%0 Journal Article %T معنا و مبنای هوش فرهنگی از منظر حضرت علی(ع) و متفکران جدید %J دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت %I پژوهشگاه حوزه و دانشگاه %Z 2981-1171 %A باقی, عبدالرضا %D 1395 %\ 10/01/1395 %V 5 %N 10 %P 71-90 %! معنا و مبنای هوش فرهنگی از منظر حضرت علی(ع) و متفکران جدید %K هوش فرهنگی %K ارتباط میان فرهنگی %K عقلانیت %K هوشمندی %K حضرت علی %R 10.30471/im.2016.1383 %X توانایی مدیران برای کار با افرادی با فرهنگ‌های مختلف، تنها با شناخت تفاوت‌های فرهنگی ملت‌ها و قومیت‌ها امکان‌پذیر است. یکی از سازه‌های جدید در علم روان‌شناسی و مدیریت جدید، مفهوم جدیدی به نام «هوش فرهنگی» است که بسیاری از جنبه‌های مورد نیاز برای فعالیت‌ اثربخش در موقعیت‌های متنوع فرهنگی را دربر می‌گیرد. این مقاله می‌کوشد ضمن اشاره به مبانی نظری هوش فرهنگی و ابعاد و معیارهای سنجش هوش فرهنگی از منظر مکاتب جدید و اندیشمندان غربی، مبانی و اصول و معنا و معیارهای هوش فرهنگی را از منظر حضرت علیj را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص سازد قلمرو و آثار و ریشه‌های این هوش در کلام حضرت چگونه مورد توجه قرار گرفته است؟ بررسی مذکور بیانگر این مطلب است که مقولۀ هوش فرهنگی از دیدگاه حضرت علیj عرصه‌ای جامع و فراخ دارد که از مؤلفه‌های معنوی چون خدا، دین، معاد، ایمان، اخلاق و یقین تفکیک‌ناپذیر بوده و دارای مبانی ثابت و مشخصی می‌باشد. این دیدگاه با نگاه ابزاری جدید به مقولۀ هوش فرهنگی که فاقد مؤلفه‌ها و اصول و مبانی ارزشی و الهی و معنوی است در تغایر می‌باشد. البته این تفاوت‌ها در تعاریف ریشه در تغایر در مبانی دارد و این تغایر نیز به نوبه خود وامدار تفاوت در منابع است. %U https://rsm.rihu.ac.ir/article_1383_9b7b7ebb2b95b580a1175b5d4247f280.pdf