیل خود یاری رساند. آن چیزی که وجه تمایز سازمانهای تقوامحور از سازمانهای دیگر است، نوع هستیشناسی و جهانبینی حاکم بر آنهاست. با توجه به ویژگیهای تصویر شدۀ سازمانهای تقوامحور و پیامدهای مطلوب مادی و معنوی آن، به نظر میآید که میتوان این انگاره را بهعنوان سازمانهای مطلوب در فرهنگهای توحیدی پذیرفت و با توجه به پستمدرنیسم حاکم بر فضای علمی، آن را بهعنوان نظریهای فرازمانی و فرامکانی ترویج داد؛ چراکه این پژوهش با اعتقاد بر این گزاره صورت گرفته است که بیان و ترویج انگاره سازمان تقوامحور، به توسعه معنویت و اخلاق در فضای بین سازمانی جامعه کمک میکند. بر این اساس، تلاش شده است تا در ابتدا با کاربست سطح تحلیل سازمان در جامعۀ انسانی، کژکارکردهای سازمان بیان شود و سپس با بهرهگیری از تفکر سازمانی، ضمن تبیین مفروضات بنیادین سازمانهای متمایل به تقوامحوری با تکنیک دلفی فازی و روش توصیفی−تحلیلی از نوع تحلیل محتوا، کارکردها و ویژگیهای منحصر به فرد آنها در قالب مدل آسیبشناسی سه شاخگی در سه شاخه محتوایی، ساختاری و زمینهای نیز مورد توجه قرار گیرد.https://rsm.rihu.ac.ir/article_1162_6714860c45ef3d5bba00c0e969a38b98.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11713613930801Conceptual Pattern of Strategic Thinking in Business from the Viewpoint of Imam Ali (A.S.) in Nahjolbalaghehالگوی مفهومی تفکر استراتژیک در کسب و کارها از دیدگاه امام علی در نهجالبلاغه53871235FAعلیاصغرشیرهپز آرانیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نورمیرزا حسنحسینیدانشیار دانشگاه پیام نورمحمدمحمودی میمندیاستادیار دانشگاه پیام نورمحمدتقیامینیدانشیار دانشگاه پیام نورJournal Article20140327Numerous management papers emphasizes the importance of strategic thinking among managers, but the issue that has been paid less attention is the link between strategic thinking and values. This link connects moralities with business logic. This paper aims at illustrating and defining conceptual framework for the explanation of connection between ethics and strategic thinking. Based on content analysis method, this research paper examines concepts concerning business in Nahjolbalagheh. It attempts to extract central ideas implied in that noteworthy Islamic source. By evaluating their significance and frequency, these ideas will be our guide for understanding the connection between ethic and strategic thinking. In the model derived from the Nahjolbalagheh, Imam Ali (A.S.) based on a transcendental attitude gives business divine approach along with materialistic one. The model presents ethical indices influencing business by focusing on basic indices of business. It demonstrates thinking criteria in business according to the Nahjolbalagheh. Efficiency of strategic thinking requires presentation of the model that shows the criteria of business strategic in a perfect interaction with moral values and includes ethical content associates with a well-defined process.بسیاری از پژوهشهای مدیریتی به اهمیت قابلیت تفکر استراتژیک برای مدیران اشاره کردهاند؛ اما موضوعی که کمترین توجه بدان شده، حلقۀ ارتباطی تفکر استراتژیک و ارزشهاست، حلقهای که ارزشهای اخلاقی را با منطق تجاری پیوند میدهد. هدف از نگارش مقاله حاضر ترسیم و تعریف چارچوب مفهومی برای تبیین ارتباط اصول اخلاقی و تفکر استراتژیک است. این پژوهش با روش تحلیل محتوا به بررسی و تحلیل مفاهیم همسو با کسب و کار در <em>نهجالبلاغه</em> و دریافت نکات مهم و میزان اهمیت و تنوع آنها راهنمای ما در درک ارتباط اخلاق و تفکر استراتژیک خواهد بود. در مدل مستخرج از <em>نهجالبلاغه</em>، حضرت علیj مبتنی بر رویکردی متعالی به کسب و کار، افزونبر نگرش مادی، نگرشی الهی به کسب و کار بخشیده است. در این مدل مبتنی بر ارزشهای بنیادین کسب و کار، شاخصهای اخلاقی مؤثر بر کسب و کار ارائه میشود و سرانجام مؤلفههای تفکر در کسب و کار بر مبنای <em>نهجالبلاغه</em> ارائه شده است. اثربخشی تفکر استراتژیک، نیازمند ارائه الگویی است که مؤلفههای تفکر استراتژیک را در تعامل کامل با ارزشهای اخلاقی ارائه کند و افزونبر فرایند، محتوای اخلاقی نیز داشته باشد.https://rsm.rihu.ac.ir/article_1235_855e30bb8e45e7ee5690eff929c9a449.