%0 Journal Article %T بررسی مفهوم سکوت سازمانی از دیدگاه امیرالمؤمنین علی‌(ع) %J دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت %I پژوهشگاه حوزه و دانشگاه %Z 2981-1171 %D 1393 %\ 01/01/1393 %V 3 %N 5 %P 69-89 %! بررسی مفهوم سکوت سازمانی از دیدگاه امیرالمؤمنین علی‌(ع) %K رفتار سازمانی %K سکوت سازمانی %K آوای سازمانی %K نهج‌البلاغه %K مدیریت اسلامی %R %X مقاله حاضر با تأکید بر خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمؤمنین علی‌(ع) با روش تحلیل مضمون در پی بررسی مفهوم سکوت سازمانی از نگاه اسلامی و مقایسه آن با دیدگاه غربی است. براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان به دو نوع سکوت اشاره کرد که عبارتند از: سکوت مثبت و سکوت منفی. در تعریف غربی، سکوت سازمانی مطیع و منفعلانه؛ خودداری کارکنان از بیان نظرها و ایده‌ها در جهت افزایش سود سازمان، مضموم و ناپسند است؛ اما در آموزه‌های اسلامی خودداری از امر به معروف و نهی از منکر، خودداریِ دفاع از مظلوم، نصیحت نکردن، مشورت ندادن و بیان نکردن حق و حقیقت نکوهش شده است. و در نقطۀ مقابل آن سکوت نوع‌دوستانه؛ دوری جستن از بیان ایده‌ها، اطلاعات و یا نظرهای مرتبط با کار برای سود بردن دیگر افراد در سازمان است؛ درحالی‌که در دیدگاه اسلامی سکوت برای حفظ وحدت، افشا نکردن اطلاعات سازمانی و سکوت هنگام نداشتن اطلاعات، پسندیده است. هریک از مفاهیم استخراج شده در این پژوهش، کاربرد گسترده‌ای در حوزۀ رفتار سازمانی دارند که با بهره‌گیری از آنها می‌توان روابط بهتری میان افراد سازمان با یکدیگر و یا رئیس و کارمندان در ارتباط با هم تعریف کرد. %U https://rsm.rihu.ac.ir/article_929_830c97b81de022da8df98f49d221999c.pdf