TY - JOUR ID - 1843 TI - ارائه الگویی جهت فهم مدیریت اسلامی از رهگذر همکاری حوزه و دانشگاه در چارچوب رویکرد تقسیم کار JO - دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت JA - RSM LA - fa SN - AU - باقری فرد, محمد حسین AU - دهقان, محمد حسن AD - عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی طلوع مهر AD - عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 15-16 SP - 153 EP - 174 KW - مدیریت اسلامی KW - حوزه KW - دانشگاه KW - وحدت حوزه و دانشگاه KW - تقسیم کار KW - علم KW - دین DO - 10.30471/im.2021.7130.1223 N2 - دیدگاه‎ها و رویکردهای مختلفی در پاسخ به این سؤال که مدیریت اسلامی چیست؟ و چگونه قابل تحقق است؟ ارائه شده است. در این مقاله الگویی جهت فهم مدیریت اسلامی از رهگذر تبیین چگونگی همکاری حوزه و دانشگاه به‌عنوان دو نهاد متولی دین (اسلامی) و علم (مدیریت) ارائه شده است. بدین منظور براساس رویکرد تقسیم کار مدل مفهومی اولیه‎ای طراحی شده و سپس در قالب مصاحبه‎های عمیق با 30 تن از خبرگان این حوزه اعتبارسنجی شده است. محتوای مصاحبه‎ها از طریق روش تحلیل محتوا و تکنیک خوشه‌بندی تحلیل و طبقه‌بندی شد. نظرات اساتید در قالب 41 مفهوم پایه، 15مفهوم محوری و 3 مفهوم اصلی دسته‌بندی شده و مدل اولیه براساس آنها بازطراحی گردید. در این مدل، الگوی پیشنهادی همکاری حوزه و دانشگاه بدین‌صورت است که در مواجهه با مسائل و موضوعات نیازمند پاسخ به دو سؤال دانستن (چیستی حکم) و توانستن (چگونکی پیاده نمودن حکم) هستیم و حوزه و دانشگاه در هر دو محور حضور فعال دارند. خروجی چنین همکاری منجر به تولید علم مدیریت اسلامی می‌شود که در مواجهه با مسائل و موضوعات، چهار نوع یافته علمی به دست می‌دهد: 1. تبیین آموزه‎های دینی به‌عنوان راه‌حل مواجهه با مسائل؛ 2. پیشنهادات علم مدیریت در موضوع‌شناسی و تببین ابعاد تخصصی موضوع؛ 3. راهکارهای علم مدیریت در ارائه شیوه‎های توانستن اجرای آموزه‌ها و 4. تبیین خطوط قرمز دین یا ارائه توصیه‌هایی در مقام اجرای راهکارهای ارائه‌شده توسط علم مدیریت. UR - https://rsm.rihu.ac.ir/article_1843.html L1 - https://rsm.rihu.ac.ir/article_1843_0427e0ab2cadcb2a85b53c90b507f78e.pdf ER -