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11713613930801Comparative Study of Kaizen in Islamic sourcesبررسی تطبیقی مفهوم کایزن در منابع اسلامی891091236FAروحاﷲتولاییاستادیار دانشگاه شهید بهشتیحسینرجب دریدانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حافظ، شیراز0000-0002-9064-658XJournal Article20140330Kaizen is the practice of continuous improvement. Kaizen was originally introduced to the West by Japan. Today Kaizen is recognized worldwide as an important pillar of an organization’s long-term competitive strategy. Kaizen is continuous improvement that is based on certain guiding principles. Kaizen or continuous improvement of tasks is a model of management aims at encouraging persistent endless perseverance and diligence. This paper, by reviewing the Islamic aspects and implications implicit in Kaizen model of management concerning incessant improvement and prohibition of laziness, investigates the instructions provided in the narratives of the infallible Shia Imams and scrutinizes the possibility of modeling their conducts in this field. The present study is developmental in terms of purpose and is conducted by analytical descriptive method. To collect the required data, library method of study, note taking and classification of statements have been used. In this paper, firstly, as much as possible it has been tried to derive Kaizen principles implied in Islamic sources and then related sources associated with this concept have been identified and analyzed. In addition to finding more exact understanding of this concept, Islamic view relating Kaizen implied in these sources can be explained and applied in this field. However, Kaizen is the implementation of a certain Islamic instruction. Scrutinizing this issue proves that Islamic scholars should pay special attention to the sophisticated instructions of Islam for using Kaizen at different levels of management. And they are recommended to carry on for a striking noteworthy presence in different areas of science and persist to extract scientific discussions of Islamic sources.کایزن یا بهبود مستمر کارها، از الگوهای مدیریتی ایجاد شده از سوی ژاپنیهاست که با هدف تلاش بیوقفه و مستمر طراحی شده است. مقاله پیشرو با بررسی ابعاد اسلامی مستتر در مدیریت کایزن در زمینه پیشرفت مداوم و منع درجا زدن، دستورالعملهای ارائه شده در روایات پیامبرn و امامان معصومb و الگوبرداری از رفتار ایشان در این زمینه را مورد بررسی قرار میدهد. تحقیق حاضر از نظر هدف توسعهای بوده و با روش توصیفی−تحلیلی انجام شده است. به منظور گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانهای از ابزار فیشبرداری و طبقهبندی گزارهها استفاده شده است. در این مقاله تلاش شده است تا حد امکان اصول کایزن در منابع اسلامی بررسی شود و منابع مرتبط با این مفهوم استخراج و تحلیل شود تا بتوان افزون بر فهم دقیقتر و کاملتر آن، دیدگاه منابع اسلامی در این زمینه را تبیین کرد و به کار بست. با این حال، کایزن نمونه اجرا شدهای از یک دستورالعمل اسلامی است. دقت در این موضوع اثبات میکند که دانشمندان علوم اسلامی باید توجه ویژهای به دستورالعملهای ظریف اسلام برای بهکارگیری آن در سطوح مختلف مدیریتی بنمایند و با حضور پررنگتر در حوزههای مختلف، برای استخراج علوم از مباحث اسلامی، برنامهریزی و تلاش نمایند.https://rsm.rihu.ac.ir/article_1236_961324828ed6a3c3489da94a5cacca32.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11713613930801Comparative Study of Conflict Management from the Viewpoint of Islam and Other Scientific Schoolsبررسی مقایسهای مدیریت تعارض از دیدگاه اسلام و سایر مکاتب علمی1111381237FAافشینمیریکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهوازپروانهولویاستادیار دانشگاه شهید چمران اهوازمریمشیخ آزادیکارشناس علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشترJournal Article20140401This paper examines the concept of conflict and conflict management in the view of Islam and other management schools and investigates this concept in different views of management and attempts to find the similarities and differences between Islamic approaches and the views proposed by scientific schools. The research method of this paper is library method of study using various sources in this field based on rational and narrative methods. The results of this study are as follows: for different related scientific trends there are three major attitudes about conflict. The first one which is recognized traditional view among other three present attitudes believes that conflict is primarily destructive and should be avoided. The second view belongs to the human relations school of management and supposes that conflict is natural and inevitable. The third and last view in an interactive way assumes both functional and non-functional conflict (i.e.; positive and negative conflict) and confirms that in some special situations managers are recommended to create conflict when needed. In fact, each of the above mentioned views go to extremes about conflict at times. Islam states clearly a balanced view on this phenomenon. Despite the belief in both positive and negative attitudes in this regard emphasizes that drawing a borderline between positive and negative conflicts depends on factors such as individuals’ intentions, personal ability, subject matter and especially conflict situations.هدفِ پژوهش حاضر، بررسی مفهوم تعارض و مدیریت آن از منظر اسلام و سایر مکاتب از یک سو و دیدگاههای مختلف مدیریت و یافتن وجوه اشتراک و افتراق آنها با دیدگاه اسلامی از سوی دیگر است. روش تحقیق حاضر به صورت کتابخانهای با بهرهبرداری از منابع گوناگون در این زمینه و به شیوه عقلی و نقلی انجام یافته است. نتایج پژوهش پیشرو به شرح ذیل میباشد: سه نگرش عمده، درباره تعارض میان مکتبهای مختلف وجود دارد. دیدگاه اول، سنتی و بر این باور است که تعارض در آغاز امری مخرّب بوده است و باید از آن اجتناب کرد؛ دیدگاه دوم، به مکتب روابط انسانی تعلق دارد و معتقد است، تعارض امری طبیعی و اجتنابناپذیر است و دیدگاه آخر، به صورت تعاملی دو نوع تعارض کارکردی و غیرکارکردی (مثبت ومنفی) دارد و حتی در موقعیتهایی نیاز است که مدیران نسبت به ایجاد تعارض اقدام کنند. در واقع هر کدام از دیدگاههای یادشده، در مقاطعی دچار افراط و تفریط در زمینه تعارض شدهاند. مکتب اسلام دیدگاه متعادلی نسبت به پدیده تعارض بیان داشته است و با وجود اعتقاد به دو نوع نگرش مثبت و منفی در این زمینه، تأکید میکند که مرز بین تعارضهای مثبت و منفی به عواملی همچون نیت افراد، توانایی اشخاص، نوع موضوع و مهمتر از همه موقعیت تعارض بستگی دارد.https://rsm.rihu.ac.ir/article_1237_29f0e2695b3cc12e41ffc5027bc3bba5.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11713613930801Conceptualization of Organizational Spirituality from the Perspective of Nahjolbalagheh through Using Grounded Theory Strategyمفهومپردازی معنویت سازمانی از منظر نهجالبلاغه: کاربست استراتژی نظریه دادهبنیاد1391621238FAمهدیمحمدیدکترای تخصصی برنامهریزی درسی، دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازقاسمسلیمیدکترای تخصصی مدیریت آموزش عالی، دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراززینبپیروی نژاددانشجوی دکترای رشته مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20150406The purpose of this research was development of an organizational spirituality theory from the perspective of Nahjolbalagheh. For this, first the Sermons, Letters and Sayings of Nahjolbalagheh and the key points related to the concept of organizational spirituality were investigated and extracted. Next, scrutinizing these ideas and arguments and by focusing on the common characteristics between them, the themes of research were compiled in 21 phrases. Finally, by considering these themes and their subject matters, an organizational spirituality theory was developed from the perspective of Nahjolbalagheh based on systematic design of grounded theory. This theory included central category (God-centered), causal factors (belief, action and self-scrutiny), strategies and interactions (training and improvement, supervision and consultation), context (law-abiding), intervening conditions (self-progress and managerial power) and outcomes (commitment, useful interaction, organizational justice and social justice). Regarding the importance of nationalization of management theories and issues and with an emphasis on Islamic management in order to prevention from occurrence of conflict in ideological and administrative foundations of managers and employees, results of this research helps present national theoretical knowledge improve. Findings can also be used as a basis for evaluation of spirituality and its application in organizations.پژوهش حاضر با هدف تدوین نظریه معنویت سازمانی از منظر <em>نهجالبلاغه</em>، با استفاده از استراتژی پژوهشی نظریه دادهبنیاد متنی به انجام رسید. بدین منظور، خطبهها، نامهها و حکمتهای کتاب ارزشمند <em>نهجالبلاغه</em> بررسی و نمونه عبارتهای در ارتباط با مبحث معنویت سازمانی از نهجالبلاغه استخراج شدند. پس از بررسی و دقت نظر در این عبارتها، با محور قرار دادن مشخصههای مشترک بین آنها، مضمونهای پژوهش در 21 عنوان گردآوری شدند. در نهایت با <br /> در نظر گرفتن این مضمونها و زیر شاخۀ هریک، به تدوین نظریۀ معنویت سازمانی از دیدگاه <em>نهجالبلاغه</em> براساس مدل طرح نظاممند نظریه دادهبنیاد، مشتمل بر مقوله کانونی (خدامحوری)، عوامل علّی (اعتقاد، عمل و خودشناسی)، راهبردها و تعاملات (راهبردهای آموزش و بهسازی، نظارت و مشاوره)، زمینه یا بستر (قانونمداری)، شرایط مداخلهگر (خودسازی و توان مدیریتی) <br /> و پیامدها (تعهد، تعامل سازنده، عدالت سازمانی و عدالت اجتماعی)، پرداخته شد. با توجه به اهمیت بومیسازی نظریهها و گفتمانهای مدیریت و تأکید بر مدیریت اسلامی جهت جلوگیری از بروز تضاد و تعارض در مبانی اعتقادی و عملی مدیران و کارکنان سازمانی، یافتههای حاصل از این پژوهش میتواند افزونبر توسعه دانش نظری و بومی موجود، به روشهای گوناگون، مبنایی برای سنجش معنویت و کاربرد آن در سازمانها قرار گیرد.https://rsm.rihu.ac.ir/article_1238_c6a80a32edc3e8146b3e52619e7574a2.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت2981-11713613930801Explaining the Concept of Citizen Participation in Urban Management from the Viewpoint of Allameh Tabatabaiتبیین مفهوم مشارکت شهروندی در مدیریت شهری از دیدگاه علامه طباطبایی1631801239FAجوادرحمانیدانشجوی دکتری شهرسازی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریزمحمدتقیپیرباباییدانشجوی دکتری شهرسازی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریزمرتضیشجاریدانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریزJournal Article20140409The concept of participation in urban management is one of the most important and challenging issues in the field of urban development. Numerous theories and different approaches have been proposed until now in the international level while every view expressed for a particular society and a specific condition. Urban management in Iran is not in an organic interaction with urban planning. However, these must be in a constant connection and direct influence. Unfortunately, most of proceedings concerning urban management and urban planning in Iran need to be nationalized. They are typically organized in an up to bottom attempt while it is expected to be vice – versa. Now, considering the potentials and challenges facing public participation in Iran and by referring to significant contribution of great scholars such as Allameh Tabatabai who have comprehensive and noteworthy views on this important issue, the concept of participation can be locally nationalized. For this purpose, in this paper we first try to investigate the concept of participation in urban management. Second, by citing to the Allameh Tabatabai theory about the “conventional perceptions” (edrakat-e etebari) (including recruitment, community and justice, social property; council; interactive realism; guardianship of the Islamic community), his views on citizens’ participation and their role in the government are explained. Then we describe the role of government in the Muslim society and finally conclude that based on Allameh Tabatabai’s views, citizens’ participation in city management is inevitable and managers of these cities cannot make any decision or enact legislation or organize to implement their plans and projects and monitor their own work without consulting the principal beneficiary interested competent groups who the most important are people and citizens.مفهوم مشارکت در مدیریت شهری از مباحث مهم و پرچالش شهرسازی است. مدیریت شهری ایران در ارتباط متقابل و ارگانیک با برنامهریزی شهری نیست. متأسفانه در کشور ما بیشتر اقدامهای مدیریت شهری، از بالا و از بیرون انجام شده که اکنون نیاز به حرکتی از پایین و از درون، برای بومیشدن آنهاست. با توجه به پتانسیلها و همچنین چالشهای پیش روی مشارکت مردم در ایران و وجود اشخاصی همچون علامه طباطباییe که در این زمینه اظهار نظر جامع و کاملی دارند؛ میتوان از وجود چنین افرادی برای بومیسازی مفهوم مشارکت در ایران بهره جست.<br /> به همین منظور در پژوهش حاضر ابتدا به تحلیل و بررسی نقش مشارکت در مدیریت شهری پرداختهایم و در ادامه با استفاده از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطباییe (استخدام، اجتماع و عدالت؛ مُلک اجتماعی؛ شورا؛ رئالیسم تعاملی و ولایت جامعه اسلامی) به تبیین نظریههای علامه طباطباییe در مورد مشارکت شهروندان و نقش آنان در حکومت از نظر علامه طباطباییe اشاره کردهایم. سپس نقش حکومت در جامعۀ اسلامی را بیان نمودهایم و به این نتیجه رسیدیم که از دیدگاه علامه طباطباییe، مشارکت شهروندان در مدیریت شهر امری اجتنابناپذیر است و مدیر شهر نمیتواند بدون مشورت گرفتن از گروههای ذینفع و صاحب نفوذ که اصلیترین آنها مردم و شهروندان هستند، اقدام به تصمیمگیری، قانونگذاری و اجرا کند و حتی خود بر کار خودش نظارت داشته باشد.https://rsm.rihu.ac.ir/article_1239_7c324d190fdc096ca282728fe084712c.pdf